Ας τα πάρουμε ανά ποιοτική κατηγορία. Ανάλογα τον τύπο και την σήμανση, η καταναλωτική συμπεριφορά διαφοροποιείται σημαντικά. Συνολικά, οι αγορές ελαιολάδου από τα ισπανικά νοικοκυριά μειώθηκαν κατά 11,4%, πέφτοντας στα 130,3 εκατομμύρια λίτρα, ενώ οι αγορές έξτρα παρθένου ελαιόλαδου (EVOO) υποχώρησαν σε μικρότερο βαθμό (-5,1%) – στα 103,19 εκατομμύρια λίτρα. Από την άλλη, το παρθένο ελαιόλαδο (VOO) είναι το μόνο ελαιόλαδο που είδε αύξηση της ζήτησης (+1,8%), φθάνοντας τα 31,1 εκατομμύρια λίτρα.
Συνολικά, η μελέτη δείχνει ότι η αγορά ελαιολάδου απώλεσε 2% σε όγκο αγορών λόγω της μείωσης της ζήτησης ελαιολάδου (7,6%), ευνοώντας την αγορά ηλιελαίου, η οποία αυξήθηκε κατά 7,9% και έγινε το φυτικό έλαιο που καταναλώθηκε περισσότερο το 2024.
Αντιδράσεις στη διακύμανση των τιμών
Η συμπεριφορά που αναλύθηκε, σχετίζεται κυρίως με την αντίδραση στην εξέλιξη των μέσων τιμών για τις προαναφερθείσες κατηγορίες (Έξτρα παρθένο, παρθένο, ηλιέλαιο). Παρά τη σημαντική και σταθερή αύξηση καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, το έξτρα παρθένο ήταν αυτό που παρουσίασε τις μεγαλύτερες αυξήσεις, συγκεκριμένα 29,4%, φτάνοντας τα 8,79 ευρώ/λίτρο. Στη πράξη λοιπόν ο καταναλωτής πλήρωσε 3,32 ευρώ περισσότερα ανά λίτρο σε σύγκριση με το ιστορικό μέσο όρο της αγοράς.
Παρά τη μείωση της ζήτησης, οι δαπάνες των νοικοκυριών συνολικά για ελαιόλαδο αυξήθηκαν κατά 16,3% (954,7 εκατ. ευρώ), λόγω της αύξησης της μέσης τιμής που καταβλήθηκε ανά λίτρο, η οποία ανήλθε σε 7,32 ευρώ/λίτρο. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές πλήρωσαν 1,80 ευρώ περισσότερο ανά λίτρο σε σύγκριση με το 2023.
Κατά κεφαλήν κατανάλωση
Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ανάλυση δείχνουν ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση έξτρα παρθένου ελαιολάδου το 2024 ανήλθε σε 2,20 λίτρα ανά άτομο, αριθμός που αντιπροσωπεύει μείωση κατά 6,3% σε σύγκριση με το 2023. Ωστόσο, η μέση δαπάνη ανά άτομο έφτασε τα 19,34 ευρώ ετησίως, η οποία αντιπροσωπεύει αύξηση 21,2% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Με πληροφορίες από Olimerca