Ελληνοτουρκικά: Τέλος στα «ήρεμα νερά»

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Μήνυμα απομάκρυνσης από τα «ήρεμα νερά» εξέπεμψε η Αγκυρα, καθώς προανήγγειλε επιστροφή στη στρατηγική των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου. Οπως υποστήριξε, «οι πτήσεις που πραγματοποιεί στο Αιγαίο διεξάγονται σε διεθνή εναέριο χώρο». Η σταδιακή στροφή της Τουρκίας στην όξυνση ήταν ορατή τους τελευταίους μήνες, με αφορμές, μεταξύ άλλων, τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου. Ομως, σημείο καμπής θεωρείται η περαιτέρω στρατηγική σύγκλιση Ελλάδας – Ισραήλ, που στην Αγκυρα γίνεται αντιληπτή ως «αντιτουρκική συμμαχία». Ο υπουργός Αμυνας Νίκος Δένδιας διεμήνυσε ότι «η πατρίδα μας ουδένα απειλεί, αλλά είναι αποφασισμένη να υπερασπιστεί την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα».

Η Τουρκία επαναφέρει την ένταση στο Αιγαίο

Του Βασίλη Νέδου

Η αναγγελία από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας της Τουρκίας για επιστροφή στην προ του Φεβρουαρίου 2023 τακτική των παραβιάσεων του εθνικού εναερίου χώρου της Ελλάδας στο Αιγαίο είχε προεξοφληθεί προ καιρού σε διπλωματικούς κύκλους που παρακολουθούν στενά τις ελληνοτουρκικές σχέσεις.

Η «κόπωση» στη δυναμική των διμερών επαφών προέκυψε κυρίως διότι Αθήνα και Αγκυρα αντιλαμβάνονταν τη Διακήρυξη των Αθηνών (Δεκέμβριος 2023) με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Για την Αθήνα η διακήρυξη είναι ένα κείμενο που αναδεικνύει την ανάγκη να υπάρχει καλή θέληση ώστε εν καιρώ να γίνει και ουσιαστική συζήτηση για τις δύσκολες διαφορές, ενώ για την Αγκυρα οι διατυπώσεις αυτές εμπεριείχαν σαφέστατα την έννοια του μορατόριουμ στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.

Η Aγκυρα έστειλε το πρώτο μήνυμα όταν ουσιαστικά ακύρωσε στο πεδίο τις έρευνες για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου τον Ιούλιο του 2024.

Στη συνέχεια, η κατάθεση του Θαλασσίου Χωροταξικού Σχεδιασμού (ΘΧΣ), καθώς επίσης η παραχώρηση δύο θαλασσίων οικοπέδων στη Chevron νοτίως της Κρήτης λειτούργησαν ως περαιτέρω επιχειρήματα για τους «σκληρούς» εντός της Τουρκίας, που θεωρούν ότι η Αθήνα κινείται «κατά παράβαση» των συμφωνηθέντων. Και τούτο, παρά το γεγονός του εξαιρετικά πρόχειρου χειρισμού που έκανε η Αθήνα στην περίπτωση της Chevron, καθώς οι Αιγύπτιοι ενοχλήθηκαν σφόδρα από το γεγονός ότι ουδείς σκέφτηκε να τους ειδοποιήσει έγκαιρα για μια κίνηση που –μάλιστα– ερχόταν σε συνέχεια της κατάθεσης του ΘΧΣ.

Προφανείς ενδείξεις

Τους τελευταίους μήνες, ιδιαίτερα μετά την άκομψη ακύρωση της προγραμματισμένης συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον κ. Ερντογάν στη Νέα Υόρκη και το ραντεβού του προέδρου της Τουρκίας με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο, τα πράγματα έγιναν ακόμη πιο προφανή.

«Η πατρίδα μας ουδένα απειλεί, αλλά είναι απολύτως αποφασισμένη να υπερασπιστεί την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα», ανέφερε ο Νίκος Δένδιας.

