του Γιάννη Πανάγου
Εδώ και κάποια χρόνια, ο κόσμος ολόκληρος και ειδικά οι καταναλωτές των αναπτυγμένων χωρών, ανακαλύπτουν τα πλεονεκτήματα της μεσογειακής δίαιτας και εντάσσουν όλο και πιο πολύ το ελαιόλαδο στην καθημερινή τους διατροφή.
Θα περίμενε κανείς ότι μια χώρα όπως η Ελλάδα, με μακρά παράδοση στην καλλιέργεια της ελιάς και με το ελαιόλαδο στο επίκεντρο της πολιτιστικής της ταυτότητας, μόνο να κερδίσει θα είχε από αυτή την έκρηξη της ζήτησης για το ελαιόλαδο σε όλη την οικουμένη.
Δεν συνέβη, κι αυτό έχει να κάνει με το έλλειμμα στρατηγικής και οργάνωσης των προσπαθειών της χώρας προς μία συγκεκριμένη κατεύθυνση. Έτσι, την ίδια ώρα που γίνεται λόγος για ποιοτικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο υψηλής προστιθέμενης αξίας, δεν λαμβάνεται καμία μέριμνα για τη διαχείριση του ελαιοκάρπου με τρόπο που να κατοχυρώνει τις προδιαγραφές οι οποίες τίθενται.
Χρόνια τώρα η εσωτερική αγορά υπακούει στα κελεύσματα του ανώνυμου 16κιλου τενεκέ, ενώ το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής εξάγεται σε χύμα μορφή για να βελτιώσει τα χαρμάνια χωρών όπως η Ισπανία και η Ιταλία και να προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας υπεραξίας στους ανταγωνιστές.
Οι εξελίξεις στη διεθνή αγορά δείχνουν πάντως ότι η ελιά και το ελαιόλαδο είναι από τα λίγα αγροτικά προϊόντα που θα παραμείνουν στο προσκήνιο, καθώς διαθέτουν σαφές πλεονέκτημα και η ζήτησή τους βαίνει αυξανόμενη.
Παρά τις όποιες αδυναμίες η ελαιοκαλλιέργεια στην Ελλάδα θα μπορούσε να εξελιχθεί σε ένα από τα καλύτερα assets της αγροτικής παραγωγής. Ακόμα και τα πρώτα δείγματα από το μέτωπο της κλιματικής αλλαγής επιβεβαιώνουν τη καλή συμπεριφορά του ελληνικού ελαιώνα και ειδικά των ντόπιων ποικιλιών στις όλο και δυσκολότερες κλιματικές συνθήκες. Ο ελληνικός ελαιώνας μπορεί να αποτελέσει σταθερό σημείο αναφοράς για την παγκόσμια παραγωγή ελιάς και ελαιολάδου και να δώσει ισχυρά σήματα με διεθνή αναγνώριση. Αρκεί να μπει σε τάξη η αλυσίδα αξίας, να σταματήσει η ευκαιριακή αναζήτηση των «εύκολων εξαγωγών» μεγάλου όγκου και χαμηλής υπεραξίας και να χρηματοδοτηθούν επαρκώς οι προσπάθειες που στηρίζουν το τυποποιημένο προϊόν ταυτότητας.
Το εξώφυλλο του The Top 50 Ελαίας Καρπός που κυκλοφορεί το Σάββατο 29 Νοεμβρίου



