Φόρτωση Text-to-Speech…
Προγράμματα τα οποία αφορούν την πολύ σημαντική διάσταση της κινητικότητας στις Ενοπλες Δυνάμεις (τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού και οχήματα γενικής χρήσης) «ξεκλειδώνουν» το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα οι χθεσινές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την ένταξη της Ελλάδας στον μηχανισμό SAFE, με στόχο την άντληση τουλάχιστον 1,2 δισ. ευρώ για την ενίσχυση της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.

Η προαναγγελία του κ. Μητσοτάκη για το αίτημα που θα καταθέσει σήμερα η Ελλάδα για ένταξη στον SAFE συνδέεται, βέβαια, με τα πολύ ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα που έχει θέσει η Ε.Ε., καθώς έως τα τέλη Ιουλίου πρέπει να έχουν κατατεθεί τα αιτήματα που θα μετατραπούν σε προγράμματα κοινοπραξιών μέχρι το τέλος του φετινού Νοεμβρίου. Το SAFE έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης έως τις 31 Δεκεμβρίου 2030 και με δεδομένο πως αφορά εξοπλιστικά, δηλαδή προγράμματα συνήθως αργής υλοποίησης, οι διαδικασίες έχουν έκτακτο χαρακτήρα προκειμένου να προλάβουν να ολοκληρωθούν έγκαιρα.
Τα προγράμματα που αναμένεται να προκριθούν είναι εκείνα της αναβάθμισης των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού και της προμήθειας οχημάτων γενικής χρήσης.
«Η κυβέρνησή μας συνεχίζει να ενισχύει την αποτρεπτική ισχύ και την επιχειρησιακή ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων με σχέδιο, σοβαρότητα και στρατηγική ευθύνη», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Μητσοτάκης, ουσιαστικά αφήνοντας ανοιχτό η Ελλάδα να αυξήσει τη συμμετοχή της πάνω από το ανακοινωθέν 1,2 δισ. ευρώ. Το SAFE προβλέπει χαμηλότοκα δάνεια συνολικά 150 δισ. ευρώ, με ορίζοντα αποπληρωμής 40 ετών. Τα προγράμματα που φαίνεται να προηγούνται είναι εκείνα της αναβάθμισης των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού, τύπου Μ-113, αλλά και της προμήθειας οχημάτων γενικής χρήσης. Και τα δύο αυτά προγράμματα είχαν ενταχθεί στον 12ετή μακροπρόθεσμο προγραμματισμό αμυντικών εξοπλισμών (ΜΠΑΕ), ωστόσο με πρόβλεψη να υλοποιηθούν προς το τέλος της περιόδου (δηλαδή περί το 2036). Ευθύς εξαρχής είχε συμφωνηθεί ότι εφόσον προκύψει δημοσιονομικός χώρος από τα ευρωπαϊκά προγράμματα του REARM Europe, τότε ό,τι αφορά την κινητικότητα (military mobility) θα προκριθεί. Ως εκ τούτου, η αναβάθμιση των Μ-113, που έχει προϋπολογισθεί στα 600 εκατ. ευρώ, και η προμήθεια νέων οχημάτων γενικής χρήσης (φορτηγών και λοιπών οχημάτων που αποτελούν μέσο καθημερινής αξίας για τον Στρατό), αξίας περί τα 400 εκατ. ευρώ, εκ των πραγμάτων κινούνται στην κορυφή των προτεραιοτήτων.

Είναι προφανές ότι εξοπλιστικές ανάγκες της Αθήνας, όπως τα προγράμματα που βρίσκονται υπό την ευρεία έννοια κάτω από την «Ασπίδα του Αχιλλέα» έχουν, επίσης, υψηλή προτεραιότητα, ωστόσο στα δάνεια του SAFE προηγούνται πάντα τα συστήματα τα οποία περιλαμβάνουν σημαντικές δυνατότητες της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Ολα τα προγράμματα κινητικότητας είναι ήδη ώριμα για τις δυνατότητες της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, η οποία διαθέτει τις απαραίτητες εγκαταστάσεις εντός της χώρας, αλλά έχει ήδη συγκροτήσει και τις απαραίτητες κοινοπραξίες με άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες.
Χθες έγινε αρκετή συζήτηση για τον SAFE και στη Βουλή, όπου μάλιστα ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας κλήθηκε να απαντήσει σε σχόλιο του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΠΑΣΟΚ Δημήτρη Μάντζου. «Είναι δυνατόν την Πέμπτη ο υπουργός Αμυνας να ρωτά στη Βουλή αν διαθέτει δημοσιονομικό χώρο το υπουργείο Οικονομικών και σήμερα ο πρωθυπουργός να ανακοινώνει ότι αύριο καταθέτουμε; Ποιος συνεννοείται και πώς;», ανέφερε ο κ. Μάντζος. «Με ρωτάτε αν θα ήθελα κάτι περισσότερο; Βεβαίως και θα ήθελα κάτι περισσότερο», απάντησε ο κ. Δένδιας και πρόσθεσε τα εξής: «Δεν το διαπραγματεύτηκα εγώ, δεν είναι οι υπουργοί Αμυνας που το διαπραγματεύονται. Βεβαίως και θα ήθελα κάτι περισσότερο, όπως θα θέλατε κι εσείς κάτι περισσότερο, όπως θα θέλαμε όλοι εδώ κάτι περισσότερο». Ο κ. Δένδιας επιφυλάχθηκε πάντως να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες στην απόρρητη συζήτηση. Ενώ υπογράμμισε ότι όπως είναι διαρθρωμένη η κατάσταση γύρω από το SAFE, δεν χρειάζεται ούτε να θριαμβολογεί ούτε και να κινδυνολογεί κανείς.