Επαγγελματική κατάρτιση: Θετικές κρίσεις αλλά και συστάσεις από τον ΟΟΣΑ

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Ολοι θυμούνται το 2020 το περίφημο «σκοιλ ελικικού», την αστεία μετάφραση του προγράμματος επιμόρφωσης που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση μέσω τηλεκατάρτισης (e-learning), ώστε να λάβουν οικονομική ενίσχυση επιστήμονες λόγω lockdown. Το 2022 ο Κωστής Χατζηδάκης ως υπουργός Εργασίας έφερε νέο νόμο αλλάζοντας το μοντέλο επαγγελματικής κατάρτισης, ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια φαινόμενα. Τρία χρόνια μετά, μια έκθεση του ΟΟΣΑ έρχεται να αξιολογήσει την τότε πρωτοβουλία της κυβέρνησης, επισημαίνοντας τις πολλές θετικές της πτυχές, αλλά και τα πρόσθετα βήματα που πρέπει να γίνουν.

Πιο συγκεκριμένα, στην έκθεση του Κέντρου Δεξιοτήτων του ΟΟΣΑ (OECD Skills Centre), αξιολογούνται σήμερα ως θετικά τα εξής στοιχεία:

Πρώτον, η πρόβλεψη για χρηματοδότηση των παρόχων βάσει απόδοσης, καθώς πλέον οι πάροχοι κατάρτισης αξιολογούνται με συγκεκριμένους δείκτες, όπως το ποσοστό απασχόλησης μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης και η διατήρηση της θέσης εργασίας.

Δεύτερον, η θεσμοθέτηση «Ατομικών λογαριασμών μάθησης». Ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει δικαίωμα συνεχούς κατάρτισης εάν το επιθυμεί, να επιλέξει τον πάροχο κατάρτισης και να παρακολουθεί online την πρόοδό του μέσω μιας ψηφιακής πλατφόρμας.

Τρίτον, η πλήρης ψηφιοποίηση της διαδικασίας, με τη δημιουργία ενιαίας ψηφιακής πλατφόρμας καλύπτει πλέον όλα τα στάδια: από την εγγραφή και την παρακολούθηση των μαθημάτων έως την πιστοποίηση και την παρακολούθηση της πορείας των εκπαιδευομένων μετά την ολοκλήρωση της κατάρτισης.

Τέταρτον, η δημιουργία μητρώου παρόχων, που οφείλουν να πληρούν αυστηρά κριτήρια ποιότητας και ασφάλειας δεδομένων και να υποβάλλονται σε τακτικές αξιολογήσεις, προκειμένου να διατηρούν την εγγραφή τους στο μητρώο. Η εισαγωγή μηχανισμών «διασφάλισης ποιότητας» μέσω εποπτείας από τη ΔΥΠΑ και τον ΕΟΠΠΕΠ (Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού), που περιλαμβάνει διαδικασίες πιστοποίησης, παρακολούθησης της απόδοσης και αξιολόγησης των παρόχων κατάρτισης, ενισχύει αυτόν τον τομέα.

Πέμπτον, η εναρμόνιση των προγραμμάτων κατάρτισης με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, με ιδιαίτερη έμφαση στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες, βάσει αναλύσεων που διενεργούνται από τη ΔΥΠΑ και το Εθνικό Συμβούλιο Δεξιοτήτων.

Ο ΟΟΣΑ δεν τα βλέπει όμως όλα θετικά. Στην ίδια έκθεση υπάρχουν παρατηρήσεις που ζητεί να λάβει υπόψη της η κυβέρνηση:

Πρώτον, ζητεί μεγαλύτερη διαφάνεια στις δημόσιες πληροφορίες για τους παρόχους, καθώς η αξιολόγησή τους από τους εκπαιδευομένους δεν γίνεται δημόσια, αλλά «εσωτερικά» και αυτή η αξιολόγηση φτάνει μόνο στη ΔΥΠΑ.

Δεύτερον, επισημαίνει πως η ένταξη των εκπαιδευομένων στην αγορά εργασίας δεν δείχνει απαραίτητα «ότι το περιεχόμενο της κατάρτισης ήταν σχετικό ή ευθυγραμμισμένο με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας».

Τρίτον, σημειώνει πως η έλλειψη αξιολόγησης όσων μετέχουν στο πρόγραμμα πριν από την κατάρτιση, προκειμένου να υπάρχει βάση σύγκρισης για τα αποτελέσματα της κατάρτισης, αποτελεί ένα κενό.

Τέταρτον, επισημαίνει τον κατακερματισμό της εποπτείας μεταξύ ΔΥΠΑ και ΕΟΠΠΕΠ, ζητώντας ουσιαστικά ξεκάθαρους ρόλους.

Ως κατακλείδα ζητεί τρία πράγματα: α) Διεύρυνση των δεικτών απόδοσης ώστε να περιλαμβάνουν επιπλέον στοιχεία, όπως η αύξηση του μισθού των εκπαιδευομένων και η πρόσβαση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων σε προγράμματα κατάρτισης, β) δημιουργία συστήματος καταγραφής παραπόνων εκπαιδευομένων και γ) επιβράβευση παρόχων με υψηλή απόδοση, καθώς και παροχή στοχευμένης υποστήριξης σε παρόχους που παρουσιάζουν χαμηλότερα αποτελέσματα.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Ρεάλ-Παναθηναϊκός 77-87: «Βασιλιάς» στην Μαδρίτη

Η σχεδόν αψεγάδιαστη εμφάνιση του Παναθηναϊκού (μόλις 4 λάθη σε όλο τον αγώνα), οδήγησε τους «πράσινους» και στην «άλωση» της Μαδρίτης, καθώς είχε προηγηθεί...

Tελευταία Nέα