Η προοπτική νέας υποστήριξης από την κυβέρνηση της Βρετανίας στη Nissan Motor είναι η τελευταία ένδειξη της προσπάθειας του πρωθυπουργού Κιρ Στάρμερ να προστατεύσει τη βιομηχανική βάση της χώρας του, καθώς προσπαθεί να περιορίσει το ανερχόμενο ρεύμα υπέρ του κόμματος του Νάιτζελ Φάρατζ και να διατηρήσει το ιστορικό εργοστάσιο της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας στο Σάντερλαντ.
Η πιθανή κυβερνητική υποστήριξη έρχεται καθώς η Στάρμερ πασχίζει να περιορίσει το ευρύτερο πλήγμα από τους δασμούς του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ
Το σχέδιο της Nissan να εκδώσει κοινοπρακτικό δάνειο ύψους 1 δισεκατομμυρίου λιρών (1,3 δισεκατομμύρια δολάρια) με την υποστήριξη της UK Export Finance, μιας κυβερνητικής υπηρεσίας, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης προσπάθειας άντλησης κεφαλαίων, σηματοδοτεί μια νέα περίπτωση ετοιμότητας του βρετανικού κράτους να βοηθήσει την αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία απασχολεί περισσότερους από 6.000 εργαζόμενους στο εργοστάσιο του Σάντερλαντ που παράγει τα μοντέλα Qashqai και Juke. Η Nissan είναι ο μεγαλύτερος εργοδότης στην πόλη των 175.000 κατοίκων που βρίσκεται στην κεντρική Αγγλία και αποτελεί προπύργιο των Εργατικών όπου το νεοσύστατο λαϊκιστικό κόμμα του Φάρατζ έχει κάνει διείσδυση.
Η πιθανή κυβερνητική υποστήριξη έρχεται καθώς η Στάρμερ πασχίζει να περιορίσει το ευρύτερο πλήγμα από τους δασμούς του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, οι οποίοι έχουν επιδεινώσει τις οικονομικές προοπτικές και έχουν πυροδοτήσει προειδοποιήσεις για απώλειες θέσεων εργασίας στις βιομηχανίες χάλυβα και αυτοκινήτου. Σε απάντηση, η Στάρμερ δήλωσε στους βρετανικούς εμπόρους αυτοκινήτων τον περασμένο μήνα ότι «σας στηρίζουμε» και χαλάρωσε την εντολή της Βρετανίας για οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Η βρετανική κυβέρνηση έχει ιστορικό υποστήριξης του εργοστασίου της Nissan στο Σάντερλαντ λόγω του μεγάλου αριθμού εργαζομένων του σε μια σχετικά υποβαθμισμένη περιοχή της Αγγλίας. Το 2023, η τότε συντηρητική κυβέρνηση συνεισέφερε περισσότερα από 100 εκατομμύρια λίρες για ένα νέο εργοστάσιο μπαταριών εστην περιοχή, παρέχοντας παράλληλα εγγύηση για παροχή εκατοντάδων εκατομμυρίων λιρών για πρόσθετες ιδιωτικές επενδύσεις.
Η πιθανή εγγύηση δανείου της Βρετανίας για τη Nissan περιλαμβανόταν στα σχέδια χρηματοδότησης της εταιρείας, σύμφωνα με το Bloomberg News. Η UK Export Finance αρνήθηκε να σχολιάσει, λέγοντας σε ανακοίνωσή της ότι ο οργανισμός «δεν σχολιάζει εικασίες σχετικά με συγκεκριμένες συναλλαγές».
Παρέμβαση και στην British Steel
Το βήμα θα ακολουθήσει την πρόσφατη παρέμβαση της κυβέρνησης στην British Steel, όπου ανέλαβε τον έλεγχο της επιχείρησης για να αποτρέψει το κλείσιμο δύο υψικαμίνων. Η κυβέρνηση δικαιολόγησε την κίνηση με το επιχείρημα της προστασίας της εγχώριας ικανότητας παραγωγής χάλυβα του Ηνωμένου Βασιλείου, λέγοντας ότι ήταν απαραίτητη για την εθνική ασφάλεια και την οικονομική ανεξαρτησία.
Ενώ η παραγωγή αυτοκινήτων της Βρετανίας είναι σχετικά μικρή — αντιπροσωπεύοντας περίπου το 0,9% της συνολικής οικονομίας — έχει τεράστια πολιτική απήχηση λόγω των θέσεων εργασίας σε εργάτες και της συμβολικής σύνδεσης με το παρελθόν της Αγγλίας ως βιομηχανικής δύναμης.
«Ως ένας από τους τελευταίους μεγάλους υποτομείς της μεταποίησης στη Μεγάλη Βρετανία, η αυτοκινητοβιομηχανία παίζει συμβολικό ρόλο για τις προοπτικές ανάπτυξης του Ηνωμένου Βασιλείου», δήλωσε ο Praful Nargund, διευθυντής του Ιδρύματος Καλής Ανάπτυξης (GGF). «Η κυβέρνηση πρέπει να παρακολουθεί στενά αυτό το θέμα και να δείξει ότι είναι έτοιμη να παρέμβει για να διατηρήσει ζωντανή τη βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία».
Εν αναμονή της βιομηχανικής… στρατηγικής
Η κυβέρνηση του Στάρμερ δεν έχει ακόμη δημοσιεύσει τη βιομηχανική της στρατηγική, ένα πολυαναμενόμενο σχέδιο που θα διευκρινίζει τους συγκεκριμένους τομείς που το κράτος θέλει να υποστηρίξει και τους όρους υπό τους οποίους θα μπορούσαν να λάβουν κυβερνητική υποστήριξη. Η στρατηγική αναμένεται να δημοσιευτεί περίπου την περίοδο της αναθεώρησης των δαπανών της κυβέρνησης στις 11 Ιουνίου.
Για τη Nissan, η χρηματοδότηση αποτελεί μέρος μιας προσπάθειας αναδιάρθρωσης της εταιρείας, μετά από μια μείωση των πωλήσεων στις ΗΠΑ και την Κίνα που την άφησε αντιμέτωπη με μεγάλες ζημίες και διαφαινόμενα χρέη. Η προσπάθεια της Nissan να συγχωνευθεί με τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, την Honda Motor, απέτυχε νωρίτερα φέτος και τώρα σχεδιάζει να περικόψει 20.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως και να κλείσει επτά από τα 17 εργοστάσιά της έως τον Μάρτιο του 2028.
Το εργοστάσιο του Σάντερλαντ «είναι ένα από τα πιο παραγωγικά εργοστάσια αυτοκινήτων στον κόσμο και, μαζί με την κυβέρνηση, υποστηρίζουμε την εταιρεία στη μετάβασή της στη σύγχρονη κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε η Kim McGuinness, δήμαρχος της Βορειοανατολικής Αγγλίας. «Πιστεύω ακράδαντα ότι η Nissan έχει ένα ισχυρό μέλλον στην περιοχή μας, καθώς βρίσκεται στην καρδιά ενός μεγάλου συμπλέγματος εφοδιαστικής αλυσίδας που εξυπηρετεί επίσης άλλους κατασκευαστές στο Ηνωμένο Βασίλειο και πέραν αυτού».
Πηγή: ΟΤ