Φόρτωση Text-to-Speech…
Ερωτήματα προκαλεί η απόφαση της Αγκυρας να μην προχωρήσει (τουλάχιστον μέχρι στιγμής) στην υλοποίηση όσων είχαν προαναγγελθεί με τη NAVTEX της περασμένης Κυριακής, για επιστημονικές έρευνες του ωκεανογραφικού πλοίου «Πίρι Ρέις» στο κέντρο του Αιγαίου, δυτικά της Λέσβου και της Χίου.
Αν και με βάση τη NAVTEX 0863/25 του σταθμού Σμύρνης της Τουρκικής Υδρογραφικής Υπηρεσίας οι έρευνες έπρεπε να είχαν ξεκινήσει το πρωί της Δευτέρας, το «Πίρι Ρέις» εμφανίζεται αγκυροβολημένο στη μαρίνα της Σμύρνης, γεγονός που κατά την Αθήνα σηματοδοτεί ότι ενδεχομένως στην Αγκυρα γίνονται «δεύτερες σκέψεις».
Εξάλλου, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) το παρουσιάζουν ως επί της ουσίας ακινητοποιημένο λόγω τεχνικών προβλημάτων.
Πληροφορίες από την Αγκυρα αναφέρουν, πάντως, ότι η παραμονή του «Πίρι Ρέις» στη Σμύρνη δεν είναι πολιτικό ζήτημα, καθώς λόγω της φύσης της επιστημονικής έρευνας που πρόκειται να ξεκινήσει, η ένταση του ανέμου και των ρευμάτων του νερού πρέπει να είναι εντός ορισμένων ορίων. Αρα, κατά την Αγκυρα το έργο της έρευνας μπορεί να ξεκινήσει οποιαδήποτε στιγμή κριθεί κατάλληλη.
Το τουρκικό ωκεανογραφικό πλοίο έπρεπε να είχε ξεκινήσει τις έρευνες το πρωί της Δευτέρας, βάσει NAVTEX. Eως χθες αργά εμφανιζόταν αγκυροβολημένο στη Σμύρνη.
Στην Αθήνα εξαρχής υπήρχε έντονη ανησυχία για τον τρόπο δραστηριοποίησης των Τούρκων το επόμενο χρονικό διάστημα. Μάλιστα, την περασμένη Παρασκευή, όταν έφθασαν οι πρώτες πληροφορίες για τα τουρκικά σχέδια με το «Πίρι Ρέις», δόθηκε σήμα στις Ενοπλες Δυνάμεις να αρχίσουν να εξετάζουν διάφορες πιθανές αντιδράσεις επί χάρτου, σε περίπτωση που η κατάσταση ξέφευγε.
Απόδειξη ότι η Αθήνα ετοιμαζόταν σοβαρά για το ενδεχόμενο τα πράγματα να ξεφύγουν ήταν η (προσωρινή όπως περιγράφεται) απόσυρση δύο φρεγατών που χρησιμοποιούνται για την αντιμετώπιση των μεταναστευτικών ροών στα όρια Ελλάδας – Λιβύης, το βράδυ της Παρασκευής.

Τα ελληνικά σχέδια για επιχειρησιακή δράση έχουν παραμείνει, βεβαίως, επί χάρτου, ωστόσο είναι προφανές ότι η παραμονή του «Πίρι Ρέις» στον κόλπο της Σμύρνης δεν μπορεί παρά να οφείλεται στην ενεργοποίηση κάποιου από τους πολλούς διαύλους επικοινωνίας που υπάρχουν ανάμεσα στην Αθήνα και την Αγκυρα.
Οι επαφές είναι πολλές και διασταυρούμενες, ιδιαίτερα καθώς ήδη έχουν πραγματοποιηθεί αρκετές, αφού την επόμενη εβδομάδα προγραμματίζεται συνάντηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του προέδρου της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στο περιθώριο της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, στη Νέα Υόρκη.

Είναι, πάντως, απολύτως σαφές ότι όλες αυτές οι εξελίξεις, είτε περί το «Πίρι Ρέις», είτε με την ανακοίνωση της «Chevron» για το ενδιαφέρον νοτίως της Κρήτης, έχουν επιταχύνει τις διάφορες συζητήσεις για τον καθορισμό θαλασσίων ζωνών στην Ανατολική Μεσόγειο.

Προφανώς το αμερικανικό (επιχειρηματικό και πολιτικό) ενδιαφέρον μπορεί να λειτουργήσει ως επιταχυντής, αν και οι εξελίξεις στο πεδίο εκ των πραγμάτων θα κριθούν από τη δυνατότητα των άμεσα ενδιαφερομένων να συνεννοηθούν.
Σήμερα το μεσημέρι, πάντως, ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης θα αναμένει τον εκτελούντα χρέη ομολόγου του της κυβέρνησης της Τρίπολης, Ταχέρ Σαλέμ Αλ Μπαούρ, όχι για φιλολογική συζήτηση, αλλά για να του παρουσιάσει χάρτες οι οποίοι θα απεικονίζουν τις ελληνικές απόψεις για θαλάσσιες ζώνες στις περιοχές γειτνίασης Ελλάδας και Λιβύης, προκειμένου να αναδείξει το ειλικρινές ενδιαφέρον της Αθήνας να συζητήσει επί συγκεκριμένων θεμάτων και όχι αόριστα.
Μετά τη συνάντηση αναμένεται να καθοριστεί και η πρώτη συνάντηση ανάμεσα στις δύο τεχνικές επιτροπές της Ελλάδας και της Κυβέρνησης Εθνικής Ενότητας που εδρεύει στην Τρίπολη, με αντικείμενο την οριοθέτηση ΑΟΖ.