Φρεγάτες FDI: Πρόταση για γραμμή παραγωγής στην Ελλάδα και επτά φρεγάτες για το ΠΝ

Κοινοποίηση

Πρόταση για τη δημιουργία γραμμής παραγωγής για πλοία επιφανείας, υποβρύχια και αυτόνομα συστήματα (USV) υπέβαλε στην κυβέρνηση και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας η γαλλική Group Naval, η κατασκευάστρια εταιρεία των φρεγατών FDI.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση αφορά στη δημιουργία τοπικής γραμμής παραγωγής πιθανότητα στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η οποία θα συνοδεύεται από συμφωνία για την προμήθεια τριών επιπρόσθετων FDI για το Πολεμικό Ναυτικό. Στις επιπλέον φρεγάτες δεν υπολογίζονται προφανώς οι τρεις FDI που κατασκευάζονται στη Λοριάν, ούτε η 4η, η οποία επίσης θα ναυπηγηθεί στη Γαλλία για να τηρηθούν τα προβλεπόμενα χρονοδιαγράμματα.


Για την πρόταση είναι ενήμερο το Μέγαρο Μαξίμου, το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το Πολεμικό Ναυτικό, ενώ το σχέδιο της Group Naval έχει την έγκριση του Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν και του υπουργού Άμυνας Σεμπαστιάν Λεκορνί, ο οποίος αναμένεται στην Αθήνα τη Μεγάλη Δευτέρα. Αν οι δύο πλευρές συμφωνήσουν, τότε στα μέσα της επόμενης δεκαετίας, η Ελλάδα θα διαθέτει έναν στόλο τουλάχιστον επτά φρεγατών FDI.

Συμπαραγωγή

Η πρόταση κατατέθηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας και εξετάζεται από την Αθήνα. Για την υλοποίηση της, εκτός από τη συμφωνία αγοράς των τριών FDI, θα απαιτηθεί η σύμφωνη γνώμη του ιδιοκτήτη του ναυπηγείου (με τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχει ήδη MOU) και οι κατάλληλες επενδύσεις, ενώ ακόμη δεν έχουν διευκρινιστεί σημαντικές πτυχές του προγράμματος όπως, το ποιος θα είναι ο κύριος ανάδοχος του έργου, αν δηλαδή ως main contractor θα εμφανίζεται η Group Naval ή το ελληνικό ναυπηγείο. Αυτό που διευκρινίζουν πάντως πηγές με γνώση των διαπραγματεύσεων είναι πως οι Γάλλοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να κατασκευάσουν στην Ελλάδα μια σειρά από προγράμματα, εκτός από τις FDI, όπως υποβρύχια, κορβέτες και μη επανδρωμένα συστήματα επιφανείας (USV).


Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, από τη ναυπήγηση μόνο των τριών επιπρόσθετων φρεγατών FDI, η Ελλάδα θα λάβει βιομηχανικές επιστροφές έως 40%, ενώ οι Γάλλοι προτάσσουν τη μεταφορά τεχνογνωσίας, ακόμη και τη συμπαραγωγή ή κοινή ανάπτυξη μελλοντικών προγραμμάτων, τονίζοντας ότι «δεν ερχόμαστε να πουλήσουμε καράβια αλλά στρατηγική συνεργασία».

Αξίζει να σημειωθεί πάντως, ότι αντίστοιχη πρόταση βρισκόταν στα σκαριά και πριν από πέντε χρόνια, όμως, ήταν απαίτηση της ελληνικής πλευράς η ναυπήγηση των τριών FDI να γίνει στη Γαλλία ώστε να κατασκευαστούν το συντομότερο και με το μικρότερο δυνατό κόστος. Η πολιτική και οικονομική κατάσταση έχει αλλάξει σημαντικά από τότε και πλέον προτεραιότητα αποτελεί η ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και η αύξηση της συμμετοχής της σε σημαντικά διεθνή προγράμματα.

Εξελίξεις με την 4η FDI

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα προσχέδια των συμβάσεων έχουν ολοκληρωθεί και οι Γάλλοι περιμένουν πλέον το πράσινο «φως» της Αθήνας για να προχωρήσουν με τη ναυπήγηση της 4ης φρεγάτας, η οποία βάσει χρονοδιαγράμματος θα παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό εντός του 2028. Το πλοίο θα κατασκευαστεί στην έκδοση Standard II, όπως και οι υπόλοιπες ελληνικές FDI, ενώ σε αυτή τη φάση δεν θα γίνουν τροποποιήσεις για τους στρατηγικούς πυραύλους Scalp Naval, αλλά και οι τέσσερις θα διαθέτουν 32 κελιά αντιαεροπορικών Aster 30.


Τα πλοία, ωστόσο, θα έχουν βελτιωμένες επικοινωνίες, οπλισμό και υποστήριξη, σε σχέση με τις αντίστοιχες FDI του γαλλικού ναυτικού. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι Γάλλοι θα ενσωματώσουν εγκαίρως και το νέο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, για το οποίο όμως τηρούν σιγήν ιχθύος. Το κόστος της 4ης FDI θα είναι σημαντικά μικρότερο του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ καθώς θα αφορά μόνο στο πλοίο και όχι στον οπλισμό του, μετά από απαίτηση της ελληνικής πλευράς.

Το καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσουν και οι θαλάσσιες δοκιμές της 1ης ελληνικής FDI, της F-601 ΚΙΜΩΝ, ενώ πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκαν οι δοκιμές της γαλλικής, η οποία θα μεταβεί στη Βρέστη για να παραλάβει τα όπλα της και να παραδοθεί στο γαλλικό ναυτικό. Τα πρώτα συμπεράσματα του ελληνικού κλιμακίου που συμμετείχε στις δοκιμές του γαλλικού πλοίου είναι άκρως θετικά, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, ενώ μέχρι στιγμής δεν έχει εντοπιστεί κάποιο σοβαρό πρόβλημα στο πλοίο, το οποίο να απασχολεί το γαλλικό ή το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Τέμπη: Απορρίφθηκε η μήνυση της Μ. Καρυστιανού κατά του εφέτη ανακριτή

Με διάταξη της εισαγγελίας πρωτοδικών απορρίπτεται και αρχειοθετείται η μήνυση της Μαρίας Καρυστιανού κατά του εφέτη ανακριτή που χειρίζεται την υπόθεση της τραγωδίας...

Tελευταία Nέα