Αυξήθηκαν οι αυθαιρεσίες εντός ελληνικών χωρικών υδάτων από αλιευτικά, ενώ πριν από λίγες εβδομάδες καταγράφηκε και το περιστατικό με την εμπλοκή σκαφών του Λιμενικού Σώματος και τουρκικής ακταιωρού έξω από το Αγαθονήσι. Τελευταία ένδειξη της επιστροφής της Αγκυρας σε υψηλούς τόνους ήταν η ευθεία προειδοποίηση της Τουρκίας μέσω του υπουργού Εθνικής Αμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ ότι πιθανή ανάπτυξη πυραυλικών συστοιχιών στα νησιά του Αιγαίου παραβιάζει το –κατά την τουρκική αντίληψη– αποστρατιωτικοποιημένο καθεστώς τους.

Την Τουρκία ενοχλεί, βεβαίως, περαιτέρω το γεγονός ότι τα συστήματα αυτά (όπως και κάποια που αφορούν την αντιμετώπιση UAV και drones) είναι ισραηλινής τεχνολογίας. Και, όπως είναι ολοένα και πιο φανερό, η Αγκυρα αντιμετωπίζει τη στρατηγική σύγκλιση Ελλάδας και Ισραήλ ως «αντιτουρκική» συμμαχία.

Μάλιστα, για την Τουρκία η εκτίμηση αυτή «επιβεβαιώθηκε» την περασμένη Δευτέρα, κατά την τριμερή σύνοδο κορυφής Ισραήλ, Ελλάδας και Κυπριακής Δημοκρατίας στα Ιεροσόλυμα με τη συμμετοχή των ηγετών Μπέντζαμιν Νετανιάχου, Κυριάκου Μητσοτάκη και Νίκου Χριστοδουλίδη.

Και η αντίδραση καταγράφηκε την αμέσως επόμενη ημέρα (Τρίτη) με την πρώτη εικονική αερομαχία ελληνικού και τουρκικού F-16 ανάμεσα σε Λέσβο και Λήμνο, η οποία συνέβη κατά την αναχαίτιση που οφείλεται στην παραβίαση του εθνικού εναερίου χώρου από το τουρκικά μαχητικά.

Ελληνοτουρκικά: Τέλος στα «ήρεμα νερά»-1
Ο υπουργός Εθνικής Αμυνας στην 79η Ανώτερη Διοίκηση Ταγμάτων Εθνοφυλακής, χθες στη Σάμο, στο πλαίσιο περιοδείας για να ευχηθεί στους στρατιωτικούς που υπηρετούν στα νησιά του Αν. Αιγαίου. Απαντώντας στην Αγκυρα, ο κ. Δένδιας τόνισε μεταξύ άλλων ότι «αυτές τις άγιες ημέρες η Ελλάδα εκπέμπει μήνυμα εθνικής αυτοπεποίθησης βασισμένο στην Ιστορία, στις παραδόσεις της, αλλά και ως υποχρέωση απέναντι στις επόμενες γενιές των Ελλήνων».

Στην Αγκυρα απάντησε χθες από τη Σάμο, όπου βρέθηκε στο πλαίσιο περιοδείας για να ευχηθεί στους στρατιωτικούς που υπηρετούν στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας. «Η πατρίδα μας ουδένα απειλεί. Η Ελλάδα δεν έχει εκφράσει αναθεωρητικό λόγο. Δεν έχει διατυπώσει οποιαδήποτε απειλή για κανέναν από τους γείτονες, δεν έχει καταγράψει ούτε εκφράσει την οποιαδήποτε εδαφική ή άλλη διεκδίκηση εναντίον οποιασδήποτε άλλης χώρας, πόσο μάλλον δεν έχει εκπέμψει απειλή πολέμου», ανέφερε ο κ. Δένδιας και υπογράμμισε ότι «από την άλλη, η χώρα μας είναι απολύτως αποφασισμένη να υπερασπιστεί την κυριαρχία και τα κυριαρχικά της δικαιώματα. Είναι συνταγματική υποχρέωση των Ενόπλων Δυνάμεων, κάθε Ελληνίδας και κάθε Ελληνα».

Ο υπουργός κατέληξε λέγοντας ότι «αυτές τις άγιες ημέρες η Ελλάδα εκπέμπει μήνυμα εθνικής αυτοπεποίθησης βασισμένο στην Ιστορία, στις παραδόσεις της, αλλά και ως υποχρέωση απέναντι στις επόμενες γενιές των Ελλήνων».

Το ρεκόρ του 2022, ο ρόλος των σεισμών και η «υποτροπή»

Το 2025 οδεύει προς το τέλος του, με την πρακτική των παραβιάσεων του εθνικού εναέριου χώρου από τουρκικά αεροσκάφη (επανδρωμένα και μη) να γίνεται ξανά ορατή έπειτα από τρία χρόνια μειωμένων –έως και ελαχίστων– παραβιάσεων. Τελευταία χρονιά με υψηλό αριθμό έντασης πάνω από το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο ήταν το 2022, όταν καταγράφηκαν για το σύνολο του έτους 11.258 παραβιάσεις, 333 εμπλοκές κατά τη διάρκεια της αναχαίτισης και 234 υπερπτήσεις ελληνικού εδάφους από τουρκικά μαχητικά. Το 2023 καταγράφηκαν 1.172 παραβιάσεις, 21 υπερπτήσεις και 87 εμπλοκές, που πρακτικά έγιναν όλες μόνο τον Ιανουάριο και τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου, προτού καταστραφεί από σεισμούς μεγάλο τμήμα των πόλεων και των βιομηχανικών υποδομών της νότιας Τουρκίας. Το 2024, που οι δίαυλοι μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας ήταν απολύτως λειτουργικοί, δεν έγινε απολύτως καμία παραβίαση, παρά μόνον κάποιες παραβάσεις κανόνων εναέριας κυκλοφορίας στο FIR Αθηνών. Ενώ το 2025 κλείνει με συνολικά 219 παραβιάσεις και μια εμπλοκή τουρκικού με ελληνικό F-16, η οποία μάλιστα έγινε μόλις την περασμένη Τρίτη.

Είναι απολύτως ξεκάθαρο ότι η επιστροφή της Τουρκίας στην ένταση εκπορεύεται από το αίσθημα περικύκλωσης που αισθάνεται το στρατιωτικό κατεστημένο στην Aγκυρα, το οποίο θεωρεί ότι η τριμερής σχέση Ελλάδας, Κυπριακής Δημοκρατίας και Ισραήλ στρέφεται κατά των τουρκικών συμφερόντων. Επιπλέον, πηγές από την Αγκυρα ισχυρίζονται ότι οι παραβιάσεις του εναερίου χώρου γίνονται στην περιοχή μεταξύ 6 και 10 ν.μ., επικαλούμενες τη διαφορά ανάμεσα στα εθνικά χωρικά ύδατα (που φθάνουν στο Αιγαίο τα 6 ν.μ.). Αν και είναι γεγονός ότι η Ελλάδα έχει διαφορετικό εύρος ανάμεσα σε εθνικά χωρικά ύδατα και εθνικό εναέριο χώρο, το τουρκικό επιχείρημα είναι απολύτως ανεδαφικό, καθώς την ίδια στιγμή, στη διάρκεια των τριών ετών που ακολούθησαν τους σεισμούς της νότιας Τουρκίας, δεν σταμάτησαν ποτέ πλήρως οι παραβιάσεις των εθνικών χωρικών υδάτων από το τουρκικό πολεμικό ναυτικό, την τουρκική ακτοφυλακή και τουρκικά αλιευτικά. Οπως είναι γνωστό, η Αγκυρα δεν αναγνωρίζει ότι υφίστανται θαλάσσια σύνορα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία, με εξαίρεση τις εκβολές του Εβρου και τρία ναυτικά μίλια από αυτές, καθώς επίσης και την περιοχή του συμπλέγματος του Καστελλόριζου. Η πρακτική των θαλασσίων παραβιάσεων είναι, επίσης, απολύτως εναρμονισμένη με την αντίληψη της Αγκυρας για το καθεστώς κάποιων νησιών του Αιγαίου, κατοικημένων και ακατοίκητων, το οποίο θεωρεί «ακαθόριστο».

