Ελληνοτουρκικά: Η Αθήνα καλύπτει το χαμένο έδαφος στο Πολεμικό Ναυτικό

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Τα επόμενα χρόνια το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.) θα αρχίσει να παραλαμβάνει σειρά από νέες μονάδες, εξέλιξη η οποία θα οδηγήσει στη σταδιακή κάλυψη του χαμένου εδάφους των προηγούμενων ετών που συνέπιπτε και με μια περίοδο πραγματικής αναγέννησης του τουρκικού ναυτικού, μάλιστα με μονάδες εγχώριας ναυπήγησης. Εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, στις 18 Δεκεμβρίου o «Κίμων», η πρώτη φρεγάτα του Π.Ν. από τις τέσσερις FDI που ναυπηγούνται, θα υψώσει την ελληνική σημαία.

Ο «Κίμων» είναι πιθανόν να πλεύσει στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας τις πρώτες ημέρες του 2026. Μόλις την Παρασκευή που πέρασε υπεγράφη και η σύμβαση (ύψους 983 εκατ. ευρώ) για την τέταρτη φρεγάτα τύπου FDI του Π.Ν., τον «Θεμιστοκλή», κλείνοντας και τυπικά μια απόφαση που είχε εγκριθεί και από τη Βουλή των Ελλήνων.

Οι τέσσερις FDI θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά του στόλου τα επόμενα χρόνια, και με αυτές εισάγεται στις τάξεις του Π.Ν. υψηλή δικτυοκεντρική τεχνολογία, η οποία μέχρι πρόσφατα δεν υπήρχε. Την ίδια στιγμή προχωρούν οι διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ (κλάση Υδρα) του Π.Ν., που δεν θα οδηγήσουν σε σοβαρή αναβάθμιση των δυνατοτήτων των συγκεκριμένων πλοίων, ωστόσο θα κρατήσουν τα πλοία σε επιχειρησιακή κατάσταση για ακόμη 15-20 χρόνια.

Σημαντικός για τη διατήρηση του στόλου επιφανείας του Π.Ν. τα επόμενα χρόνια σε ανταγωνιστική κατάσταση είναι ο τρόπος που θα εξελιχθούν οι συζητήσεις με τους Ιταλούς για την απόκτηση δύο έως τεσσάρων φρεγατών τύπου FREMM (Bergamini). Τα πλοία αυτά βρίσκονται ήδη στον στόλο του ιταλικού ναυτικού και σε περίπτωση που ευοδωθεί μια συμφωνία για την απόκτησή τους, θα παραληφθούν από το Π.Ν. σε φάσεις, από τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας και μετά, με υπηρεσία που θα κυμαίνεται κατά μέσον όρο στα 15 χρόνια. Οι μεταχειρισμένες ιταλικές FREMM (πλοία πολύ βαρύτερα και ισχυρότερα από τις γαλλικές FREMM) μπορούν να δώσουν στο Π.Ν. γρήγορα και με σχετικά ελεγχόμενο κόστος (περίπου 300 εκατ. ευρώ ανά πλοίο, χωρίς τα όπλα και το συρόμενο ραντάρ) αξιόπιστες λύσεις. Προφανώς τα επόμενα χρόνια θα συνεχίσουν να επιχειρούν και οι φρεγάτες τύπου S του Π.Ν., μέχρι να «λιώσουν» οι λαμαρίνες. Σήμερα πλέουν θεωρητικά εννέα, ωστόσο έως το τέλος της δεκαετίας ο αριθμός αυτός θα έχει μειωθεί δραστικά. Με ενδιαφέρον αναμένεται, επίσης, αν η Ελλάδα θα αποκτήσει τα επόμενα χρόνια και κάποια μονάδα από το πρόγραμμα της ευρωκορβέτας.

Επιπλέον, ο τρέχων ΜΠΑΕ προβλέπει την αγορά νέων υποβρυχίων, όμως ο προγραμματισμός γι’ αυτό βρίσκεται προς το τέλος της δωδεκαετούς διάρκειάς του, δηλαδή περί το 2035.

Η Τουρκία έχει να αντιπαρατάξει αρκετών τύπων μονάδες επιφανείας παλαιού τύπου (όπως οι γερμανικές ΜΕΚΟ ή οι αμερικανικές OHP (Gabya), ωστόσο το τουρκικό ναυτικό διαθέτει πλέον αρκετούς τύπους εγχώριας ναυπήγησης πλοίων, όπως οι κορβέτες Ada ή το ευρισκόμενο σε εξέλιξη πρόγραμμα των φρεγατών Istif. Η Τουρκία κλείνει την ψαλίδα στον τομέα των υποβρυχίων καθώς σταδιακά παραδίδονται τα δικά της υποβρύχια αναερόβιας πρόωσης τύπου 214, τομέας όπου μέχρι πρότινος η Ελλάδα είχε σαφές προβάδισμα.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα