Σε τελικό στάδιο βρίσκονται οι συνεννοήσεις μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας με σκοπό την οριστικοποίηση του επόμενου ραντεβού ανάμεσα στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον πρόεδρο της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Το ραντεβού απομένει να επιβεβαιωθεί, καθώς έχει μεν συζητηθεί ανάμεσα στους υφισταμένους διαύλους, ωστόσο η οριστικοποίησή του είναι θέμα κάποιων ακόμη συνεννοήσεων, δίχως να είναι σαφές αν θα πραγματοποιηθεί παράλληλα και κάποια συνεδρίαση του Ανωτάτου Συμβουλίου Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας. Οι υπουργοί Εξωτερικών Ελλάδας και Τουρκίας Γιώργος Γεραπετρίτης και Χακάν Φιντάν βρίσκονται από χθες το βράδυ στη Γενεύη για την πολυμερή διάσκεψη που αφορά το Κυπριακό, ωστόσο το θέμα θα αποτελέσει αντικείμενο της διμερούς συνάντησης των ηγετών, όπως άλλωστε και ζητήματα που απασχολούν τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.
Η αναθέρμανση των συζητήσεων για τη συνάντηση των δύο ηγετών αποτελεί στην πράξη επιβεβαίωση ότι οι εξελίξεις τόσο σε διεθνές όσο και σε διμερές επίπεδο επαναφέρουν την ανάγκη οι συνομιλίες κορυφής να μη χάσουν τη δυναμική τους. Ολα αυτά συμβαίνουν, ενώ φαίνεται ότι η Αθήνα επιχειρεί να προχωρήσει σε κινήσεις, όπως για παράδειγμα η απεμπλοκή της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου και η Τουρκία έρχεται πιο κοντά με την Ε.Ε.

Ως προς την ηλεκτρική διασύνδεση, η προτεραιότητα της κυβέρνησης έχει και πολιτικές προεκτάσεις, όπως φαίνεται και από την εσωτερική δημόσια συζήτηση. Χθες ο Χρήστος Ροζάκης, ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ και βαθύς γνώστης των ζητημάτων που αφορούν το διεθνές δίκαιο της θάλασσας, είπε (στο 8ο ετήσιο συνέδριο του «Κύκλου Ιδεών» με τίτλο «Η Ελλάδα μετά») ότι ύστερα από τα περιστατικά της Κάσου τον περασμένο Ιούλιο ουσιαστικά η Ελλάδα απεμπόλησε δικαιώματα. «Το ζήτημα είναι, ότι για κάθε ενέργεια που κάνουμε στο Αιγαίο πρέπει να παίρνουμε την άδεια της Τουρκίας. Πράγμα που σημαίνει δηλαδή ότι η Τουρκία ελέγχει σήμερα πολύ περισσότερο και από τη δική της θάλασσα, αυτή που δικαιούται θεωρητικά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ροζάκης και σε ερώτηση αν «κακώς» ενημερώθηκε η Αγκυρα σημείωσε, «μα δεν μπορούσαμε να κάνουμε διαφορετικά. Από τη στιγμή που κατέβασε τα πολεμικά της πλοία μεταξύ της Κάσου και της Κρήτης, έπρεπε να ενημερώσουμε».
Η εθνική εταιρεία πετρελαίου (NOC) της Λιβύης σχεδίασε τα υπεράκτια τεμάχια που προκηρύχθηκαν για έρευνες υδρογονανθράκων με σεβασμό στα ελληνικά ανώτατα εξωτερικά όρια.
Η Λιβύη
Σημειώνεται, τέλος, ότι η Αθήνα παρακολουθεί με ενδιαφέρον τη διαδικασία που ακολουθεί η κυβέρνηση της Τρίπολης, η οποία στις 3 Μαρτίου ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιου πλειοδοτικού γύρου χερσαίων και υπεράκτιων τεμαχίων για εξερεύνηση πετρελαίου, ενώ στις 7 Μαρτίου ο διαγωνισμός αναρτήθηκε και στην ιστοσελίδα της εθνικής εταιρείας πετρελαίου (NOC). Είναι ενδιαφέρον ότι τα υπεράκτια τεμάχια, ιδιαίτερα αυτά στην ανοιχτή θάλασσα, έχουν χαραχθεί δίχως να αμφισβητείται η μέση γραμμή, όπως αυτή έχει οριστεί από τον νόμο του Γιάννη Μανιάτη (4001/2011) και όχι με βάση το τουρκολιβυκό μνημόνιο. Τα υπεράκτια οικόπεδα 10, 14 και 15 (ανοιχτά της Κυρηναϊκής) είναι σχεδιασμένα με σεβασμό στα νότια όρια του νόμου Μανιάτη, τα οποία έχουν χαραχθεί με βάση την πλήρη επήρεια όχι μόνο της ηπειρωτικής Ελλάδας, αλλά και της Κρήτης.

Στην Αθήνα αναμένεται, παράλληλα, αν θα ενεργοποιηθεί το σκέλος του τουρκολιβυκού μνημονίου που προβλέπει τη συνεκμετάλλευση των υπεράκτιων τεμαχίων υδρογονανθράκων ανάμεσα στην Τρίπολη και την τουρκική εταιρεία πετρελαίου (ΤΡΑΟ). Πρόκειται, βεβαίως, για διεθνή διαγωνιστική διαδικασία, ως εκ τούτου το αποτέλεσμα δεν πρέπει να προεξοφλείται. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια θετική εξέλιξη, η οποία αξιολογείται από την Αθήνα δίχως υπερβάλλοντα ενθουσιασμό και με την απαιτούμενη συγκράτηση που επιβάλλει κάθε εξέλιξη που πηγάζει από τη Λιβύη.
