Η ινδική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι το Γραφείο Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών (AAIB) ξεκίνησε επίσημη έρευνα για τη συντριβή του αεροσκάφους της Air India στο Αχμενταμπάντ. Στην έρευνα επικεφαλής θα είναι οι ινδικές αρχές, αλλά θα συμμετάσχουν αποστολές από τη Βρετανία και τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με Αμερικανό ειδικό, το αεροσκάφος στην Ινδία κατέπεσε «γιατί κάτι πήγε λάθος στην απογείωση».
241 οι νεκροί από το αεροσκάφος, πάνω από 290 συνολικά
Η πτήση ΑΙ171 της Air India, ένα Boeing 787-8 Dreamliner, αναχώρησε από το Διεθνές Αεροδρόμιο Αχμενταμπάντ στις 1:38 μ.μ. τοπική ώρα (11.08 π.μ. ώρα Ελλάδας) με προορισμό το αεροδρόμιο Γκάτγουικ του Λονδίνου. Το σήμα του αεροσκάφους χάθηκε λιγότερο από ένα λεπτό αργότερα, σε υψόμετρο 200 μέτρων.
UPDATE: Air India confirms that flight AI171, operating from Ahmedabad to London Gatwick on 12 June 2025, was involved in an accident.
The 12-year-old Boeing 787-8 aircraft departed from Ahmedabad at 1338 hrs, carrying 230 passengers and 12 crew.
The aircraft crashed shortly…
— Air India (@airindia) June 12, 2025
Το αεροσκάφος συνετρίβη πάνω σε κατοικημένη περιοχή, 1,7 χλμ. μακριά από το αεροδρόμιο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τουλάχιστον 290 άνθρωποι. Ήταν επιβάτες της πτήσης, κάτοικοι της περιοχής και γιατροί ή φοιτητές του ξενώνα του τοπικού Ιατρικού Κολλεγίου, πάνω στον οποίο κατέπεσε το αεροπλάνο. Μέχρι στιγμής, υπάρχει μόνο ένας επιζών μεταξύ όσων επέβαιναν στην πτήση, 230 επιβάτες και 12 άτομα πλήρωμα.
Τι πήγε λάθος
Καθώς αναζητούνται τα αίτια του δυστυχήματος, ο Τοντ Κέρτις, Διευθύνων Σύμβουλος της airsafe.com και πρώην μηχανικός ασφαλείας της Boeing, μίλησε στο Al Jazeera. Και έδωσε την εκτίμησή του για το τι πιστεύει ότι συνέβη στην πτήση της Air India.
Σύμφωνα με τον τεχνικό ασφαλείας, στα βίντεο που έχει δει ότι το αεροσκάφος είχε κανονική κύλιση στον διάδρομο, αλλά μετά την απογείωση, η άνοδος σταμάτησε αρκετά σύντομα. Το αεροσκάφος ευθυγραμμίστηκε και στη συνέχεια κατέβηκε αργά. Συνεπώς, ήταν «υπό έλεγχο» κατά την κάθοδο.
Επειδή δεν είδε «καμία φλόγα ή κομμάτια να πέφτουν», και σε συνδυασμό με τις μαρτυρίες ότι υπήρξε έκρηξη κατά την πρόσκρουση, το πρόβλημα παρουσιάστηκε κατά την απογείωση. Δηλαδή, υποψιάζεται ότι, κάποια στιγμή, αργά στην κύλιση απογείωσης, κάτι πήγε στραβά, αλλά ήταν πολύ μακριά στον διάδρομο για να σταματήσουν τη διαδικασία.
Αυτό που εξήγησε ήταν ότι το σύστημα προσγείωσης φαίνεται να παρέμεινε κατεβασμένο όσο το αεροσκάφος βρισκόταν. Συνήθως, εντός 30 δευτερολέπτων μετά την απογείωση, το σύστημα προσγείωσης είτε έχει ανέβει εντελώς είτε μπαίνει στο αεροσκάφος. Συνεπώς, το γεγονός ότι δεν υπήρξε καν προσπάθεια ανύψωσή του, υποδηλώνει ότι «κάτι πήγε πραγματικά στραβά πολύ νωρίς στην πτήση».
Τεστ DNA
Η Air India, με ανακοίνωσή της, επιβεβαίωσε ότι οι νεκροί από τους επιβαίνοντες στο αεροσκάφος είναι 241. Σε ανακοίνωση που δημοσιεύτηκε στο X, η αεροπορική εταιρεία ανέφερε: «Η Air India εκφράζει τα θερμά της συλλυπητήρια στις οικογένειες των νεκρών. Οι προσπάθειές μας επικεντρώνονται πλέον αποκλειστικά στις ανάγκες όλων όσων επλήγησαν, των οικογενειών τους και των αγαπημένων τους προσώπων».


Συντρίμμια του αεροσκάφους της Air India μέσα σε κτίριο
Ο υπουργός Εσωτερικών της Ινδίας, Αμίτ Σαχ, ανακοίνωσε ότι η πλήρης λίστα των θυμάτων της αεροπορικής τραγωδίας θα δοθεί στη δημοσιότητα όταν ολοκληρωθούν οι εξετάσεις DNA στις σορούς. Οι εξετάσεις αυτές είναι σε εξέλιξη.
«Εκ μέρους της κυβέρνησης της Ινδίας, της κυβέρνησης του Γκουτζαράτ και του πρωθυπουργού, εκφράζω τα βαθιά μου συλλυπητήρια σε όλους όσους έχασαν τη ζωή τους», αναφέρει η δήλωση.
Επίσημη έρευνα
Ο υπουργός Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας, Ραμ Μοχάν Ναϊντού Κιντζαράπου, ανακοίνωσε την έναρξη επίσημης έρευνας για τα αίτια του δυστυχήματος. Προς το παρόν δεν έχει ανακοινωθεί αν έχουν εντοπιστεί τα «μαύρα κουτιά» του αεροσκάφους, τα οποία θα μπορούσαν να φωτίσουν πλευρές του δυστυχήματος της Air India.
«Μετά το τραγικό περιστατικό στo Αχμενταμπάντ, έχει ξεκινήσει επίσημη έρευνα από το Γραφείο Διερεύνησης Ατυχημάτων Αεροσκαφών (AAIB), σύμφωνα με τα διεθνή πρωτόκολλα που έχει ορίσει ο Διεθνής Οργανισμός Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO)», έγραψε ο Κιντζαράπου στο X. «Επιπλέον, η κυβέρνηση συγκροτεί επιτροπή υψηλού επιπέδου που αποτελείται από εμπειρογνώμονες από διάφορους κλάδους για να εξετάσει λεπτομερώς το θέμα. Η επιτροπή θα εργαστεί για την ενίσχυση της ασφάλειας της αεροπορίας και την πρόληψη τέτοιων περιστατικών στο μέλλον».
Επιβεβαίωσε επίσης ότι αξιωματούχοι της αεροπορίας από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία στέλνουν επίσης ειδικούς για να βοηθήσουν στην έρευνα.
The #AirIndia flight, which departed from #Ahmedabad at 13:38 hrs, was carrying 242 passengers and crew members on board the Boeing 787-8 aircraft. Of these, 169 are Indian nationals, 53 are British nationals, 1 Canadian national and 7 Portuguese nationals.
📹 Vijay Soneji pic.twitter.com/ccboJpr23g— The Hindu (@the_hindu) June 12, 2025
Η Μέρι Σκιάβο, πρώην γενική επιθεωρήτρια του Υπουργείου Μεταφορών των ΗΠΑ, δήλωσε ότι η Ινδία θα είναι ο επικεφαλής ερευνητής, αλλά υπάρχουν καθιερωμένες διαδικασίες που υπαγορεύουν τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να υποστηρίξουν άλλες χώρες.
«Μέσω μεγάλης εμπειρίας στο παρελθόν και βάσει συνθηκών και της εφαρμογής του νόμου, ο τρόπος λειτουργίας της έρευνας σε διεθνή αεροσκάφη είναι πολύ καλά εδραιωμένος», δήλωσε στο CNN σήμερα.
