Ο ολλανδικός ναυπηγικός κολοσσός που ακούει στο όνομα Damen Shipyards NV βρίσκεται, πλέον, αντιμέτωπος με εισαγγελικές έρευνες, οικονομικά προβλήματα, ποινικές κατηγορίες και επαπειλούμενες ποινές που θα μπορούσαν, όπως γράφει το πρακτορείο Bloomberg, να έχουν επιπτώσεις πέραν των ολλανδικών συνόρων, περιπλέκοντας τις προσπάθειες επανεξοπλισμού της Ευρώπης σε μια κρίσιμη χρονική περίοδο όπως είναι η τρέχουσα.
Η ολλανδική εισαγγελία ανακοίνωσε τον περασμένο Απρίλιο ότι επρόκειτο να οδηγήσει την Damen στο εδώλιο ως «ύποπτη» για υποθέσεις δωροδοκίας, πλαστογραφίας και νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες που χρονολογούνται από την περίοδο 2006-2017. Ωστόσο, παράλληλα, ο ολλανδικός ναυπηγικός κολοσσός βρέθηκε να κατηγορείται και για παραβίαση των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στη Ρωσία μετά την εισβολή της στην Ουκρανία το 2022.
Η δίκη για διαφθορά έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις 24 Νοεμβρίου. Η δίκη για τις παραβιάσεις των κυρώσεων, από την άλλη πλευρά, πρόκειται να ξεκινήσει κι εκείνη πριν από το τέλος του 2025, αλλά οι σχετικές ημερομηνίες ακόμη δεν έχουν επιβεβαιωθεί.
Εάν καταδικαστεί, η Damen μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπη με πρόστιμα αλλά και με την απειλή αποκλεισμού από τη δυνατότητα συμμετοχής σε ευρωπαϊκά πρότζεκτ.
«Μια καταδίκη θα μπορούσε να παραλύσει την Damen και να περιπλέξει τις φιλοδοξίες της Ευρώπης για επανεξοπλισμό, αφού η εν λόγω εταιρεία είναι καθοριστική για τη στρατιωτική ικανότητα της Ευρώπης και κατασκευάζει πολεμικά πλοία για αρκετές χώρες του ΝΑΤΟ», αναφέρει το Bloomberg.
Με βάση τα νυν δεδομένα, η Damen κατασκευάζει δύο φρεγάτες ανθυποβρυχιακού πολέμου για την Ολλανδία, δύο φρεγάτες για το βελγικό ναυτικό και τις φρεγάτες F126 της Γερμανίας, ενώ παράλληλα σχεδιάζει νέες φρεγάτες και αμφίβια πλοία για το ολλανδικό ναυτικό.
Ωστόσο, εάν δεν μπορέσει να υλοποιήσει αυτά τα πρότζεκτ, θα είναι δύσκολο για τις εμπλεκόμενες χώρες να καλύψουν τα κενά, δηλώνει ο Νικ Τσάιλντς, ανώτερος συνεργάτης του Διεθνούς Ινστιτούτου Στρατηγικών Μελετών (IISS). «Υπάρχει μόνο ένας περιορισμένος αριθμός ναυπηγών στην Ευρώπη που μπορούν να παραδώσουν πολεμικά πλοία υψηλής τεχνολογίας», προσθέτει ο Τσάιλντς.
Εν τω μεταξύ, η Γερμανία πάγωσε μια πληρωμή ύψους 671 εκατομμυρίων ευρώ προς την Damen για τα πλοία F126, αφού η ολλανδική εταιρεία δεν ανταποκρίθηκε στο χρονοδιάγραμμα με τους στόχους παράδοσης. Η κίνηση αυτή, ωστόσο, δημιούργησε στην εταιρεία πρόβλημα ρευστότητας, το οποίο επιχείρησε εν συνεχεία να καλύψει το ίδιο το ολλανδικό κράτος, αν και η Damen είναι ιδιωτική εταιρεία, όχι κρατική. Ενδεικτικά, όταν το ολλανδικό κοινοβούλιο επέστρεψε από τις καλοκαιρινές διακοπές του τον Ιούλιο, ενέκρινε 270 εκατομμύρια ευρώ για την υποστήριξη της Damen.
Με πληροφορίες από Bloomberg