Εντός και Εκτός: Η προδιαγεγραμμένη ακύρωση των φρεγατών από ΗΠΑ

Φόρτωση Text-to-Speech…

ΤΟ ΘΕΜΑ

Η ανακοίνωση της εγκατάλειψης του προγράμματος των υπό ανάπτυξη φρεγατών Constellation –από τον υπουργό Ναυτικών των ΗΠΑ Τζον Φίλαν– αποτελεί μια εξέλιξη αναμενόμενη εδώ και καιρό. Το πρόγραμμα των φρεγατών Constellation ή FFG(X) καρκινοβατούσε για αρκετό καιρό και πλέον το αμερικανικό ναυτικό αποφάσισε να κρατήσει τα δύο πλοία που βρίσκονται υπό ναυπήγηση προκειμένου να μη χαθούν εντελώς τα χρήματα τα οποία επενδύθηκαν για την ανάπτυξή τους. Τα υπόλοιπα τέσσερα που είχαν προγραμματιστεί εγκαταλείπονται και, όπως ανακοινώθηκε, γίνεται πλέον προσπάθεια αναδιαμόρφωσης του στόλου. Η Constellation αποτελεί τη δεύτερη αποτυχημένη απόπειρα του αμερικανικού ναυτικού (μετά το σχέδιο των MMSC, που είχε επιχειρηθεί να πωληθούν και στην Ελλάδα), να βρει μια γρήγορη, σχετικά φθηνή και ανταγωνιστική λύση, προκειμένου να κρατήσει μια ισορροπία στο επίπεδο των μονάδων επιφανείας έναντι των Κινέζων, οι οποίοι ρίχνουν κάθε μήνα ένα νέο πλοίο στο νερό.

ΤΟ ΔΙΛΗΜΜΑ

Η εξέλιξη αυτή λύνει και ένα δύσκολο δίλημμα για την Ελλάδα, η οποία, υπενθυμίζεται, είχε μπει στο πρόγραμμα των Constellation, με τον υπολογισμό ότι θα αποτελούσε κόμβο επισκευών για τον συγκεκριμένο τύπο τόσο για το αμερικανικό ναυτικό όσο και για το Πολεμικό Ναυτικό, που θα μπορούσε να αποκτήσει μέχρι και επτά πλοία αυτού του τύπου, σε άλλη πιο «ελαφριά» διαμόρφωση. Το σχέδιο αυτό συμβάδιζε και με το σχέδιο της μετάβασης του Π.Ν. σε επόμενη φάση, καθώς η Constellation ήταν βασισμένη στο επιτυχημένο σχέδιο της FREMM (Fincantieri) και η Ελλάδα ούτως ή άλλως έχει συμφωνήσει με την Ιταλία να εξετάσει την προμήθεια (προς το τέλος της δεκαετίας) 2-4 ιταλικών FREMM, κλάσης Bergamini. Πληροφορούμαι ότι ήδη η Ελλάδα έχει ζητήσει και θα λάβει πίσω κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ που είχε δεσμεύσει προκειμένου να συμμετάσχει στις μελέτες του ακυρωθέντος πια προγράμματος. Πρακτικά, για το Π.Ν. η ακύρωση των Constellation δεν σημαίνει κάτι αρνητικό αυτή τη στιγμή.

ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ

Εντός και Εκτός: Η προδιαγεγραμμένη ακύρωση των φρεγατών από ΗΠΑ-1

Η χθεσινή ανακοίνωση της επαναφοράς των συλλογικών διαπραγματεύσεων, η οποία προήλθε έπειτα από τουλάχιστον επτά μήνες παρασκηνιακών και εντατικών συζητήσεων ανάμεσα στην υπουργό Εργασίας Νίκη Κεραμέως (φωτογραφία) και στους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων. Πρόκειται, βεβαίως, για έναν πολύ ισχυρό συμβολισμό, ο οποίος είναι προφανής. Επιπλέον, αποτελεί χαρακτηριστική ένδειξη του τρόπου με τον οποίο εργάζεται η κ. Κεραμέως, εντατικά και με λεπτομέρεια. Ενα άξιο αναφοράς στοιχείο είναι ότι, όπως μαθαίνω, ο μόνος που γνώριζε γι’ αυτές τις διαπραγματεύσεις στην κυβέρνηση πλην βεβαίως της κ. Κεραμέως ήταν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Οπως πληροφορούμαι, ο πρωθυπουργός είχε συμφωνήσει ότι είναι πολύ προτιμότερη μια συμφωνία των κοινωνικών εταίρων, την οποία προωθούσε η κ. Κεραμέως, παρά μια νομοθετική ρύθμιση εκ μέρους της κυβέρνησης. Για τις λεπτομέρειες της συμφωνίας θα διαβάσετε και στο εκτενές ρεπορτάζ της «Κ», ωστόσο οι χθεσινές ανακοινώσεις αφορούν, με έναν τρόπο, και τον Γιάννη Παναγόπουλο, πρόεδρο της ΓΣΕΕ τα τελευταία 19 χρόνια, ο οποίος έχει δει τη Γενική Συνομοσπονδία και την επιρροή της να καταρρέουν, ειδικά μετά τα τραυματικά μνημονιακά χρόνια και, κυρίως, μετά το 2012 και την κατάργηση των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Ο κ. Παναγόπουλος, 13 χρόνια μετά μια σημαντική υποχώρηση για τα δικαιώματα του κόσμου της εργασίας, βρίσκεται λόγω της συγκυρίας στη θέση να δει ότι αυτά αρχίζουν ξανά να μπαίνουν στον δρόμο της προσέγγισης με το ευρωπαϊκό μοντέλο, από το οποίο είχαν απομακρυνθεί πλήρως.

Ο ΤΟΠΟΣ

Ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης με άρθρο του στους Financial Times υπενθύμισε στους αναγνώστες της αξιόπιστης αυτής έκδοσης ότι η Ελλάδα διήνυσε μια μεγάλη διαδρομή ώσπου να φτάσει στη σημερινή κατάσταση. «Πώς η ανάκαμψη της Ελλάδας μπορεί να γίνει μια έμπνευση για την Ευρώπη» (How Greece’s recovery can be an inspiration for Europe) τιτλοφορείται το άρθρο του κ. Πιερρακάκη, όπου απαριθμούνται επιτεύγματα όπως τα διαρκώς υψηλά πρωτογενή πλεονάσματα και η σταθερά υψηλότερη ανάπτυξη από τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Η Ελλάδα δεν είναι πια παράδειγμα προς αποφυγήν, αλλά περίπτωση που αξίζει να μελετηθεί για τον τρόπο μετασχηματισμού μιας οικονομίας. Και το άρθρο του κ. Πιερρακάκη στους FT είναι μια εξίσου ενδιαφέρουσα περίπτωση, καθώς παρέχει και ένα γενικότερο αφήγημα για την κατάσταση, αλλά και το μέλλον της Ελλάδας.

Η ΑΤΑΚΑ

Το ηλεκτρονικό παράλληλο σύστημα πληρωμών, ανέφερε χθες (ρ/σ. 9,84) ο Γιάνης Βαρουφάκης ότι ήταν ο λόγος που υπουργοποιήθηκε από τον Αλέξη Τσίπρα. Απαντώντας σε όσα τον αφορούν και περιλαμβάνονται στο βιβλίο του πρώην πρωθυπουργού, σημείωσε ότι η πρότασή του «είναι αυτό που σκέφτεται να κάνει η Ε.Ε. τώρα με το ψηφιακό ευρώ. Το να παρουσιάζεται αυτό ως κουπόνια, είναι σαν να συγκρίνεις Ferrari με πατίνι».

Πηγή

Tελευταία Nέα