Οι αμερικανικές εταιρείες παραδόσεων UPS και FedEx έχουν προσωρινά καθηλώσει μέρος των στόλων αεροσκαφών μεταφοράς εμπορευμάτων, μετά από την συντριβή αεροσκάφους κατά τη διάρκεια της απογείωσης στο Κεντάκι την Τρίτη, που άφησε πίσω της τουλάχιστον 14 νεκρούς.
Το αεροσκάφος της UPS τυλίχτηκε στις φλόγες λίγο μετά την απογείωση όταν συγκρούστηκε με γειτονικές επιχειρήσεις, προκαλώντας μια τεράστια πυρκαγιά που κατέστρεψε πολλά κτίρια και έκλεισε το Διεθνές Αεροδρόμιο του Λούισβιλ.
Η UPS δήλωσε ότι η απόφαση για την καθήλωση των αεροσκαφών τύπου MD-11 ακολούθησε τις οδηγίες της κατασκευάστριας εταιρείας Boeing, ενώ και η FedEx επιβεβαίωσε ότι θα ακολουθήσει.
Οι αξιωματούχοι δεν έχουν ακόμη προσδιορίσει τι προκάλεσε το θανατηφόρο δυστύχημα.
Ώρες πριν από την καθήλωση του στόλου, οι αξιωματούχοι επιβεβαίωσαν ότι ο αριθμός των νεκρών είχε αυξηθεί σε 14 μετά την εύρεση ενός ακόμη πτώματος, ενώ κτήρια που τυλίχθηκαν στις φλόγες εξακολουθούν να ερευνώνται για θύματα.

Το σημείο όπου συνετρίβη το αεροσκάφος της UPS στο Κεντάκι την Πέμπτη 6 Νοεμβρίου 2025.
NTSB via AP
Σε ανακοίνωσή της, η UPS ανέφερε ότι η απόφαση να καθηλώσει το 9% του στόλου της ελήφθη από «εξέχουσα προσοχή».
Η Boeing αργότερα σε ανακοίνωσή της προς το Reuters ανέφερε ότι συνέστησε στην UPS και την FedEx να αναστείλουν τη χρήση των αεροσκαφών τύπου MD-11. «Αυτή η σύσταση έγινε με μεγάλη προσοχή και θα συνεχίσουμε να συντονιζόμαστε με την FAA για το θέμα αυτό», δήλωσε εκπρόσωπος της Boeing.
Δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό οι υπηρεσίες παράδοσης θα επηρεαστούν από τις κινήσεις της UPS και της FedEx, οι οποίες είναι οι μεγαλύτεροι μεταφορείς cargo στον κόσμο.
Η FedEx δήλωσε ότι λειτουργούσε 28 MD-11 και το Reuters επικαλέστηκε ένα ενημερωτικό δελτίο της UPS που ανέφερε ότι η εταιρεία είχε 27 στον στόλο της πριν από τη συντριβή του Κεντάκι.
Το μοντέλο αεροσκάφους που ενεπλάκη στη συντριβή ήταν ένα τρικινητήριο MD-11F, το οποίο πέταξε για πρώτη φορά πριν από 34 χρόνια με την Thai Airways ως επιβατικό τζετ και μεταβιβάστηκε στην UPS το 2006.

Από την πυρκαγιά που ξεσαπσε μετά την συντιορβή του αεροσκάφους της UPS στο αεροδρόμιο του Λούισβιλ στο Κεντάκι, την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2025.
AP Photo/Jon Cherry
Τα MD-11 κατασκευάζονταν αρχικά από την McDonnell Douglas, πριν η εταιρεία συγχωνευθεί με την Boeing το 1997. Η παραγωγή των αεροσκαφών MD-11 έληξε το 2000, ενώ η μεταφορά επιβατών με τον τύπο αυτό, έληξε επίσημα το 2014.
Σύμφωνα με το Εθνικό Συμβούλιο Μεταφορών και Ασφάλειας, ο αριστερός κινητήρας έπιασε φωτιά και αποκολλήθηκε από την πτέρυγα κατά την απογείωση.
Το αεροσκάφος μετέφερε 144.000 λίτρα καυσίμων καθώς απογειωνόταν για μια πτήση προς τη Χαβάη, γεγονός που συνέβαλε στο μέγεθος της πυρκαγιάς μετά τη συντριβή.