Το 2025 κλείνει με συνολικά 219 παραβιάσεις εναέριου χώρου και μια εμπλοκή τουρκικού με ελληνικό F-16, η οποία μάλιστα έγινε μόλις την περασμένη Τρίτη.

Oλη αυτή η ατμόσφαιρα λειτουργεί προφανώς επιβαρυντικά για τις συνολικότερες ελληνοτουρκικές σχέσεις. Και μια καλή πρώτη εκ του σύνεγγυς ευκαιρία για τη διαπίστωση της κατάστασης θα δοθεί το διήμερο 20 και 21 Ιανουαρίου, καθώς στην Αθήνα θα συναντηθούν οι διπλωματικές αντιπροσωπείες σε επίπεδο υφυπουργών για τον πολιτικό διάλογο (όπου τίθενται τα δύσκολα θέματα) και τη θετική ατζέντα. Και αναμένεται, βεβαίως, να φανεί αν τελικά όντως θα πραγματοποιηθεί το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδας – Τουρκίας υπό τους Κυρ. Μητσοτάκη και Τ. Ερντογάν τους πρώτους μήνες του 2026 στην Αγκυρα ή θα μετατεθεί εκ νέου στις ελληνικές καλένδες.

Ανησυχία για Νετανιάχου και F-35

Του Μανώλη Κωστίδη

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Η Αγκυρα με τον πιο επίσημο τρόπο επιβεβαίωσε τον τερματισμό της περιόδου των «ήρεμων αιθέρων» στο Αιγαίο, τονίζοντας ότι πραγματοποιεί πτήσεις σε περιοχές που η ίδια θεωρεί ότι είναι διεθνής εναέριος χώρος, ενώ η Αθήνα υποστηρίζει ότι είναι ελληνικός.

Το τουρκικό υπουργείο Αμυνας σε ανακοίνωσή του ανέφερε ότι «οι ισχυρισμοί για παραβίαση του εναερίου χώρου βασίζονται στην ασυνέπεια προσέγγισης της Ελλάδας στα χωρικά ύδατα και στον εναέριο χώρο, η οποία είναι πρωτοφανής δίχως προηγούμενο. Οι πτήσεις που πραγματοποιεί η χώρα μας στο Αιγαίο γίνονται σε διεθνή εναέριο χώρο. Η Τουρκία τείνει να επιλύει όλα τα προβλήματα με την Ελλάδα με ειρηνικές μεθόδους μέσω διαλόγου και διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, της αμοιβαίας καλής θέλησης και των σχέσεων καλής γειτονίας».

Μετά τους καταστροφικούς σεισμούς του 2023 και τις επαφές Αθήνας και Αγκυρας, είχαν σταματήσει οι παραβιάσεις του εναερίου χώρου με κάποιες λίγες εξαιρέσεις. Σύμφωνα με το υπουργείο Αμυνας, όμως, τις τελευταίες ημέρες υπήρξαν πολλές παραβιάσεις αλλά και κάποιες εμπλοκές τουρκικών και ελληνικών μαχητικών στους αιθέρες του Αιγαίου, γεγονός που μαζί με την τουρκική ανακοίνωση είναι δείγματα της πολιτικής που σχεδιάζει να ακολουθήσει η γειτονική χώρα το επόμενο διάστημα.

Η Αγκυρα προβάλλει τον ισχυρισμό ότι οι πτήσεις που πραγματοποιεί γίνονται σε διεθνή εναέριο χώρο.

Πάντως, στην τουρκική πλευρά υπάρχει έντονη αντίδραση σχετικά με τις επαφές και συμφωνίες μεταξύ Ισραήλ, Kύπρου και Ελλάδας, καθώς το υπουργείο Αμυνας υποστηρίζει ότι «αυτή η πρωτοβουλία δεν μπορεί να αποτελεί στρατιωτική απειλή για την Τουρκία. Η Τουρκία παραμένει προσηλωμένη στη διατήρηση της σταθερότητας και του διαλόγου στην περιοχή. Οι δηλώσεις του Ισραήλ κατά της Τουρκίας και η ρητορική του, που θα μπορούσε να κλιμακώσει τις εντάσεις στην περιοχή, δεν έχουν καμιά βάση στην πραγματικότητα επί του πεδίου ή με το διεθνές δίκαιο. Η χώρα μας τάσσεται υπέρ του εποικοδομητικού διαλόγου στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο με βάση τη συμμαχία μας στο ΝΑΤΟ, αλλά θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι βήματα που αντιβαίνουν στο πνεύμα της Συμμαχίας δεν μπορούν να αλλάξουν την κατάσταση επί του πεδίου».

Η τουρκική πλευρά αφήνει να εννοηθεί ότι το Ισραήλ και η Ελλάδα είναι οι χώρες που αυξάνουν την ένταση στην περιοχή, καθώς υποστηρίζει ότι «η πλευρά που αυξάνει την ένταση στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο δεν είναι η Τουρκία, αλλά μάλλον τα αποκλειστικά και μονομερή βήματα και προσεγγίσεις που στοχεύουν στη δημιουργία τετελεσμένων. Η Τουρκία τάσσεται υπέρ του να γίνει η περιοχή μια λεκάνη συνεργασίας και σταθερότητας, αντί για μια ζώνη συγκρούσεων».

Στην τουρκική πλευρά παρατηρούν με μεγάλη προσοχή τα εξοπλιστικά προγράμματα που σχεδιάζει να αναπτύξει η Ελλάδα με το Ισραήλ, αλλά και την εξέλιξη των ανακοινώσεων σχετικά με τη στρατιωτικοποίηση των ελληνικών νησιών με οπλικά συστήματα και ραντάρ με στόχο, όπως έχει δηλώσει ο κ. Δένδιας, «το κλείσιμο του Αιγαίου».

Παράλληλα, στα τουρκικά μέσα ενημέρωσης μεγάλη διάσταση έχουν πάρει οι δηλώσεις του πρωθυπουργού του Ισραήλ Μπέντζαμιν Νετανιάχου, καθώς η Cumhuriyet υποστηρίζει ότι «ο Νετανιάχου αντιτάχθηκε έμμεσα στις προσπάθειες της Τουρκίας να αποκτήσει μαχητικά αεροσκάφη F-35, δηλώνοντας ότι το Ισραήλ θα εργαστεί για να αποτρέψει παράγοντες που «δεν θα έπρεπε» να έχουν αυτά τα αεροσκάφη από το να τα αποκτήσουν, προκειμένου «να διατηρήσει την αεροπορική του υπεροχή στην περιοχή». Στη δήλωσή του, ο κ. Νετανιάχου είχε αναφέρει: «Η αεροπορική υπεροχή του Ισραήλ στη Μέση Ανατολή αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα της εθνικής μας ασφάλειας. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να παρέχουμε τις καλύτερες δυνατότητες στους εξαιρετικούς πιλότους μας και να αποτρέψουμε όσους δεν θα έπρεπε να έχουν αυτές τις δυνατότητες από το να τις αποκτήσουν. Θα αποτρέψουμε να αποκτήσουν F-35 όσους δεν θα πρέπει να τα έχουν».

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα