Η ρυθμιστική αρχή πολιτικής αεροπορίας της Ινδίας διέταξε τις αεροπορικές εταιρείες της χώρας να εξετάσουν τους διακόπτες καυσίμων στα αεροσκάφη της Boeing. Αιτία, είναι η προκαταρκτική έκθεση για τη συντριβή της πτήσης 171 της Air India τον Ιούνιο, στην οποία έχασαν τη ζωή τους περισσότεροι από 260 άνθρωποι.
Η προκαταρκτική έκθεση, με βάση και τα ευρήματα από τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, έδειξε ότι η παροχή καυσίμων είχε διακοπεί δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Ινδίας δήλωσε επίσης ότι εξέδωσε την εντολή αφού αρκετές εγχώριες και διεθνείς αεροπορικές εταιρείες άρχισαν να πραγματοποιούν τις δικές τους επιθεωρήσεις των μηχανισμών που είναι συνδεδεμένοι στους διακόπτες καυσίμων.
Σε ανάλογη έρευνα προχωρά και η Νότια Κορέα. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα διατάξει όλες τις αεροπορικές εταιρείες στη χώρα που λειτουργούν με αεροσκάφη της Boeing να εξετάσουν τους διακόπτες καυσίμων.
Τι έδειξε η έρευνα
Μια προκαταρκτική έκθεση, που δημοσιεύθηκε το Σάββατο, διαπίστωσε ότι και οι δύο κινητήρες του Boeing 787 Dreamliner, το οποίο συνετρίβη, είχαν έλλειψη καυσίμων. Αυτό οδήγησε τους ερευνητές να επικεντρωθούν στους διακόπτες καυσίμων στο πιλοτήριο.
Σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας (AAIB), οι διακόπτες στο πιλοτήριο του Boeing 787 Dreamliner που έλεγχαν την τροφοδοσία καυσίμου μετακινήθηκαν στη θέση «CUTOFF» (διακοπή). Στη συνέχεια, επικράτησε σύγχυση στο πιλοτήριο. Στην ηχογράφηση ακούγεται ένας από τους πιλότους να ρωτά τον άλλο γιατί «έκοψε». Ο άλλος πιλότος απαντά ότι δεν το έκανε.
Η 15σέλιδη έκθεση δεν προσδιόρισε ποια σχόλια έγιναν από τον κυβερνήτη της πτήσης και ποια από τον πρώτο αξιωματικό. Ένας από τους πιλότους έκανε μια κλήση «mayday, mayday, mayday» λίγο πριν τη συντριβή.
Εικασίες και στοιχεία
Στο διαδίκτυο έχουν διατυπωθεί εικασίες σχετικά με δύο αντικρουόμενες θεωρίες. Η πρώτη μιλά για λάθος ή δολιοφθορά εκ μέρους ενός πιλότου. Η δεύτερη μιλά για ελαττωματικές κλειδαριές διακοπτών καυσίμου.
Η Air India επισημαίνει ότι η έρευνα βρίσκεται στα αρχικά της στάδια και δεν έχουν προταθεί ενέργειες κατά της Boeing.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Air India, Κάμπελ Ουίλσον, δήλωσε σε υπόμνημα προς το προσωπικό ότι η έκθεση «πυροδότησε έναν νέο γύρο εικασιών στα μέσα ενημέρωσης», διότι παρείχε «μεγαλύτερη σαφήνεια και άνοιξε πρόσθετα ερωτήματα».
«Η προκαταρκτική έκθεση δεν εντόπισε καμία αιτία ούτε έκανε συστάσεις, επομένως προτρέπω όλους να αποφύγουν την εξαγωγή πρόωρων συμπερασμάτων, καθώς η έρευνα απέχει πολύ από το να τελειώσει», πρόσθεσε.
Η Ένωση Ινδών Πιλότων Εμπορικών Αεροσκαφών (ICPA) δήλωσε «βαθιά ενοχλημένη από εικασίες… ιδιαίτερα από τον απερίσκεπτο και αβάσιμο υπαινιγμό περί αυτοκτονίας πιλότου».
«Δεν υπάρχει απολύτως καμία βάση για έναν τέτοιο ισχυρισμό σε αυτό το στάδιο», ανέφερε. Το θέμα είναι «βαθιά ευαίσθητο για τα εμπλεκόμενα άτομα και τις οικογένειες», πρόσθετε.
Αν απενεργοποιήθηκαν μόνοι τους;
Μια άλλη θεωρία είναι ότι οι διακόπτες καυσίμου, οι οποίοι βρίσκονται ακριβώς κάτω από τους μοχλούς ώθησης, θα μπορούσαν να έχουν απενεργοποιηθεί μόνοι τους. Αυτό συνήθως δεν είναι δυνατό, καθώς λειτουργούν ανεξάρτητα και πρέπει να ανασηκωθούν για να απενεργοποιηθεί μια κλειδαριά.
Ωστόσο, η προκαταρκτική έκθεση ατυχήματος επικαλέστηκε ένα δελτίο που εκδόθηκε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) το 2018, η οποία ενέτεινε τη θεωρία για πρόβλημα στους διακόπτες. Το δελτίο της FAA είχε συστήσει τον έλεγχο των μηχανισμών κλειδώματος σε πολλαπλές παραλλαγές αεροσκαφών Boeing, συμπεριλαμβανομένου του 787. H εταιρεία είχε λάβει αναφορές ότι σε ορισμένα μοντέλα 737 «οι διακόπτες ελέγχου καυσίμου είχαν εγκατασταθεί με τη λειτουργία κλειδώματος απενεργοποιημένη».
Ωστόσο, η συμβουλευτική επιστολή έκανε μόνο συστάσεις και δεν θεώρησε ότι ήταν «μη ασφαλής κατάσταση» που χρειαζόταν υποχρεωτική επιθεώρηση. Εκδόθηκε επίσης το 2018 και αφορούσε τόσους πολλούς διαφορετικούς τύπους αεροσκαφών Boeing που πιθανότατα θα είχε ήδη επισημανθεί εάν οι κλειδαριές δεν λειτουργούσαν σε αεροσκάφη που ήδη πετούν.
Ο Στιβ Τζιορντάνο, πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας που πετάει πολλά αεροσκάφη Boeing, συμπεριλαμβανομένου του 787, δήλωσε στον Guardian ότι δεν πίστευε ότι τα προβλήματα ήταν «μηχανικά» ή «σχετικά με το αεροπλάνο».
«Δεν είμαι πεπεισμένος ότι ήταν αυτοκτονία ή σκόπιμο», έγραψε στο X. «Είμαι απλώς πεπεισμένος ότι οι διακόπτες μετακινήθηκαν από ανθρώπινο χέρι».