Φόρτωση Text-to-Speech…
Την απόκτηση επιπλέον αεροσκαφών Μ-346 για το προκεχωρημένο στάδιο της εκπαίδευσης των νέων ανθυποσμηναγών εξετάζει η Πολεμική Αεροπορία, ενώ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «Κ», επί τάπητος βρίσκεται και η προμήθεια της επιχειρησιακής έκδοσης του αεροσκάφους M-346FA.
Το Διεθνές Κέντρο Εκπαίδευσης Πιλότων της Καλαμάτας έχει ήδη κεντρίσει το βλέμμα πολλών αεροπορικών δυνάμεων, νατοϊκών και μη, που έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την εκπαίδευση των στελεχών τους, ενισχύοντας τον ρόλο της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος.
Πριν από λίγες ημέρες, ολοκληρώθηκε η παραλαβή του 10ου Μ-346 Block 5+ και η ένταξή του στην 362 μοίρα εκπαίδευσης αέρος «Νέστωρ», όπως προβλέπεται στην αρχική συμφωνία ανάμεσα στην Πολεμική Αεροπορία και την ισραηλινή Elbit.
Η αντικατάσταση των θρυλικών πλέον Τ-2 Buckeye ερμηνεύεται ως «άλμα» στο μέλλον για την Πολεμική Αεροπορία, η οποία διαθέτει ένα από τα πιο σύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη παγκοσμίως, πλήρως ικανά να μυήσουν τους νέους χειριστές στον κόσμο των μαχητικών 4ης και 5ης γενιάς.
Τέσσερα αεροσκάφη
Ο σχεδιασμός του αεροπορικού επιτελείου μιλά για την προσθήκη τουλάχιστον τεσσάρων αεροσκαφών στον στόλο της 362 ΜΕΑ, ώστε η συνολική δύναμη να αυξηθεί σε 14. Στην απαίτηση αυτή οδήγησε το έντονο διεθνές ενδιαφέρον για εκπαίδευση στα στάδια 3 και 4, δηλαδή στα ελικοφόρα Τ-6 Texan II και στα τζετ Μ-346, καθώς ο υφιστάμενος στόλος επαρκεί οριακά για να καλύψει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας.
Η ζήτηση για υπηρεσίες εκπαίδευσης, όπως αυτές που παρέχει η Καλαμάτα, καταγράφει εκρηκτική αύξηση σε διεθνές επίπεδο, καθώς όλο και περισσότερες αεροπορίες μεταπηδούν σε αεροσκάφη 4,5 και 5ης γενιάς, ενώ μόλις έξι κέντρα αεροπορικής εκπαίδευσης με πιστοποίηση από το ΝΑΤΟ λειτουργούν παγκοσμίως, ένα στις ΗΠΑ και πέντε στην Ευρώπη.
Η συμφωνία της Πολεμικής Αεροπορίας με τη γερμανική Luftwaffe, στο πλαίσιο της οποίας οι πρώτοι δύο Γερμανοί πιλότοι ξεκίνησαν φέτος την εκπαίδευσή τους, αλλά και το ενδιαφέρον της Κροατίας, της Αυστρίας και άλλων κρατών από την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή αποτυπώνουν τη δυναμική που έχει αποκτήσει το νεοσύστατο κέντρο εκπαίδευσης της Καλαμάτας. Το αεροπορικό επιτελείο, μάλιστα, εκτιμά ότι μπορεί να αποσβέσει το κόστος επέκτασης της συμφωνίας με τους Ισραηλινούς και την απόκτηση ακόμη τεσσάρων Μ-346 από την επανεπένδυση των εσόδων που θα φέρει η σύναψη συμφωνιών με ξένες αεροπορίες. Αξίζει να σημειωθεί ότι το κόστος για τη διετή εκπαίδευση κάθε ιπταμένου αγγίζει τα 2,5 εκατομμύρια ευρώ.
Ελαφρύ μαχητικό
Ενα από τα σχέδια που βρίσκονται στο τραπέζι είναι τα τέσσερα νέα Μ-346 να αποκτηθούν στην οπλισμένη έκδοση «FA». Πρόκειται για ένα ελαφρύ μαχητικό πολλαπλών ρόλων, ικανό για αποστολές αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους/επιφανείας. Τα πτητικά του χαρακτηριστικά μοιάζουν αρκετά με εκείνα των μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας, δηλαδή μπορεί να αντέξει σε φορτίσεις 8 θετικών και έως 3 αρνητικών G, ενώ και η διάταξη του πιλοτηρίου του με τρεις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFD) θυμίζει σύγχρονα πολεμικά αεροσκάφη. Η μέγιστη ταχύτητά του χωρίς μετάκαυση αγγίζει τα 0.95 Mach και η εμβέλεια πτήσης του και με την προσθήκη εξωτερικών δεξαμενών μπορεί να φτάσει τα 2.550 χιλιόμετρα. Το αεροσκάφος διαθέτει ραντάρ Grifo-M-346, σύστημα αυτοπροστασίας DASS, Data Link και επικοινωνίες συμβατές με τα πρωτόκολλα του ΝΑΤΟ.
Το M-346FA κουβαλάει τα όπλα του σε επτά εξωτερικούς πυλώνες και μπορεί να εξαπολύσει βλήματα αέρος-αέρος με κεφαλή IR ή κατευθυνόμενα με ραντάρ. Στους πυλώνες ανάρτησης μπορεί να φέρει βλήματα αέρος-εδάφους που κατευθύνονται με laser ή GPS, πολυβόλα ή ατρακτίδια στόχευσης και επιτήρησης, ενώ διαθέτει και σύστημα στόχευσης επί κάσκας (HMD). Το ελαφρύ μαχητικό υπηρετεί ήδη στην Πολεμική Αεροπορία του Τουρκμενιστάν και σύντομα με τα χρώματα της Νιγηρίας, ενώ εξετάζεται και από την αεροπορία της Βραζιλίας.