Φόρτωση Text-to-Speech…
Στην παραδοχή πως η κριτική προς την Ευρώπη έχει σε πολλές περιπτώσεις βάση προχωράει με συνέντευξή του στην «Κ» ο επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, σημειώνοντας πως πολλές φορές «αντέδρασε εκ των υστέρων». Αναφερόμενος στο θέμα του ελληνικού σιδηροδρόμου υποστηρίζει πως «οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης» διαπιστώνουν «ότι υπάρχει πρόοδος και τήρηση του χρονοδιαγράμματος του υπουργείου» για τη βελτίωση των υποδομών, ενώ προαναγγέλλει πως θα δεν θα συναινέσει στη συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα SAFE.
Στην εσωτερική πολιτική επικαιρότητα ξεκαθαρίζει πως οι φήμες περί επιστροφής του στην Ελλάδα στα μέσα της θητείας του δεν ισχύουν και σημειώνει πως θα ήθελε να δει τον Αντώνη Σαμαρά να επιστρέφει στη Νέα Δημοκρατία. Οσον αφορά την εικόνα της χώρας στις Βρυξέλλες, υπογραμμίζει πως έχει αναταχθεί «πλήρως τα τελευταία χρόνια» λόγω των μεταρρυθμίσεων και των οικονομικών επιδόσεων.
– Κύριε επίτροπε, να ξεκινήσουμε από τις αρμοδιότητές σας, με τις οποίες έχει άμεση σχέση η υπόθεση των Τεμπών που απασχολεί έντονα την πατρίδα μας τα τελευταία χρόνια. Δυόμισι χρόνια μετά, η Ελλάδα τηρεί τους κανόνες ασφαλείας που θέτει η Ε.Ε. και εσείς ως επίτροπος τι έχετε κάνει για να βελτιωθεί η κατάσταση στον ελληνικό σιδηρόδρομο;
– H τραγωδία των Τεμπών είναι ένα συλλογικό τραύμα. Για αυτό και, πέρα από την αυτονόητη απόδοση δικαιοσύνης και ευθυνών, απαιτείται μια στέρεη, διαρκής και ολοκληρωμένη προσπάθεια από την πολιτεία να εκσυγχρονίσει τον ελληνικό σιδηρόδρομο και να εξαλείψει συστημικές ελλείψεις δεκαετιών. Από τη δεύτερη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μου ζήτησα και έλαβα πλήρη ενημέρωση, από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για όλα τα θέματα ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρόμου.
Και αμέσως μετά, έχοντας πλέον ολοκληρωμένη εικόνα, ξεκίνησα τη διαδικασία παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας από την Ελλάδα, το ανώτατο και πιο αυστηρό μέτρο που μπορεί να λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταρτίσει ένα σχέδιο δράσης με συγκεκριμένα και σφιχτά χρονοδιαγράμματα, το οποίο κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με σκοπό να γίνει ασφαλής ο ελληνικός σιδηρόδρομος με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης με ικανοποίηση διαπιστώνουν ότι υπάρχει πρόοδος και τήρηση του χρονοδιαγράμματος του υπουργείου.
Το SAFE και η Τουρκία – Καμία χώρα που απειλεί ένα κράτος-μέλος ή που κατέχει έδαφος άλλου κράτους-μέλους δεν μπορεί να συμμετέχει σε οποιοδήποτε πρόγραμμα που αφορά την ασφάλεια και την άμυνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Και βέβαια, συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά και να αξιολογούμε διαρκώς την εφαρμογή του, και εάν οποιαδήποτε στιγμή διαπιστώσουμε την παραμικρή ολιγωρία ή καθυστέρηση, τότε άμεσα θα λάβουμε μέτρα. Πέραν όμως του απόλυτα συνεπούς ελέγχου, παρέχουμε ήδη τεχνική υποστήριξη στην Ελλάδα, για να γίνει ο ελληνικός σιδηρόδρομος σύγχρονος, ασφαλής και αξιόπιστος, όπως αξίζει σε όλους τους Ελληνες πολίτες.
– Η Ελλάδα αντιμετωπίζει τελευταία πολλά προβλήματα στα αεροδρόμιά της, ειδικά στο «Ελ. Βενιζέλος», με καθυστερήσεις πτήσεων. Μάλιστα έχει δεχθεί και πρόστιμα για μη τήρηση κανόνων ασφαλείας. Ποιος φταίει για αυτή την κατάσταση; Υπάρχει πρόβλημα ασφάλειας των αερομεταφορών;
– Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ήδη από την προηγούμενη θητεία έχει προβεί σε τρεις διαδικασίες παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας από την Ελλάδα και σήμερα παρακολουθούμε στενά τις πρωτοβουλίες του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, όπως ο εκσυγχρονισμός των τεχνολογικών συστημάτων και η πρόσληψη επιπλέον ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.
Η ασφάλεια είναι και παραμένει η κορυφαία προτεραιότητα. Για αυτό και αν οποιαδήποτε στιγμή διαπιστωθεί ότι δεν προχωρούν οι αλλαγές που χρειάζονται, θα προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα που προβλέπουν οι διαδικασίες παραβίασης. Οι καθυστερήσεις, όσο ενοχλητικές κι αν είναι, οφείλονται συχνά σε μέτρα που διασφαλίζουν ότι οι πτήσεις πραγματοποιούνται με τον ασφαλέστερο δυνατό τρόπο.
– Τελευταία ακούγεται μια φήμη πως η θητεία σας στην Ευρώπη θα μπορούσε να διακοπεί στα μισά ώστε να είστε υποψήφιος στην Α΄ Θεσσαλονίκης με το βλέμμα στη μετά Μητσοτάκη εποχή. Υπάρχει τέτοια περίπτωση;
– Δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση. Θα ολοκληρώσω το σημαντικό έργο που έχω αναλάβει έχοντας την ευθύνη των υποδομών, των μεταφορών, της ναυτιλίας, του τουρισμού και της στρατιωτικής κινητικότητας για όλη την Ευρώπη.
– Μια άλλη φήμη, πιο έντονη ομολογώ, λέει πως ο Αντώνης Σαμαράς σχεδιάζει να κάνει νέο κόμμα. Το σχόλιό σας;
– Ο Αντώνης Σαμαράς κράτησε την Ελλάδα όρθια στα δύσκολα, η θητεία του ως πρωθυπουργού έχει συνολικά θετικό πρόσημο και πιστεύω πως φύσει και θέσει ανήκει στη Νέα Δημοκρατία. Αρα σας απαντώ ευθέως ότι θα ήθελα να δω τον Αντώνη Σαμαρά να επιστρέφει στη Νέα Δημοκρατία, κάτι που όμως είναι και προσωπική του απόφαση.
– Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει διάφορα προβλήματα το τελευταίο διάστημα, με βασικότερο τις αγροτικές επιδοτήσεις. Τι πιστεύετε πως πήγε στραβά;
– Δεν μπορώ να γνωρίζω λεπτομερώς τις παραμέτρους, αλλά είναι ξεκάθαρο ότι υπήρχε εδώ και πολλά χρόνια ένα σύστημα αδιαφάνειας που καταχράστηκε ευρωπαϊκούς πόρους. Εκείνο που πραγματικά θεωρώ αδιανόητο είναι ότι σε μια ευνομούμενη πολιτεία τέτοιες υποθέσεις πρέπει να φτάσουν στο επίπεδο του πρωθυπουργού για να διορθωθούν, όπως σε αυτή την περίπτωση που χρειάστηκε να παρέμβει με αποφασιστικότητα ο κ. Μητσοτάκης. Από εκεί και πέρα, η πολιτεία πρέπει να διαλευκάνει την υπόθεση, να αποδώσει τις ευθύνες, να επιστραφούν τα χρήματα και, το κυριότερο, να διασφαλίσει ότι κάτι τέτοιο δεν θα επαναληφθεί. Ταυτόχρονα πρέπει να διασφαλιστεί και η απρόσκοπτη χρηματοδότηση της ελληνικής αγροτικής παραγωγής.
Η εικόνα της Ελλάδας – Δεν πρέπει να υποτιμήσουμε το ζήτημα της αδιαφάνειας στις αγροτικές επιδοτήσεις. Ταυτόχρονα όμως είναι στρατηγικό λάθος ουσίας να υποτιμούμε την παρουσία και την εικόνα της Ελλάδας στην Ευρώπη
– Η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι λόγω των σκανδάλων όπως αυτό του ΟΠΕΚΕΠΕ έχει πληγεί η εικόνα της Ελλάδας στην Ευρώπη, ιδίως ως προς τα ζητήματα διαφάνειας και κράτους δικαίου. Εσείς εισπράττετε τέτοιο κλίμα στις Βρυξέλλες;
– Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμήσουμε το ζήτημα της αδιαφάνειας στις αγροτικές επιδοτήσεις. Είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να αντιμετωπιστεί σε όλα τα επίπεδα. Ταυτόχρονα, όμως, είναι στρατηγικό λάθος ουσίας να υποτιμούμε και να υποβαθμίζουμε την παρουσία και την εικόνα της Ελλάδας στην Ευρώπη. Μια εικόνα την οποία η χώρα μας τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να ανατάξει πλήρως, κυρίως λόγω των μεταρρυθμίσεων και των οικονομικών επιδόσεών της.
– Μια από τις περιοχές όπου το κόμμα σας φαίνεται να έχει υποστεί εκλογική καθίζηση είναι η Μακεδονία, που είναι η «έδρα» σας. Πώς ερμηνεύετε αυτή την τάση; Πιστεύετε ότι μπορεί να ανακοπεί;
– Η Νέα Δημοκρατία θα είναι και πάλι πρώτο κόμμα στις εκλογές. Η όποια δημοσκοπική υποχώρηση σήμερα είναι αναμενόμενη και λογική μετά επτά χρόνια διακυβέρνησης κάτω από δύσκολες συνθήκες. Δεν είναι όμως εκλογική. Οι Μακεδόνες στέλνουν μηνύματα και ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση τους ακούν, αντιμετωπίζοντας τη Θεσσαλονίκη, τη Μακεδονία και τη Βόρεια Ελλάδα στο σύνολό της ως εθνική προτεραιότητα, όπως φαίνεται από τα δεκάδες μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη.
– Πολύς λόγος γίνεται για το πρόγραμμα SAFE. Μπορεί το Κολέγιο, του οποίου είστε μέλος, να μπλοκάρει την Τουρκία;
– Η άποψή μου για το συγκεκριμένο θέμα είναι ξεκάθαρη: Καμία χώρα που απειλεί ένα κράτος-μέλος ή που κατέχει έδαφος άλλου κράτους-μέλους δεν μπορεί να συμμετέχει σε οποιοδήποτε πρόγραμμα που αφορά την ασφάλεια και την άμυνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Για αυτό, άλλωστε, στην απόφαση του Κολεγίου των Επιτρόπων για το SAFE γίνεται ξεκάθαρη αναφορά στη συμμετοχή τρίτων χωρών, όταν όμως αυτές δεν αντιβαίνουν στα συμφέροντα ασφάλειας και άμυνας της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των κρατών-μελών της.
– Η Ευρώπη δέχεται κριτική για πολλές επιλογές της και κυρίως ότι παίρνει αποφάσεις ένα μικρό κονκλάβιο των Βρυξελλών που είναι αποκομμένο από την κοινωνία. Ως μέρος πλέον αυτού του κονκλαβίου, ποιο είναι το σχόλιό σας;
– Ακούω συχνά αυτή την κριτική, καθώς και πολλές άλλες εύστοχες παρατηρήσεις. Και θέλω να είμαι ξεκάθαρος: Αναμφισβήτητα η Ευρώπη πολλές φορές κινήθηκε αργά. Πολλές φορές αντέδρασε εκ των υστέρων. Μερικές φορές φοβήθηκε να αναλάβει ρίσκο. Κάποιες φορές άργησε πολύ να αντιληφθεί τις πραγματικές ανάγκες και αγωνίες των πολιτών για τα θέματα της καθημερινής τους ζωής, την ακρίβεια, το μεταναστευτικό, την ανασφάλεια, τη στεγαστική κρίση. Δεν θα προσποιηθώ ότι αυτά δεν ισχύουν.
Ταυτόχρονα, όμως, ας δούμε και τη μεγάλη εικόνα: Η Ευρωπαϊκή Ενωση είναι το μεγαλύτερο υπερεθνικό εγχείρημα εθελοντικής ένωσης κυρίαρχων κρατών που γνώρισε ποτέ η ανθρωπότητα. Η Ευρώπη λοιπόν δεν είναι αργή, είναι περίπλοκη. Δεν είναι διστακτική, είναι δημοκρατική. Και για αυτό ακριβώς αντέχει και κάνει βήματα μπροστά, όπως αυτά που κάνει τώρα, μειώνοντας τις περίπλοκες διαδικασίες και τη γραφειοκρατία, επενδύοντας ξανά στην ανταγωνιστικότητα, ενισχύοντας την άμυνά της και την ενεργειακή της ασφάλεια και θωρακίζοντας τα σύνορά της. Κρίσεις υπήρχαν και θα υπάρχουν. Αυτό που έχει σημασία είναι να γίνουν το εφαλτήριο που θα οδηγήσει την Ευρώπη στην πολιτική εμβάθυνση.
– Η πατρίδα σας η Θεσσαλονίκη δεν έχει σύνδεση με τις χώρες των Βαλκανίων και την Κεντρική Ευρώπη, κάτι που αποτελεί διαχρονικό μειονέκτημα για την περιοχή. Υπάρχει κάποιο πλάνο για να αλλάξει αυτό;
– Η κατάσταση αλλάζει και αλλάζει ταχύτατα. Η Ευρωπαϊκή Ενωση αναγνωρίζει πλέον ρητά ότι η σύνδεση της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας με την Κεντρική Ευρώπη αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την ανταγωνιστικότητα και την ασφάλεια της Ευρώπης. Εντάξαμε λοιπόν τη Θεσσαλονίκη σε δύο κρίσιμους διαδρόμους: τον διάδρομο Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου και τον νέο διάδρομο Βαλτικής – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου, που αποτελεί την απόλυτη πρώτη προτεραιότητά μου. Μάλιστα πρόσφατα ενέκρινα πόρους ύψους 277 εκατ. ευρώ για το οδικό και σιδηροδρομικό τμήμα Αλεξανδρούπολης – Πυθίου, συνολικού μήκους 68,3 χλμ.
Το έργο αυτό αποτελεί μέρος του μεγάλου και στρατηγικού έργου σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τη Ρουμανία, που θα αλλάξει ριζικά τον χάρτη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα δώσει στρατηγικό ρόλο στη Θεσσαλονίκη και στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς θα συνδέσει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα. Συγκεκριμένα, με πρωτοβουλία μου, στις 4 Δεκεμβρίου μαζί με τους υπουργούς Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας θα υπογράψουμε το σύμφωνο συνεργασίας για την έναρξη των εργασιών κατασκευής αυτού του σύγχρονου κάθετου σιδηροδρομικού και οδικού άξονα.
Παράλληλα χρηματοδοτούμε και άλλα σημαντικά έργα, όπως η αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, ενώ ξεκινούν οι αναβαθμίσεις στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας – Σόφια – Κραϊόβα και στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς – Βάρνα, που θα ενισχύσει τη δυνατότητα συνδυασμού διαφορετικών μέσων μεταφοράς, σιδηροδρομικών, οδικών και θαλάσσιων. Επίσης, χρηματοδοτούμε την επέκταση και την ψηφιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Στόχος μας είναι η Θεσσαλονίκη να αποτελέσει τον στρατηγικό κόμβο μεταφορών και εφοδιαστικής αλυσίδας για ολόκληρη την Κεντρική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο.

