Ερωτηματικά από την παρέμβαση Φιντάν για τις ΗΠΑ

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Προβληματισμό και πολλές συζητήσεις προκάλεσαν στην Τουρκία οι δηλώσεις του Χακάν Φιντάν για τα αποτελέσματα της συνάντησης του Ντόναλντ Τραμπ με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και πολλά ερωτηματικά για τα επόμενα βήματα της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας.

Οι προειδοποιήσεις του υπουργού Εξωτερικών της Τουρκίας προς την Ουάσιγκτον για πιθανή αλλαγή πορείας της Αγκυρας αν δεν αρθούν οι κυρώσεις CAATSA, αλλά και οι αποκαλύψεις πως δεν μπορεί να συνεχιστεί η παραγωγή του τουρκικού μαχητικού KAAN επειδή δεν δίνουν κινητήρες οι Αμερικανοί, υποχρέωσαν τον πρόεδρο της Διεύθυνσης Αμυντικής Βιομηχανίας Χαλούγ Γκιορκγούν να πάρει αποστάσεις από τον κ. Φιντάν και να αναφέρει πως η παραγωγή του ΚΑΑΝ συνεχίζεται κανονικά. Οι δηλώσεις του Τούρκου ΥΠΕΞ ερμηνεύτηκαν και ως ένδειξη των δυσκολιών των συνομιλιών που προηγήθηκαν μεταξύ Ντ. Τραμπ και Τ. Ερντογάν. Μέσα σε αυτό το κλίμα ο κυβερνητικός εταίρος Ντεβλέτ Μπαχτσελί ζήτησε για άλλη μια φορά η Τουρκία να πορευθεί με τη Ρωσία και την Κίνα!

Ο κ. Φιντάν λίγη ώρα πριν από την αναχώρησή του από τη Νέα Υόρκη δήλωσε: «Ενα από τα προβλήματά μας είναι το θέμα των (κυρώσεων) CAATSA, το οποίο εμφανίστηκε μετά το 2019. Το θέμα των CAATSA είναι για εμάς πρόβλημα, είναι ένα συστημικό πρόβλημα, το οποίο εμποδίζει την αγοραπωλησία αμυντικών συστημάτων μεταξύ δύο συμμάχων. Παράδειγμα είναι τα F-35, όπως περιμένουμε τους κινητήρες του μαχητικού ΚΑΑΝ – η άδεια αυτή έχει κολλήσει στο Κογκρέσο. Πρέπει να δοθεί η άδεια να έρθουν οι κινητήρες και να ξεκινήσει η παραγωγή των KAAN (σ.σ. τουρκικό μαχητικό). Eίναι μεν τεχνικό πρόβλημα, αλλά συστημικά, όταν υπάρχουν περιορισμοί στις σχέσεις μας με τις ΗΠΑ, αυτό θέλει δεν θέλει θα μας οδηγήσει σε διαφορετικές αναζητήσεις στο διεθνές σύστημα».

Στις δοκιμαστικές πτήσεις και τα πρωτότυπα του αεροσκάφους χρησιμοποίησαν τον αμερικανικής κατασκευής κινητήρα F110. Κατασκευασμένος από την General Electric Aerospace, αυτός ο κινητήρας χρησιμοποιείται επίσης στα F-16 και F15EX Eagle II. Πληροφορίες αναφέρουν ότι έχουν παραδοθεί στην Τουρκία έξι τέτοιοι κινητήρες. Αλλά οι αποκαλύψεις του κ. Φιντάν προκάλεσαν πολλά ερωτηματικά για τα επόμενα βήματα.

Τον Ιούνιο του 2025 ο γενικός διευθυντής της τουρκικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας TAI, Mεχμέτ Ντεμίρογλου, ανακοίνωσε ότι η προγραμματισμένη ημερομηνία για την ενσωμάτωση του τουρκικού κινητήρα turbofan TF35000 στο KAAN είναι το 2032. Ο πρόεδρος του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος, Οζγκιούρ Οζέλ, στις δηλώσεις του υποστήριξε πως με το αισιόδοξο σενάριο το πρώτο ΚAAN θα έχει παραδοθεί το 2032-2033.

Πολιτικοί αναλυτές στην Αγκυρα παρατηρούν, τέλος, ότι κανένας Τούρκος αξιωματούχος δεν κάνει καμία αναφορά στα 40 F-16 Viper που θέλει να αγοράσει η Τουρκία, εξέλιξη που ίσως υποδηλώνει «στροφή» της χώρας αναφορικά με τον τρόπο με τον οποίο θα κινηθεί στο μέτωπο των προμηθειών για την πολεμική της αεροπορία.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα