Οι κινητήρες του Boeing 787 της Air India που συνετρίβη στο Αχμενταμπάντ στις 12 Ιουνίου, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 270 άνθρωποι, απενεργοποιήθηκαν από κάποιον μέσα στο πιλοτήριο αμέσως μετά την απογείωση του αεροσκάφους.
«Δεν υπάρχει βεβαιότητα (ακόμη) ως προς τους λόγους. Όμως το μαύρο κουτί δεν θα έδειχνε κάποια ανωμαλία σε έναν από τους προωθητήρες που θα ώθησε τον πιλότο και τον συγκυβερνήτη να επέμβουν. Αυτό προκύπτει από την ανάλυση των δεδομένων που εξήχθησαν από τον «καταγραφέα δεδομένων πτήσης», σύμφωνα με δύο πηγές που είναι σε γνώση των πρώτων αποτελεσμάτων και εξήγησαν στην Corriere.
Έρευνες
Προς το παρόν, η επικρατέστερη υπόθεση – η οποία μπορεί να αλλάξει τους επόμενους μήνες – είναι αυτή της σκόπιμης χειρονομίας είτε από έναν από τους πιλότους «είτε από ένα τρίτο πρόσωπο» εξουσιοδοτημένο να βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση. Το τι συνέβη μέσα, τι είπαν μεταξύ τους περιέχεται στο άλλο κουτί, το «καταγραφικό φωνής του πιλοτηρίου», τα αρχεία ήχου του οποίου εξακολουθούν να αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του Νέου Δελχί και των αμερικανικών αρχών.
Το περιστατικό
Η πτήση AI171 της Air India συνετρίβη στα προάστια του Αχμενταμπάντ περίπου τριάντα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση. Το αεροσκάφος είχε προορισμό το Γκάτγουικ του Λονδίνου. Το αεροπλάνο – με 242 επιβαίνοντες – παρουσίασε αμέσως προβλήματα ισχύος του κινητήρα. Κατά τη συντριβή έχασαν τη ζωή τους 270 άνθρωποι: 241 επιβάτες (μόνο ένας σώθηκε) και μέλη του πληρώματος, καθώς και άλλοι 29 που βρίσκονταν στην πανεπιστημιακή καντίνα στην οποία προσέκρουσε το αεροσκάφος.
Η μετατόπιση από το «Run» στο «Cutoff»
Η ανάλυση του «Flight data recorder» δείχνει ότι οι δύο διακόπτες που ελέγχουν τη ροή των καυσίμων στους κινητήρες του αεροσκάφους – και βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα – μετατοπίστηκαν από το “Run” στο «Cutoff», εμποδίζοντας τη διέλευση της παραφίνης.
Σύμφωνα με ειδικούς, είναι σχεδόν αδύνατο να τεθούν εκτός λειτουργίας και οι δύο κινητήρες ταυτόχρονα. Και εκείνη τη στιγμή δεν υπήρξε ούτε «bird strike», δηλαδή σύγκρουση με πουλιά.
Οι ερευνητές θέλουν να καταλάβουν αν η μετατόπιση των διακοπτών ήταν τυχαία ή σκόπιμη. Όμως δύο διοικητές που ερωτήθηκαν εξηγούν ότι για να τους βάλεις από το «Run» στο «Cutoff» πρέπει να τους σηκώσεις, οπότε ακόμα και να τους αγγίξεις κατά λάθος δεν είναι εύκολο να σβήσεις τους κινητήρες. Δυτικές πηγές εξηγούν στην εφημερίδα Corriere ότι από τα ίχνη που καταγράφει το μαύρο κουτί που αποθηκεύει τις παραμέτρους της πτήσης, φαίνεται ότι έγινε προσπάθεια επανεκκίνησης, αλλά ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να επιβεβαιωθεί αυτό.
Οι δύο κινητήρες εκτός λειτουργίας εξηγούν επίσης την ενεργοποίηση της τουρμπίνας αέρα έκτακτης ανάγκης του αεροπλάνου λίγο πριν από τη συντριβή. Ο κυβερνήτης του Boeing 787, S είχε συγκεντρώσει περισσότερες από 10.000 ώρες πτήσης σε αεροσκάφη διπλού διαδρόμου, όπως ανακοίνωσαν τον Ιούνιο οι ινδικές αρχές και η εταιρεία