Φόρτωση Text-to-Speech…
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. H ρωσική «απειλή» για την Ευρώπη φαίνεται ότι επιταχύνει την εφαρμογή σχεδίου δράσης για τη λεγόμενη στρατιωτική κινητικότητα, που τέθηκε για πρώτη φορά στο τραπέζι το 2018 από τον πρώην πρόεδρο της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ και που παρέμενε έως πρόσφατα ζήτημα χαμηλού ενδιαφέροντος.
Ωστόσο, πλέον η Κομισιόν κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, με τον επίτροπο Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολο Τζιτζικώστα να επισημαίνει ότι οι δρόμοι, οι γέφυρες και οι σιδηρόδρομοι στην Ευρώπη είναι ακατάλληλοι για τη γρήγορη μετακίνηση αρμάτων μάχης. Τα ίδια ακριβώς «εμπόδια» είχε εντοπίσει η επιτροπή Γιούνκερ, όπως και τους διαφορετικούς κανονισμούς των κρατών-μελών, ενώ είχε καταρτίσει σχέδιο που αφορούσε τις υποδομές μεταφορών με προσδιορισμό τμημάτων μεγάλων διευρωπαϊκών δικτύων διπλής χρήσης, δηλαδή πολιτικής και στρατιωτικής. Δεν υπήρχε ωστόσο τότε προθυμία από τα κράτη-μέλη για το σχέδιο, ενώ και τα ευρωπαϊκά κονδύλια ήταν περιορισμένα, μόλις 1,7 δισ. ευρώ.

Το απρόβλεπτο πλέον γεωπολιτικό περιβάλλον, όμως, επιταχύνει άνευ προηγουμένου αποφάσεις από πλευράς Ε.Ε., που στο πλαίσιο του προγράμματος επανεξοπλισμού της Ευρώπης (ReArm Europe) έως το 2030 ενισχύει σημαντικά την ευρωπαϊκή άμυνα. Ωστόσο, ο Ελληνας επίτροπος σε πρόσφατη συνέντευξή του στους Financial Times υπογράμμισε τον κίνδυνο η ευρωπαϊκή άμυνα να παραμείνει τελικά ανίσχυρη, εάν δεν διευκολυνθεί η μετακίνηση των νατοϊκών στρατευμάτων.
Για τον λόγο αυτό, η Κομισιόν διπλασιάζει τις δαπάνες για τη στρατιωτική κινητικότητα, καθώς ο νέος προϋπολογισμός προβλέπει 17 δισ. ευρώ, ενώ από κοινού με το ΝΑΤΟ έχουν προσδιοριστεί 500 σχετικά έργα σε ολόκληρη την Ευρώπη. Αλλωστε, από την πρόσφατη δέσμευση της βορειοατλαντικής συμμαχίας για αύξηση των νατοϊκών δαπανών στο 5% του ΑΕΠ, 1,5% θα διατεθεί και για την ενίσχυση κρίσιμων υποδομών.

Αν και για λόγους ασφαλείας δεν μπορούν να δημοσιευθούν λεπτομέρειες για τα έργα που θα περιλαμβάνει το Πλάνο Στρατιωτικής Κινητικότητας και που θα παρουσιαστεί έως το τέλος του χρόνου από την Κομισιόν, ωστόσο, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ήδη από τη νατοϊκή σύνοδο το 2024 στην Ουάσιγκτον δρομολογούνται νέοι «διάδρομοι», με ένα από τα κορυφαία έργα να είναι ο σύγχρονος άξονας σιδηροδρομικής και οδικής διασύνδεσης Ρουμανίας – Βουλγαρίας – Ελλάδας. Το έργο, εκτός από την αναβάθμιση των μετακινήσεων εκατομμυρίων πολιτών, αναμένεται να ενισχύσει το εμπόριο, την οικονομία και τη στρατιωτική κινητικότητα εφόσον θα ενώσει τον άξονα της Βαλτικής και εκείνον του Ρήνου – Δούναβη.
«Στοίχημα» για την υλοποίηση του πλάνου αποτελεί ο περιορισμός της γραφειοκρατίας, όπως έχει επισημάνει ο Ελληνας επίτροπος, που ζητεί δέσμευση των κρατών-μελών να παρέχονται άμεσα οι σχετικές διπλωματικές άδειες για ελεύθερη κυκλοφορία και των ενόπλων δυνάμεων εντός των εσωτερικών συνόρων της Ε.Ε.