Καθώς προορισμός του αεροσκάφους ήταν το αεροδρόμιο Γκάτγουικ στο Λονδίνο, στην έρευνα θα συμμετάσχει και η Βρετανία, όπως και άλλες χώρες, πολίτες των οποίων επέβαιναν στο αεροσκάφος της Air India.
Τι εξετάζουν οι ειδικοί
Η πρώτη πληροφορία σχετικά με το δυστύχημα ήταν ότι πιθανόν ένα πουλί μπήκε στον κινητήρα του και αυτό προκάλεσε απώλεια της μηχανής. Ωστόσο, σύμφωνα με Αμερικανό ειδικό της Αμερικανικής Υπηρεσία Αεροπλοΐας, τον Τζεφ Γκουζέτι, είναι μυστήριο γιατί το αεροπλάνο δυσκολευόταν να πάρει ύψος. Φέρνοντας ως παράδειγμα αεροπορικό δυστύχημα Boeing 777 που πλησίαζε στο Χίθροου πριν από περίπου 15 χρόνια, είπε ότι και στην περίπτωση της πτήσης της Air India, ίσως το πρόβλημα να εντοπίζεται στα καύσιμα.
Το αεροσκάφος εξέπεμψε σήμα κινδύνου προς τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου λίγα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση, ανακοίνωσε η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας. Ωστόσο, ακόμη είναι άγνωστα τα αίτια του δυστυχήματος και οι ερευνητές θα εργαστούν για να ανακτήσουν τα μαύρα κουτιά και το περιεχόμενό τους, ώστε να κατανοήσουν τι συνέβη.
Γιατί απογείωση και προσγείωση είναι επικίνδυνες
Οι ειδικοί σε θέματα αεροπλοΐας επισημαίνουν ότι οι απογειώσεις και οι προσγειώσεις είναι τα πιο επικίνδυνα μέρη της πτήσης. Και η συντριβή της πτήσης ΑΙ171 της Air India έγινε λίγα λεπτά μετά την απογείωση. Βίντεο δείχνουν το αεροσκάφος να προσπαθεί να κερδίσει ύψος, πριν καταπέσει.
Οι πτήσεις με αεροπλάνο είναι στατιστικά ένας από τους ασφαλέστερους τρόπους μεταφοράς, ωστόσο σύμφωνα με τη Μέρι Σκιάβο, αναλύτρια μεταφορών, που μίλησε στο CNN, η απογείωση και η προσγείωση ενέχουν εγγενείς κινδύνους. Αυτοί σχετίζονται με τους ελιγμούς που απαιτούνται σε αυτές τις φάσεις μιας πτήσης.
Η αναλύτρια επισημαίνει ότι «τα αεροδρόμια ασκούν πολύ μεγαλύτερη πίεση στους πιλότους, στους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και στα αεροσκάφη». Και γι’ αυτό αντιμετωπίζονται με μεγάλη σοβαρότητα. Οι πιλότοι εκπαιδεύονται και επανεκπαιδεύονται, ώστε να μπορούν να αντιδράσουν εάν κάτι πάει στραβά κατά τη διάρκεια αυτών των κρίσιμων στιγμών.
Ερωτώμενος με αφορμή το δυστύχημα με το αεροσκάφος της Air India, o Ντένις Τέιτζερ, μίλησε στο CNN. Ο εκπρόσωπος της Allied Pilots Association (Ένωση Πιλότων Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ) είπε ότι οι πιλότοι μια σειρά από ελέγχους που πρέπει να εκτελέσουν κατά την προσγείωση και την απογείωση. Και τόνισε ότι, μέχρι το αεροσκάφος να φτάσει σε ύψος 10.000 ποδιών, απαγορεύεται ακόμη και να μιλάνε.
«Είναι τόσο σημαντική η πλήρης προσοχή του πιλότου σε ένα, μοναδικό πράγμα. Να πετάξει το αεροπλάνο και να έρθει σε πορεία», είπε. «Κατά την απογείωση, το βάρος είναι πολύ μεγάλο. Πρέπει να επιταχύνει το αεροσκάφος από το μηδέν έως την ταχύτητα που θα του επιτρέψει να βρεθεί στον αέρα».