Ουδέν νεώτερον από το μέτωπο των P-3

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Ακόμη ένας μήνας πέρασε που το εκσυγχρονισμένο P-3 Orion δεν πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση. Αν και ο Ιούλιος, όπως και πολλοί μήνες πριν από αυτόν, είχε οριστεί ως ο πιθανότερος για την έναρξη των πτητικών δοκιμών του πρώτου ολοκληρωμένου P-3, εντούτοις τα τεχνικά προβλήματα επιμένουν και κρατούν καθηλωμένο το αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το διαρκώς αναβαλλόμενο ορόσημο για την εξέλιξη του πολύπαθου προγράμματος τοποθετείται πλέον στις αρχές Σεπτεμβρίου, υπό την προϋπόθεση ότι θα επιλυθούν όλα τα ζητήματα που εντοπίζονται στους λειτουργικούς ελέγχους που πραγματοποιούν τα στελέχη του αμερικανικού ναυτικού.

Αρμόδιες στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν στην «Κ» ότι το πρόγραμμα, που δοκιμάζει τις αντοχές του Πολεμικού Ναυτικού και της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Αμυνας, βρίσκεται στην πιο κρίσιμη καμπή από την έναρξή του και η εξέλιξη των πτητικών δοκιμών όπως και η ανταπόκριση του αεροσκάφους στα νέα συστήματα θα κρίνουν το μέλλον του εκσυγχρονισμού και των υπόλοιπων τριών Ρ-3, με όλα τα σενάρια να είναι πλέον ανοιχτά.

Ουδέν νεώτερον από το μέτωπο των P-3-1

Τεχνικά προβλήματα

Το σημαντικότερο πρόβλημα που κλήθηκαν να επιλύσουν οι τεχνικοί που απασχολούνται στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Ρ-3, και το οποίο κράτησε το αεροσκάφος στο έδαφος για τουλάχιστον έξι μήνες, ήταν η αδυναμία συνεργασίας των αναλογικών μερών του αεροπλάνου με τα νέα ψηφιακά συστήματα. Πιο απλά, οι ενδείξεις για τη λειτουργία των τεσσάρων κινητήρων δεν μεταφέρονταν με ακρίβεια στις ψηφιακές οθόνες του νέου πιλοτηρίου (Glass Cockpit), ενώ κατά τις δοκιμές των Αμερικανών τεχνικών διαπιστώθηκαν και άλλες περιπτώσεις ασυμβατότητας στα ηλεκτρονικά και ναυτιλιακά συστήματα του αεροσκάφους.

Ωστόσο, τα περισσότερα από τα παραπάνω προβλήματα αντιμετωπίζονται με την ανανεωμένη έκδοση του λογισμικού «Flight 2» που εγκαταστάθηκε στο αεροσκάφος με τη συνεργασία της κατασκευάστριας εταιρείας. Παράλληλα, γίνονται παρεμβάσεις σε μια σειρά από λειτουργικά μέρη για τα οποία οι Αμερικανοί είχαν υποβάλει τις παρατηρήσεις τους.

Πάντως, υψηλόβαθμη πηγή με άριστη γνώση των διαδικασιών, με την οποία επικοινώνησε η «Κ», εμφανίζεται ιδιαιτέρως επιφυλακτική ως προς τη δυνατότητα εκτέλεσης των πρώτων πτητικών δοκιμών τον προσεχή Σεπτέμβριο, καθώς ακόμη και αν όλα τα τεχνικά ζητήματα επιλυθούν εγκαίρως, ο προγραμματισμός τους θα εξαρτηθεί από τη διαθεσιμότητα των χειριστών του αμερικανικού ναυτικού.

Μάλιστα, οι πιλότοι και οι τεχνικοί που έχουν τη δυνατότητα να ελέγξουν και να πιστοποιήσουν το αεροσκάφος είναι λιγοστοί, καθώς οι ΗΠΑ διατηρούν σε υπηρεσία ορισμένα P-3 σε ρόλο «κυνηγού» τυφώνων για ερευνητικά προγράμματα της αμερικανικής κυβέρνησης.

Με ρυθμούς χελώνας

Η διοίκηση αεροπορίας ναυτικού μετράει ήδη έξι χρόνια καθυστερήσεων για την απόδοση των P-3 Orion, καθώς το πρώτο θα έπρεπε να πετά ήδη από το 2019 και, σύμφωνα με τη σύμβαση του 2015, το τέταρτο αεροπλάνο να παραδοθεί το 2022.

Παρ’ όλα αυτά, το μοναδικό P-3 που επέστρεψε στην ενεργό δράση είναι το αεροσκάφος ενδιάμεσης λύσης. Πρόκειται για ένα από τα πέντε ελληνικά P-3, το οποίο δεν εκσυγχρονίστηκε αλλά υπέστη όλες τις απαραίτητες παρεμβάσεις για να επανέλθει σε πτήσιμη κατάσταση.

Ο αρχικός σχεδιασμός ήθελε το αεροπλάνο να επιστρέφει σε υπηρεσία για περιορισμένο αριθμό ωρών πτήσης, ώστε οι χειριστές να συντηρούν την πτητική τους ικανότητα μέχρι να αποδοθούν τα τέσσερα εκσυγχρονισμένα P-3.

Ακόμη και αυτό, όμως, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα με βλάβες που το κρατούν καθηλωμένο και κατά συνέπεια αναξιοποίητο. Εν κατακλείδι, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό Δημόσιο έχει ήδη δαπανήσει περίπου 500 εκατομμύρια δολάρια για το πρόγραμμα, δέκα χρόνια μετά την υπογραφή της σχετικής σύμβασης δεν διαθέτει κανένα επιχειρησιακό αεροπλάνο.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα