Οι παραπάνω αποφάσεις έρχονται σε συνέχεια του πανικού που επικρατεί στο ευαίσθητο πεδίο των κοινοτικών ενισχύσεων μετά τις αποκαλύψεις για τη διαφθορά στον ΟΠΕΚΕΠΕ και έρχονται να δώσουν δείγματα γραφής προς τις κοινοτικές, πριν τα πράγματα γίνουν πολύ χειρότερα για τις επιδοτήσεις της ΚΑΠ που αφορούν στην Ελλάδα.
Σημειωτέον ότι η διαπραγματεύσεις με τις ευρωπαϊκές αρχές, μετά τη συνάντηση Χατζηδάκη – Χάνσεν (Αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και Επίτροπος Γεωργίας) βρίσκονται σε πολύ λεπτό σημείο, με τις αρμόδιες αρχές στην Ελλάδα να εκφράζουν μεγάλη ανησυχία, ακόμα και για το ενδεχόμενο να μην πληρωθούν οι προκαταβολές άμεσων ενισχύσεων 2025 στα τέλη Οκτωβρίου, όπως γίνεται κάθε χρόνο.
Ειδικότερα σε ότι αφορά τις τελευταίες δύο αποφάσεις που «σφίγγου» κατά πολύ τους ελέγχους στα βιολογικά, αυτές φαίνεται να έχουν δύο στόχους. Αφενός να βγουν και μόνοι τους από το παιχνίδι της διεκδίκησης ενισχύσεων, όσοι υποψήφιοι ξέρουν εκ των προτέρων ότι δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα «προσόντα», αφετέρου να… βγουν και κάποιοι λαγοί, ώστε να πεισθούν οι ευρωπαίοι ότι στην Ελλάδα γίνονται έλεγχοι.
Στις αποφάσεις αναφέρεται μεταξύ άλλων πώς θα πραγματοποιηθούν επιτόπιοι έλεγχοι αρχικά στο 5% των εντάξεων και πως «εάν κατά τους ελέγχους διαπιστωθούν σημαντικές παρατυπίες το δείγμα ελέγχου αυξάνεται αναλόγως». Σκοπός του επιτόπιου ελέγχου θα είναι η επιβεβαίωση των αιτούμενων εκτάσεων/αριθμού ζώων και κυψελών του υποψήφιου δικαιούχου στο πλαίσιο της Παρέμβασης, σύμφωνα με τη σχετική απόφαση. Σημειώνεται ότι για τη φυτική παραγωγή (νέες εντάξεις) οι πληρωμές αναμένεται να γίνουν προς τα τέλη Ιουλίου, ενώ για την κτηνοτροφία και τη μελισσοκομία τον ερχόμενο Οκτώβριο μετά το πέρας των ελέγχων.
Όπως αναφέρουν οι δύο αποφάσεις (μία για Βιολογικά φυτικά/ζωικά και μία για μελισσοκομία) οι έλεγχοι αυτοί θα πραγματοποιούνται από μεικτά κλιμάκια ελέγχου, τα οποία αποτελούνται από υπαλλήλους των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ/ΔΑΟ) των Περιφερειών και υπαλλήλους των Τμήματων Αγροτικής Ανάπτυξης και Ελέγχων (ΤΑΑΕ) του ΥΠΑΑΤ,τα οποία συνεπικουρούνται από την Ελληνική Αστυνομία όταν απαιτείται.
Αναλυτικά η απόφαση για τη Βιολογική Γεωργία και την Κτηνοτροφία αναφέρει:
Άρθρο 1 Η παράγραφος A του Άρθρου 12 αντικαθίσταται ως εξής:
Α. Προσωρινοί πίνακες
α) Διοικητικοί έλεγχοι
Μετά την υποβολή των αιτήσεων στήριξης, ο ΕΦ, προβαίνει στο διοικητικό έλεγχο του συνόλου των αιτήσεων στήριξης. Ως διοικητικός έλεγχος νοείται ο μηχανογραφικός διασταυρωτικός έλεγχος με άλλες βάσεις δεδομένων (ενδεικτικά αναφέρονται: ΟΣ, ΚΕΠΥΟ, ΗΒΔ, κλπ) στο σύνολο των υποβληθεισών αιτήσεων σύμφωνα με τα κριτήρια επιλεξιμότητας και επιλογής που έχει ορίσει ο ΕΦ. Ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων στήριξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:
- το εμπρόθεσμο της υποβολής.
- την πληρότητα της αίτησης
- την κάλυψη τzν κριτηρίων επιλεξιμότητας
- τη βαθμολόγηση της αίτησης με βάση τα κριτήρια επιλογής
- τον προσδιορισμό του μέγιστου αιτούμενου ποσού ενίσχυσης για ολόκληρη την περίοδο της δέσμευσης Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, για το σύνολο των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, συντάσσονται Προσωρινοί Πίνακες που περιλαμβάνουν τις παραδεκτές και μη παραδεκτές αιτήσεις στήριξης ανά δράση της Παρέμβασης. Στις περιπτώσεις που υφίστανται κριτήρια επιλογής, οι παραδεκτές αιτήσεις κατατάσσονται με φθίνουσα βαθμολογική σειρά.
Στον πίνακα αυτόν επισημαίνονται:
- οι αιτήσεις που επιλέγονται προς στήριξη, των οποίων ο προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης δεν υπερβαίνει αθροιστικά τον αντίστοιχο της πρόσκλησης και των οποίων η βαθμολογία είναι μεγαλύτερη τυχόν ελάχιστου ορίου που έχει τεθεί στην πρόσκληση,
- οι αιτήσεις που δεν επιλέγονται προς στήριξη και οι λόγοι απόρριψής τους,
- τα στοιχεία των αιτήσεων, έτσι όπως διαμορφώθηκαν από το διοικητικό έλεγχο.
β) Επιτόπιοι έλεγχοι
Επιτόπιοι έλεγχοι πραγματοποιούνται συμπληρωματικά όταν υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις, καταγγελίες ή και υπόνοια απάτης. Οι έλεγχοι αυτοί είναι δειγματοληπτικοί και καλύπτουν ποσοστό τουλάχιστον 5% του συνόλου των δικαιούχων που δεν έχουν απορριφθεί από τον διοικητικό έλεγχο. Εάν κατά τους ελέγχους διαπιστωθούν σημαντικές παρατυπίες το δείγμα ελέγχου αυξάνεται αναλόγως. Σκοπός του επιτόπιου ελέγχου είναι η επιβεβαίωση των αιτούμενων εκτάσεων/αριθμού ζώων του υποψήφιου δικαιούχου στο πλαίσιο της Παρέμβασης.
Οι έλεγχοι αυτοί πραγματοποιούνται από μεικτά κλιμάκια ελέγχου, τα οποία αποτελούνται από υπαλλήλους των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ/ΔΑΟ) των Περιφερειών και υπαλλήλους των Τμημάτων Αγροτικής Ανάπτυξης και Ελέγχων (ΤΑΑΕ) του ΥΠΑΑΤ, τα οποία συνεπικουρούνται από την Ελληνική Αστυνομία όταν απαιτείται.
Οι κατά τόπους Περιφερειακές Ενότητες , καθώς και η Γενική Δ/νση Αποκεντρωμένων Δομών του ΥΠΑΑΤ, μεριμνούν για την αποστολή των συμμετεχόντων στα εν λόγω κλιμάκια υπαλλήλων τους, στον ΕΦ. Υπάλληλοιτης ΔΑΟ/ΔΑΟΚ που διενήργησαν οιονδήποτε έλεγχο σε υποψήφιο δικαιούχο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, που σχετίζεται με τις δράσεις της Παρέμβασης δεν μπορεί να συμμετέχει στον επιτόπιο έλεγχο.
Η Δ/νση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων:
– Συντονίζει τους εν λόγω ελέγχους και παρέχει τις απαιτούμενες οδηγίες για την υλοποίηση τους.
– Τηρεί αρχείο με τη μεθοδολογία επιλογής του δείγματος που γίνεται βάση ανάλυσης κινδύνου.
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στην αρμοδιότητα του οποίου υπάγεται η Δ/νση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας, εποπτεύει τη διαδικασία των ελέγχων και με απόφασή του καταρτίζειτα κλιμάκια ελέγχου ανά Περιφέρεια/Περιφερειακή Ενότητα.
Τα κλιμάκια ελέγχου ενημερώνονται τουλάχιστον μία ημέρα πριν την πραγματοποίηση του ελέγχου. Η διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου μπορεί να γνωστοποιηθεί στους υπό έλεγχο δικαιούχους με την προϋπόθεση ότι δεν τίθεται σε κίνδυνο ο σκοπός, ή η αποτελεσματικότητα του ελέγχου. Η προαναγγελία των ελέγχων δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 48 ώρες, εξαιρουμένων δεόντως δικαιολογημένων περιπτώσεων.
Κατά τον έλεγχο συμπληρώνεται εις διπλούν το έντυπο ελέγχου του παραρτήματος II της παρούσας απόφασης το οποίο συνυπογράφεται από τον ελεγχόμενο και τους αρμόδιους ελεγκτές και το ένα έντυπο παραδίδεται στον ελεγχόμενο.
Το έντυπο ελέγχου αποστέλλεται από τους ελεγκτές στον ΕΦ. Ο ΕΦ το αξιολογεί και καταχωρίζει το αποτέλεσμα στο ΠΣ. Σε περίπτωση διαφωνίας του ελεγχόμενου με το αποτέλεσμα του επιτόπιου ελέγχου διατηρεί το δικαίωμα υποβολής ένστασης εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία του ελέγχου. Η ένσταση υποβάλλεται ηλεκτρονικά υπογεγραμμένη μέσω gov.gr από τον ελεγχόμενο στον ΕΦ στη διεύθυνση qualityschemes@minagric.gr. Στην ένσταση ο ελεγχόμενος οφείλει να αναφέρει αναλυτικά τους λόγους υποβολής της και να επισυνάψει οποιαδήποτε επιπλέον δικαιολογητικό προκειμένου να αποδείξει το αληθές των λόγων της ένστασης. Η Δ/νση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας συγκροτεί με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μία ή περισσότερες τριμελείς επιτροπές εξέτασης ενστάσεων, οι οποίες αποτελούνται από υπαλλήλους του ΥΠΑΑΤ, με τους αντίστοιχους αναπληρωτές τους.
Οι εν λόγω επιτροπές εξετάζουν τις υποβαλλόμενες ενστάσεις, βασιζόμενες σε όσα καταγράφονται στο έντυπο ελέγχου και σε στοιχεία και αποδεικτικά (μητρώα, βεβαιώσεις κ.λπ.) που προσκομίζει ο ενιστάμενος υποψήφιος δικαιούχος, καθώς και στις περαιτέρω διευκρινίσεις που δύνανται να ζητηθούν από τους ελεγκτές που διενήργησαν τον έλεγχο. Στην εκάστοτε τριμελή σύνθεση των επιτροπών ενστάσεων, δεν συμμετέχουν οι υπάλληλοι της Δ/νσης Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας, που υπογράφουν την απόφαση ένταξης των δικαιούχων της Παρέμβασης. Οι ενστάσεις εκδικάζονται άμεσα και όχι αργότερα από την ημερομηνία σύνταξης των προσωρινών πινάκων που περιλαμβάνουν τις παραδεκτές και μη παραδεκτές αιτήσεις στήριξης της δράσης της Παρέμβασης. Ο ελεγχόμενος μετά την εξέταση της ένστασής του ενημερώνεται εγγράφως για το αποτέλεσμα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Δεύτερη ένσταση, για τον συγκεκριμένο έλεγχο, δεν εξετάζεται.
Για τα πρόσωπα που μετέχουν , στη διαδικασία τόσο του διοικητικού όσο και του επιτόπιου ελέγχου αιτήσεων στήριξης, θα πρέπει να εξασφαλίζεται ότι δεν υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων , το οποίο δηλώνεται μέσω υποβολής υπεύθυνης δήλωσης στον ΕΦ. Κατά τα λοιπά ισχύει η υπ’ αριθ. 2563/251850/23-8-2024 Απόφαση για τον καθορισμό πλαισίου εφαρμογής της Παρέμβασης Π3-70-2.1 – “Ενισχύσεις για τη μετατροπή σε βιολογικές πρακτικές και μεθόδους (νεοεισερχόμενοι στη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία)”, του άρθρου 70 “Περιβαλλοντικές, κλιματικές και άλλες δεσμεύσεις διαχείρισης” του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) της περιόδου 2023-2027.
Η απόφαση για τη Βιολογική Μελισσοκομία αναφέρει:
Άρθρο 1 1.Η παράγραφος A του Άρθρου 12 αντικαθίσταται ως εξής:
Α. Προσωρινοί πίνακες
α) Διοικητικοί έλεγχοι
Μετά την υποβολή των αιτήσεων στήριξης, ο ΕΦ, προβαίνει στο διοικητικό έλεγχο του συνόλου των αιτήσεων στήριξης. Ως διοικητικός έλεγχος νοείται ο μηχανογραφικός διασταυρωτικός έλεγχος με άλλες βάσεις δεδομένων (ενδεικτικά αναφέρονται : ΟΣ, ΚΕΠΥΟ, ΗΒΔ, μελισσοκομικό μητρώο, κλπ) στο σύνολο των υποβληθεισών αιτήσεων σύμφωνα με τα κριτήρια επιλεξιμότητας και επιλογής που έχει ορίσει ο ΕΦ.
Ο διοικητικός έλεγχος των αιτήσεων στήριξης περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον τα παρακάτω:
- το εμπρόθεσμο της υποβολής.
- την πληρότητα της αίτησης
- την κάλυψη των κριτηρίων επιλεξιμότητας
- τη βαθμολόγηση της αίτησης με βάση τα κριτήρια επιλογής
- τον προσδιορισμό του μέγιστου αιτούμενου ποσού ενίσχυσης για ολόκληρη την περίοδο της δέσμευσης
Με βάση τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, για το σύνολο των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί, συντάσσονται προσωρινοί πίνακες που περιλαμβάνουν τις παραδεκτές και μη παραδεκτές αιτήσεις στήριξης ανά δράση της Παρέμβασης. Στις περιπτώσεις που υφίστανται κριτήρια επιλογής, οι παραδεκτές αιτήσεις κατατάσσονται με φθίνουσα βαθμολογική σειρά. Στον πίνακα αυτόν επισημαίνονται:
- Οι αιτήσεις που επιλέγονται προς στήριξη, των οποίων ο προϋπολογισμός δημόσιας δαπάνης δεν υπερβαίνει αθροιστικά τον αντίστοιχο της πρόσκλησης και των οποίων η βαθμολογία είναι μεγαλύτερη τυχόν ελάχιστου ορίου που έχει τεθεί στην πρόσκληση,
- οι αιτήσεις που δεν επιλέγονται προς στήριξη και οι λόγοι απόρριψής τους,
- τα στοιχεία των αιτήσεων, έτσι όπως διαμορφώθηκαν από το διοικητικό έλεγχο.
β) Επιτόπιοι έλεγχοι
Επιτόπιοι έλεγχοι πραγματοποιούνται συμπληρωματικά όταν υπάρχουν αποχρώσες ενδείξεις, καταγγελίες ή και υπόνοια απάτης. Οι έλεγχοι αυτοί είναι δειγματοληπτικοί και καλύπτουν ποσοστό τουλάχιστον 5% του συνόλου των δικαιούχων που δεν έχουν απορριφθεί από τον διοικητικό έλεγχο. Εάν κατά τους ελέγχους διαπιστωθούν σημαντικές παρατυπίες το δείγμα ελέγχου αυξάνεται αναλόγως.
Σκοπός του επιτόπιου ελέγχου είναι η επιβεβαίωση του αριθμού κυψελών που έχει αιτηθεί ο υποψήφιος δικαιούχος στο πλαίσιο της Παρέμβασης. Οι έλεγχοι αυτοί πραγματοποιούνται από μεικτά κλιμάκια ελέγχου, τα οποία αποτελούνται από υπαλλήλους των Δ/νσεων Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ/ΔΑΟ) των Περιφερειών και υπαλλήλους των Τμήματων Αγροτικής Ανάπτυξης και Ελέγχων (ΤΑΑΕ) του ΥΠΑΑΤ,τα οποία συνεπικουρούνται από την Ελληνική Αστυνομία όταν απαιτείται.
Οι κατά τόπους Περιφερειακές Ενότητες, καθώς και η Γενική Δ/νση Αποκεντρωμένων Δομών του ΥΠΑΑΤ, μεριμνούν για την αποστολή των συμμετεχόντων στα εν λόγω κλιμάκια υπαλλήλων τους, στον ΕΦ Υπάλληλος της ΔΑΟ/ΔΑΟΚ που διενήργησε την καταγραφή/έλεγχο του υποψηφίου δικαιούχου για την εγγραφή του στο “Εθνικό Μελισσοκομικό Μητρώο” δεν μπορεί να συμμετέχει στον επιτόπιο έλεγχο.
Η Δ/νση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων:
– Συντονίζει τους εν λόγω ελέγχους και παρέχει τις απαιτούμενες οδηγίες για την υλοποίηση τους.
– Τηρεί αρχείο με τη μεθοδολογία επιλογής του δείγματος που γίνεται βάση ανάλυσης κινδύνου.
Ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, στην αρμοδιότητα του οποίου υπάγεται η Δ/νση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας, εποπτεύει τη διαδικασία των ελέγχων και με απόφασή του καταρτίζει τα κλιμάκια ελέγχου ανά Περιφέρεια/Περιφερειακή Ενότητα.
Τα κλιμάκια ελέγχου ενημερώνονται τουλάχιστον μία ημέρα πριν την πραγματοποίηση του ελέγχου. Η διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου μπορεί να γνωστοποιηθεί στους υπό έλεγχο δικαιούχους με την προϋπόθεση ότι δεν τίθεται σε κίνδυνο ο σκοπός, ή η αποτελεσματικότητα του ελέγχου. H προαναγγελία των ελέγχων δεν υπερβαίνει τις 48 ώρες, εξαιρουμένων δεόντως δικαιολογημένων περιπτώσεων. Κατά τον έλεγχο συμπληρώνεται εις διπλούν το έντυπο ελέγχου του παραρτήματος I της παρούσας απόφασης το οποίο συνυπογράφεται από τον ελεγχόμενο και τους αρμόδιους ελεγκτές και το ένα έντυπο παραδίδεται στον ελεγχόμενο.
Το έντυπο ελέγχου αποστέλλεται από τους ελεγκτές στον ΕΦ. Ο ΕΦ το αξιολογεί και καταχωρίζει το αποτέλεσμα στο ΠΣ. Σε περίπτωση διαφωνίας του ελεγχόμενου με το αποτέλεσμα του επιτόπιου ελέγχου διατηρεί το δικαίωμα υποβολής ένστασης εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία του ελέγχου. Η ένσταση υποβάλλεται ηλεκτρονικά υπογεγραμμένη μέσω gov.gr από τον ελεγχόμενο στον ΕΦ στη διεύθυνση qualityschemes@minagric.gr. Στην ένσταση ο ελεγχόμενος οφείλει να αναφέρει αναλυτικά τους λόγους υποβολής της και να επισυνάψει οποιαδήποτε επιπλέον δικαιολογητικό προκειμένου να αποδείξει το αληθές των λόγων της ένστασης.
Η Δ/νση Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας συγκροτεί με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων μία ή περισσότερες τριμελείς επιτροπές εξέτασης ενστάσεων, οι οποίες αποτελούνται από υπαλλήλους του ΥΠΑΑΤ, με τους αναπληρωτές τους. Οι εν λόγω επιτροπές εξετάζουν τις υποβαλλόμενες ενστάσεις, βασιζόμενες σε όσα καταγράφονται στο έντυπο ελέγχου και σε στοιχεία και αποδεικτικά (μητρώα, βεβαιώσεις κ.λπ.) που προσκομίζει ο ενιστάμενος υποψήφιος δικαιούχος, καθώς και στις περαιτέρω διευκρινίσεις που δύνανται να ζητηθούν από τους ελεγκτές που διενήργησαν τον έλεγχο.
Στην εκάστοτε τριμελή σύνθεση των επιτροπών ενστάσεων, δεν συμμετέχουν οι υπάλληλοι της Δ/νσης Συστημάτων Ποιότητας και Βιολογικής Γεωργίας, που υπογράφουν την απόφαση ένταξης των δικαιούχων της Παρέμβασης.
Οι ενστάσεις εκδικάζονται άμεσα και όχι αργότερα από την ημερομηνία σύνταξης των προσωρινών πινάκων που περιλαμβάνουν τις παραδεκτές και μη παραδεκτές αιτήσεις στήριξης της δράσης της Παρέμβασης. Ο ελεγχόμενος μετά την εξέταση της ένστασής του ενημερώνεται εγγράφως για το αποτέλεσμα, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Δεύτερη ένσταση, για τον συγκεκριμένο έλεγχο, δεν εξετάζεται.
Για τα πρόσωπα που μετέχουν, στη διαδικασία τόσο του διοικητικού όσο καιτου επιτόπιου ελέγχου αιτήσεων στήριξης, θα πρέπει να εξασφαλίζεται ότι δεν υφίσταται σύγκρουση συμφερόντων , το οποίο δηλώνεται μέσω υποβολής υπεύθυνης δήλωσης στον ΕΦ.
2.Η πρώτη παράγραφος της παραγράφου Γ. του άρθρου 12 αντικαθίσταται ως εξής:
Οι υποψήφιοι δύνανται να υποβάλλουν ενδικοφανή προσφυγή μέσω του ΠΣ κατά των αποτελεσμάτων του προσωρινού πίνακα παραδεκτών και μη παραδεκτών αιτήσεων στήριξης, εντός πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αποστολής του ηλεκτρονικού μηνύματος της παρ. Β του παρόντος άρθρου. Στην προσφυγή του ο υποψήφιος οφείλει να αναφέρει αναλυτικά τους λόγους υποβολής της προσφυγής, καθώς και να επισυνάψει ηλεκτρονικά οποιοδήποτε επιπλέον δικαιολογητικό, προκειμένου να αποδείξει το αληθές των λόγων της. Κατά τα λοιπά ισχύει η υπ’ αρ. 82775/28-03-2025 Απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ 1765Β’/10-04-2025) «Καθορισμός πλαισίου εφαρμογής της Παρέμβασης Π3-70-1.6 – <<Ενισχύσεις για την ανάληψη πρόσθετων γεωργοπεριβαλλοντικών υποχρεώσεων από τους μελισσοκόμους για την προστασία των μελισσοσμηνών καιτην ενίσχυση της βιοποικιλότητας >>, του άρθρου 70 <<Περιβαλλοντικές, κλιματικές και άλλες δεσμεύσεις διαχείρισης >> του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/2115 του Στρατηγικού Σχεδίου Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΣΣ ΚΑΠ) της περιόδου 2023-2027 ,όπως τροποποιήθηκε από την υπ’ αρ. 118322/07-05-2025 απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων (ΦΕΚ 2246 Β’).