Δεν εκριζώνεται με «μουσικές καρέκλες» κτηνιάτρων η ευλογιά

Κοινοποίηση

«Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αποκαλύπτει πανικό, έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και αδυναμία στήριξης του πρωτογενούς τομέα», σχολιάζουν με ανακοίνωση τους οι γεωτεχνικοί του Δημοσίου αναφορικά με τις διατάξεις που προβλέπουν υποχρεωτικές μετακινήσεις κτηνιάτρων για κάλυψη κενών υπο την απειλή πειθαρχικών κυρώσεων αν αρνηθούν.

«Αν το προσωπικό δεν επαρκεί και πρέπει να μετακινείται ανά την Ελλάδα, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, τί έχει κάνει η Κυβέρνηση για αυτό; Οι 60 θέσεις κτηνιάτρων που προκήρυξε για το έτος 2026 επαρκούν;» ρωτάει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων-ΠΟΓΕΔΥ.

«Ακόμα και έτσι, θεωρεί κανένας ότι η διασπορά του νοσήματος σε όλη την χώρα θα αντιμετωπιστεί με κτηνιάτρους που θα μεταφέρονται από την μια πλευρά της χώρας στην άλλη παίζοντας τις «μουσικές καρέκλες»; Πως ακριβώς θα επιτυγχάνεται η επιτήρηση της κατάστασης στις ελεύθερες περιοχές όταν δεν θα υπάρχουν κτηνίατροι σε αυτές;». αναφέρει, μεταξύ άλλων η ΠΟΓΕΔΥ.

Με το νομοσχέδιο που κατατέθηκε το βράδυ της Παρασκευής, 31/10/25, κυρώνεται νομοθετικά, κατ’ εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος, η από 23.10.2025 Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την αντιμετώπιση της ζωονόσου της ευλογιάς» (Α΄ 183).

Μέρος Α’

Συγκεκριμένα, με το άρθρο πρώτο της υπό κύρωση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, ενισχύονται ο συντονισμός και η επιχειρησιακή ετοιμότητα των φορέων του δημοσίου τομέα κατά την εφαρμογή των σχεδίων έκτακτης ανάγκης για τη διαχείριση επιδημιολογικών κρίσεων στον τομέα της κτηνιατρικής, μέσω της υποχρέωσης τήρησης συγκεκριμένων κατευθύνσεων και χρονοδιαγραμμάτων εκ μέρους των φορέων του δημόσιου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν.4270/2014 (Α΄ 143).

Με το άρθρο δεύτερο της υπό κύρωση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου παρέχεται η δυνατότητα διάθεσης έως τριών (3) στρατιωτικών κτηνιάτρων ανά Περιφερειακή Ενότητα στην αρμόδια οργανική μονάδα της Περιφέρειας επί κτηνιατρικών θεμάτων, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιτακτικές και έκτακτες ανάγκες που έχουν προκύψει και να διασφαλιστούν η δημόσια υγεία και η προστασία του ζωικού κεφαλαίου. Με το άρθρο τρίτο της υπό κύρωση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου προβλέπεται το αφορολόγητο, ακατάσχετο και ανεκχώρητο των ενισχύσεων που καταβάλλονται στον πρωτογενή τομέα, δυνάμει των υπ’ αρ. 208989/1.8.2025 (B’ 4202) και 208982/1.8.2025 (Β΄ 4203) κοινών αποφάσεων των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, προκειμένου να διασφαλιστούν οι εν λόγω ενισχύσεις. Με το άρθρο τέταρτο της υπό κύρωση Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου προβλέπεται η έναρξη ισχύος της, σύμφωνα με το άρθρο 44 του Συντάγματος.

Μέρος Β΄

Οι αξιολογούμενες ρυθμίσεις αντιμετωπίζουν την κρίση που προκαλεί η εξάπλωση της επιζωοτίας της ευλογιάς των αιγοπροβάτων, η οποία έχει επιφέρει σοβαρές επιπτώσεις στο ζωικό κεφάλαιο, στην οικονομική βιωσιμότητα των κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων και στη λειτουργία της αγροτικής οικονομίας συνολικά. Με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις επιδιώκεται η διαχείριση και αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης, μέσω της θέσπισης ενός συνόλου έκτακτων μέτρων στήριξης, διαχείρισης και ελέγχου, ώστε να περιοριστεί η οικονομική ζημία, να προστατευθεί η δημόσια υγεία και να αποκατασταθεί η ομαλότητα στην αιγοπροβατοτροφική παραγωγή και στην αγροτική δραστηριότητα γενικότερα.

Η ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Γεωτεχνικών Δημοσίων Υπαλλήλων-ΠΟΓΕΔΥ

«Επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την αντιμετώπιση της ζωονόσου της ευλογιάς»

Η κύρωση  της από 23.10.2025 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την αντιμετώπιση της ζωονόσου της ευλογιάς» (Α’ 183)  που φέρνει η Κυβέρνηση στην Βουλή, δυστυχώς επιβεβαιώνει τον πανικό και την απουσία σχεδίου που έχουμε αναδείξει επανειλημμένα. Επιπλέον, αναδεικνύει με τον πλέον εμφατικό τρόπο τον αλαζονικό τρόπο με τον οποίο οι κυβερνώντες αντιμετωπίζουν τους Κτηνιάτρους Δημοσίους Υπαλλήλους, που όλο αυτό το διάστημα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή, με επαγγελματισμό και συνέπεια. 

Είναι προφανές ότι η έκδοση της ΠΝΠ ήταν απλώς μια πράξη εντυπωσιασμού και οι διατάξεις της θα μπορούσαν να έρθουν με απλό νομοσχέδιο.

  1. Επιπλέον, όσον αφορά τις διατάξεις της ΠΝΠ απειλεί έμμεσα τους κτηνιάτρους των Περιφερειών με συνέπειες αν δεν τηρηθούν οι κατευθύνσεις και τα χρονοδιαγράμματα που καθορίζονται από το ΥΠΑΑΤ. 

  • Το άρθρο 3 του νομοσχεδίου είναι η απόλυτη επιβεβαίωση της αποτυχίας της πολιτικής της κυβέρνησης και της αδυναμίας να αφουγκραστεί και να προλάβει τα πραγματικά προβλήματα, όπως έχουμε αναδείξει ως ΠΕΚΔΥ και ΠΟΓΕΔΥ. 
  • Αν το προσωπικό δεν επαρκεί και πρέπει να μετακινείται ανά την Ελλάδα, όπως προβλέπεται στο νομοσχέδιο, τί έχει κάνει η Κυβέρνηση για αυτό; Οι 60 θέσεις κτηνιάτρων που προκήρυξε για το έτος 2026 επαρκούν; 
  • Οι κτηνίατροι Δημόσιοι Υπάλληλοι ήταν πάντα την πρώτη γραμμή και έχουν αποδείξει ότι έχουν αίσθηση καθήκοντος. Είναι όμως τραγελαφικό, όταν το νόσημα έχει πλήξει όλη την Χώρα να προσπαθεί η κυβέρνηση να καλύψει τα δραματικά κενά με μεταφερόμενους κτηνιάτρους. Για αυτούς τους ανθρώπους η κυβέρνηση νομοθετεί ότι θα μετακινούνται υποχρεωτικά για έως 8μήνες (!) απειλώντας  τους με πειθαρχικά μέτρα. Αιδώς Αργείοι!
  • Ακόμα και έτσι, θεωρεί κανένας ότι η διασπορά του νοσήματος σε όλη την χώρα θα αντιμετωπιστεί με κτηνιάτρους που θα μεταφέρονται από την μια πλευρά της χώρας στην άλλη παίζοντας τις «μουσικές καρέκλες»; Πως ακριβώς θα επιτυγχάνεται η επιτήρηση της κατάστασης στις ελεύθερες περιοχές όταν δεν θα υπάρχουν κτηνίατροι σε αυτές;

  1. Ακόμη περισσότερο είναι προβληματική η έμπνευση (προφανώς στην επικοινωνιακή λογική της «συστράτευσης») να ποντάρει σε ιδιώτες κτηνιάτρους ή κτηνιάτρους εκτροφής ξεχνώντας βασικά ερωτήματα που έχουμε θέσει, όπως ότι η επιτήρηση στο πεδίο απαιτεί πλήρη συντονισμό και κατεύθυνση με βάση επιδημιολογικά δεδομένα και όχι κατ’ επιλογήν επίσκεψη σε εκτροφές – πελάτες των κτηνιάτρων εκτροφής ή η πιθανότητα να υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων, 
  2. Ενώ το νομοθέτημα αφορά την αντιμετώπιση της επιζωοτίας της ευλογιάς, για την οποία ορίζεται στο Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης ότι γίνεται κλινική εξέταση των ζώων ( καθώς ενδιαφέρει ο έλεγχος της υγείας των ζώων), το νομοσχέδιο αναφέρεται σε έλεγχο και καταμέτρηση του ζωικού κεφαλαίου και άλλους ελέγχους που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, που θα διαβιβάζονται στον ΟΠΕΚΕΠΕ (!) .Η Κυβέρνηση σε ένα τόσο κρίσιμο σημείο για την ύπαρξη της κτηνοτροφίας αντί να ελέγξει το νόσημα της ευλογιάς προσπαθεί να υποκαταστήσει το αποτυχημένο σύστημα ΟΠΕΚΕΠΕ προστρέχοντας για ακόμη μια φορά τους Γεωτεχνικούς Υπαλλήλους. Τότε γιατί το νομοσχέδιο δεν έχει τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την αντιμετώπιση της ζωονόσου της ευλογιάς και του αποτυχημένου συστήματος ΟΠΕΚΕΠΕ»;

Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αποκαλύπτει πανικό, έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού και αδυναμία στήριξης του πρωτογενούς τομέα. Οι δημόσιοι κτηνίατροι συνεχίζουν να δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό υπό αντίξοες συνθήκες. Καλούμε την κυβέρνηση να λάβει άμεσα μέτρα ουσιαστικής στήριξης για την ενίσχυση της υγείας των ζώων και την επιβίωση της ελληνικής κτηνοτροφίας.

 

 

Πηγή agronews.gr

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα