Ενώ η έννοια της επιτυχίας έχει ταυτιστεί με τη διαρκή προσπάθεια, την υπερβολική δέσμευση και τη συνεχή απασχόληση, αναδύεται ολοένα και πιο συχνά η ανάγκη για μια διαφορετική προσέγγιση: να κάνει κανείς λιγότερα, αλλά ουσιαστικότερα. Δεν αναφερόμαστε φυσικά σε αδράνεια, αλλά σε εναρμόνιση. Η αβίαστη δράση είναι μια μορφή σοφής παρουσίας, όπου η ενέργεια κατευθύνεται με λιγότερη ένταση και περισσότερη ακρίβεια.
Η αβίαστη δράση αφορά την ποιότητα της σχέσης του ανθρώπου με τη βούλησή του. Είναι η κατάσταση στην οποία οι ενέργειες προκύπτουν φυσικά, χωρίς υπερβολική εσωτερική αντίσταση. Αντί να απαιτεί διαρκή αυτοπειθαρχία ή εξωτερική πίεση, στηρίζεται σε μια βαθύτερη σύνδεση με την πρόθεση, την εστίαση και τη στιγμή.
Advertisment
Η παρούσα στιγμή ως πηγή ενεργοποίησης
Η ψυχολογία της προσοχής έχει δείξει ότι όταν το άτομο είναι πλήρως παρόν, η απόδοσή του αυξάνεται χωρίς να απαιτείται υπερβολική προσπάθεια. Η έννοια της ενσυνειδητότητας (mindfulness) δεν αφορά μόνο τη χαλάρωση, αλλά και την ποιότητα της προσοχής. Όταν η πράξη δεν γίνεται υπό την πίεση του αποτελέσματος αλλά μέσα από σύνδεση με το παρόν, τότε προκύπτει μια φυσική αποτελεσματικότητα.
Ο Jon Kabat-Zinn, που συνέβαλε στη θεμελίωση της ενσυνειδητότητας ως επιστημονική πρακτική, περιγράφει την προσοχή ως μια πράξη μη επικριτικής παρουσίας. Αυτή η ποιότητα συνείδησης επιτρέπει στον άνθρωπο να επιλέγει ενέργειες χωρίς εσωτερική αντίσταση, μειώνοντας έτσι το ενεργειακό κόστος κάθε πράξης. Η προσοχή στο εδώ και τώρα οδηγεί σε μεγαλύτερη ευστοχία. Η ενέργεια δεν σπαταλιέται στην πρόβλεψη, στην ανάλυση ή στην εσωτερική αντίσταση. Κατευθύνεται εκεί όπου είναι πράγματι αναγκαία.
Η Wu Wei και η φιλοσοφία της ροής
Η ταοϊστική έννοια της Wu Wei (“μη-δράση”) σημαίνει δράση χωρίς καταναγκασμό. Ο φιλόσοφος Alan Watts την περιγράφει ως την τέχνη του να ενεργείς όπως το νερό: χωρίς να επιτίθεσαι στο εμπόδιο, αλλά βρίσκοντας τη ροή που το παρακάμπτει. Πρόκειται για ένα είδος σοφής συγχρονικότητας μεταξύ βούλησης και πραγματικότητας.
Advertisment
Αυτή η ιδέα συνδέεται άμεσα με τη θεωρία της “ροής” (flow) του Mihaly Csikszentmihalyi, σύμφωνα με την οποία η απόδοση κορυφώνεται όταν το άτομο είναι απορροφημένο σε μια δραστηριότητα με απόλυτη παρουσία. Σε αυτή την κατάσταση, η προσπάθεια δεν εξαφανίζεται, αλλά σταματά να γίνεται αισθητή ως βάρος. Ο χρόνος αλλοιώνεται, η αυτοσυνείδηση μειώνεται και η αίσθηση σκοπού ενισχύεται.
Η σύνδεση ανάμεσα στη Wu Wei και τη ροή δεν είναι μόνο φιλοσοφική, αλλά και βιωματική. Και στις δύο περιπτώσεις, η δράση αναδύεται αβίαστα, επειδή δεν παρεμποδίζεται από υπερβολική νοητική εμπλοκή ή συναισθηματική σύγκρουση.
Όταν η υπερπροσπάθεια γίνεται εμπόδιο
Η νεωτερική κουλτούρα έχει εξιδανικεύσει την έννοια της υπέρβασης μέσα από την προσπάθεια. Όμως η ψυχολογία της επίδοσης δείχνει ότι η υπερβολική εγρήγορση και η επιμονή στο αποτέλεσμα οδηγούν σε χειρότερη απόδοση. Το φαινόμενο αυτό έχει παρατηρηθεί ακόμη και σε αθλητές υψηλού επιπέδου, των οποίων η απόδοση πέφτει όταν συγκεντρώνονται υπερβολικά στο τι πρέπει να πετύχουν αντί να βιώσουν τη διαδικασία.
Το λεγόμενο “παράδοξο της προσπάθειας” υποδεικνύει ότι όσο περισσότερο επικεντρώνεται κάποιος στο αποτέλεσμα, τόσο πιθανότερο είναι να διασπάται η συγκέντρωσή του. Η βεβιασμένη ενέργεια ξεκινά από το άγχος και το καθήκον, η αβίαστη από το ενδιαφέρον και τη σύνδεση.
Το παράδειγμα της δημιουργικότητας
Καλλιτέχνες, συγγραφείς και επιστήμονες περιγράφουν τις δημιουργικές στιγμές τους, ως εμπειρίες όπου “κάτι περνά μέσα τους” — όχι ως αποτέλεσμα εξαναγκασμού, αλλά ως απόρροια βαθιάς συγκέντρωσης. Σε αυτές τις στιγμές, η αίσθηση του εαυτού περιορίζεται, ο χρόνος φαίνεται να χάνει την ισχύ του και η δράση αποκτά ρυθμό.
Η δημιουργικότητα λοιπόν, δεν ευδοκιμεί υπό πίεση, αλλά σε συνθήκες ελευθερίας και νοηματοδότησης. Όπως δείχνουν οι έρευνες της Teresa Amabile, η εσωτερική παρακίνηση (intrinsic motivation) είναι ο σημαντικότερος παράγοντας δημιουργικής απόδοσης. Όταν κάποιος ασχολείται με κάτι επειδή το αγαπά ή τον συναρπάζει, η ποιότητα και η καινοτομία της δουλειάς του ενισχύονται. Η αβίαστη δράση είναι, σε αυτό το πλαίσιο, ο φυσικός τρόπος δημιουργίας νοήματος και μορφής.
Κι ενώ η πίεση σκοτώνει τη φαντασία, η ελευθερία μέσα σε ασφαλή πλαίσια την απελευθερώνει, καθώς η συνθήκη της ροής είναι κατάσταση πλήρους εμπλοκής με κάτι που εμπνέει.
Πώς καλλιεργείται η αβίαστη δράση
Η αβίαστη δράση δεν είναι συνταγή, αλλά στάση. Υπάρχουν, ωστόσο, πρακτικά βήματα που βοηθούν στην καλλιέργειά της:
- Ενσυνείδητη παρατήρηση: Δίνεται προσοχή στη διαδικασία και όχι μόνο στο αποτέλεσμα. Όταν η πράξη βιώνεται για την ίδια τη στιγμή της, απελευθερώνεται από το βάρος της απόδειξης.
- Αποφυγή υπερανάλυσης: Η υπερβολική σκέψη εντείνει την αδράνεια. Η εμπιστοσύνη στην ικανότητα βοηθά την πράξη να ξεκινήσει.
- Επαφή με την απόλαυση: Όταν μια δραστηριότητα περιέχει ευχαρίστηση ή περιέργεια, η δέσμευση έρχεται χωρίς εξαναγκασμό.
- Καθημερινή επανάληψη χωρίς πίεση: Η ήπια συνέπεια έχει μεγαλύτερη διάρκεια από την απότομη πειθαρχία. Η ρουτίνα δεν χρειάζεται να είναι σιδερένια.
- Χώρος για σιωπή: Η εσωτερική ηρεμία είναι πεδίο κυοφορίας, καθώς στη σιωπή, η δράση ωριμάζει.
Όλα αυτά φυσικά δεν εξαλείφουν την προσπάθεια. Τη μετασχηματίζουν.
Η αβίαστη δράση ως τρόπος ύπαρξης
Πέρα από τεχνική ή στρατηγική, η αβίαστη δράση αποτελεί μια διαφορετική αντίληψη για το τι σημαίνει να πράττει κανείς. Χωρίς να ακυρώνει την ευθύνη ή τη φιλοδοξία, προτείνει έναν τρόπο να παραμένει κανείς ενεργός χωρίς να χάνει την εσωτερική του ησυχία.
Μπορεί η ταχύτητα να έχει γίνει μέτρο αξίας στον κόσμο, η ικανότητα όμως να προχωρά κανείς με ρυθμό, παρουσία και αρμονία είναι πραγματικά πολύτιμη. Η τέχνη του να κάνεις λιγότερα, αλλά ουσιαστικότερα, είναι μια τέχνη ζωής. Και μέσα σε αυτήν μπορεί να ανθίσει όχι μόνο η απόδοση, αλλά και η ελευθερία.
«Η πραγματική πρόοδος συμβαίνει όταν τα πράγματα γίνονται με λιγότερη προσπάθεια και μεγαλύτερη επίγνωση.» – Peter Drucker
Πηγές
- Kabat-Zinn, J. (2005). Coming to Our Senses: Healing Ourselves and the World Through Mindfulness. Hyperion.
- Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper & Row.
- Watts, A. (1957). The Way of Zen. Pantheon Books.
- Amabile, T. M. (1996). Creativity in Context. Westview Press.
- Lao Tzu. (6ος αι. π.Χ.). Tao Te Ching. Μετάφραση: D.C. Lau.


