Φόρτωση Text-to-Speech…
«Αναμενόμενη» χαρακτηρίζουν έμπειροι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού τη ματαίωση του προγράμματος της αμερικανικής κλάσης φρεγατών Constellation, τις οποίες είχε επιλέξει η Αθήνα για να αποτελέσουν την κύρια μονάδα επιφανείας της επόμενης δεκαετίας.
Τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το πρόγραμμα οδήγησαν σε πολυετείς καθυστερήσεις, ενώ προοίμιο της ακύρωσης υπήρξε η απουσία ένταξης των φρεγατών Constellation στον προϋπολογισμό της αμερικανικής κυβέρνησης (FY2026) για την επόμενη χρονιά.
From day one I made it clear: I won’t spend a dollar if it doesn’t strengthen readiness or our ability to win.
To keep that promise, we’re reshaping how we build and field the Fleet—working with industry to deliver warfighting advantage, beginning with a strategic shift away… pic.twitter.com/pbTpIPDfR8
— Secretary of the Navy John C. Phelan (@SECNAV) November 25, 2025
Τη χαριστική βολή έδωσε ο ίδιος υπουργός Ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζον Φέλαν, ο οποίος σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Χ ανέφερε σχετικά με τις Constellation πως «δεν θα ξοδέψω ούτε ένα δολάριο αν αυτό δεν ενισχύει την ετοιμότητά μας ή την ικανότητά μας να νικήσουμε», και κατέληξε λέγοντας πως το αμερικανικό ναυτικό θα αναζητήσει άλλες λύσεις για την ενίσχυση των δυνατοτήτων του.

Επιστροφή χρημάτων
Στις 17 Ιουλίου 2024, κατά τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ, ο Νίκος Δένδιας εισηγήθηκε την ένταξη της Ελλάδας στην πρώτη φάση του προγράμματος των Constellation που αφορά τον προσδιορισμό των τεχνικών προδιαγραφών και την ενδεχόμενη συμμετοχή των Ελληνικών Ναυπηγείων στην κατασκευή των πλοίων καθώς και τη μελλοντική προμήθεια έως 7 φρεγατών.
Η Αθήνα είχε ποντάρει πολλά στην επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος των αμερικανικών φρεγατών κλάσης Constellation, ζητώντας, μάλιστα, με επίσημη επιστολή (LOR for LOA) να συμμετέχει στη σχεδίαση και ανάπτυξη των πλοίων, παρά τις πληροφορίες για υπερβάσεις κόστους, τεχνικές δυσκολίες και καθυστερήσεις που έρχονταν από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Τον περασμένο Απρίλιο, η Ουάσιγκτον αποδέχτηκε το ελληνικό αίτημα, ενημερώνοντας το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ότι θα πρέπει να καταβάλει 2,7 εκατομμύρια ευρώ για τη συμμετοχή του Πολεμικού Ναυτικού στο πρόγραμμα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) των πλοίων.
Η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές προέβλεπε ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα είχε λόγο στη διαμόρφωση των φρεγατών, ώστε να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες του ελληνικού στόλου. Ακολούθησε, μάλιστα, αναλυτική ενημέρωση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής.
Σύμφωνα, όμως, με πληροφορίες της «Κ», η ελληνική πλευρά δεν κατέβαλε το σύνολο του ποσού αλλά μία πρώτη δόση ύψους 150.000 ευρώ, καθώς υπήρχαν ισχυρές ενδείξεις για πιθανό εκτροχιασμό του προγράμματος. Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας αναφέρουν ότι έχει ήδη ζητηθεί η επιστροφή των χρημάτων που επενδύθηκαν.

Οι επιλογές
Με τις αμερικανικές φρεγάτες Constellation να βγαίνουν από την εξίσωση, όπως άλλωστε και οι προκάτοχοί τους, οι διαβόητες LCS, το Πολεμικό Ναυτικό έχει μπροστά του κυρίως ευρωπαϊκές επιλογές για τη νέα γενιά μονάδων επιφανείας.
Η προφανής λύση είναι οι φρεγάτες FDI. Μέχρι το 2028, η Ελλάδα θα διαθέτει τέσσερα πλοία της κλάσης «Κίμων» και η προσθήκη επιπλέον φρεγατών θα προσφέρει ομοιοτυπία και οικονομίες κλίμακος. Εξάλλου, άλλες δύο χώρες, πέραν της Γαλλίας και της Ελλάδας, φαίνεται ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο να αποκτήσουν FDI, κάτι που αν επιβεβαιωθεί θα ρίξει ακόμη περισσότερο το κόστος υποστήριξης και εκσυγχρονισμού των πλοίων.
Η δεύτερη επιλογή είναι οι FREMM EVO, η εξέλιξη των φρεγατών κλάσης Bergamini που πρόκειται να αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό έως τα τέλη της δεκαετίας. Οι EVO αναμένεται να ενταχθούν σε υπηρεσία το 2030 και, παρόλο που βασίζονται πάνω στο επιτυχημένο μοντέλο των FREMM, θα διαθέτουν και αρκετά νέα συστήματα με έμφαση στον ηλεκτρονικό πόλεμο και στη χρήση μη επανδρωμένων συστημάτων.
Προς το παρόν, οι βρετανικές, οι ολλανδικές και οι γερμανικές φρεγάτες δεν βρίσκονται στο στόχαστρο του Πολεμικού Ναυτικού, καθώς πρόκειται για σχεδιάσεις που έχει ήδη απορρίψει.

