Η αυτοψία για το κόκπιτ και οι διαφωνίες για την έρευνα της Πυροσβεστικής που επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα για το «παράνομο, εύφλεκτο φορτίο».
Νέα ερωτήματα και λιγότερες απαντήσεις προκύπτουν το τελευταίο 48ωρο από τις περαιτέρω έρευνες των δικαστικών αρχών της Λάρισας και όχι μόνο για τη διακρίβωση των αιτιών της φονικής πυρόσφαιρας, όπως και άλλων παραμέτρων της σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Ολα αυτά μάλιστα ενώ σε λίγα 24ωρα συμπληρώνεται ένας χρόνος από τότε που ανατέθηκε σε καθηγητή της Σχολής Χημικών Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου πόρισμα για τα αίτια της έκρηξης – που δεν φαίνεται να αποδίδεται στα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών των τρένων – και το οποίο δεν έχει παραδοθεί ακόμη, χωρίς μάλιστα να έχει διευκρινισθεί ποιος είναι ο λόγος αυτής της νέας αργοπορίας.
Κύριο ζητούμενο από τη νέα έρευνα στον χώρο μεταφοράς των συντριμμιών είναι εάν επιχειρείται έμμεσα να αποκλεισθεί – με ελέγχους σε όλα τα σημεία των δύο ηλεκτραμαξών – το ενδεχόμενο μεταφοράς ύποπτου φορτίου από τα δύο τρένα! Σε μία διάψευση δηλαδή μέσω νέων επιτόπιων ελέγχων των πορισμάτων των φορέων διερεύνησης της τραγωδίας.
Αρχικά λοιπόν νέος κύκλος ερωτημάτων προκαλείται από την έρευνα εξαμελούς κλιμακίου της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (η οποία, σημειώνεται, έχει προχωρήσει σε εκατοντάδες συλλήψεις εμπρηστών τους τελευταίους μήνες) στην οποία φαίνεται να ανατέθηκε αυτοψία για τα αίτια της ολέθριας έκρηξης μετά τη σύγκρουση. Το κλιμάκιο αυτό φέρεται να έχει εντοπίσει στο οικόπεδο του Κουλουρίου στη Λάρισα 3-4 «τμήματα» του διαλυμένου πίσω κόκπιτ της δεύτερης εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Για τη συγκεκριμένη καμπίνα ερευνάται – και με βάση το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ – αν μετέφερε εύφλεκτο φορτίο που σχετίζεται με την προαναφερόμενη ανάφλεξη που οδήγησε στον θάνατο τουλάχιστον 5-7 ατόμων, τα οποία βρίσκονταν κυρίως στο βαγόνι-κυλικείο της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Σύμφωνα με το πόρισμα του Οργανισμού Διερεύνησης, η καμπίνα είχε «εξαφανισθεί» μετά τη σύγκρουση και στο Κουλούρι είχαν εντοπισθεί μόνο ένα-δύο τμήματα της οροφής της, με έναν προβολέα που έφερε. Το ίδιο είχαν αναφέρει και οι πραγματογνώμονες που ασχολήθηκαν με τα αίτια της φονικής έκρηξης. Ομως οι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής φέρεται να ανακάλυψαν τμήματα πέραν της όροφής, κάτι που εκπρόσωποι των οικογενειών αρνούνται και σημειώνουν ότι «αυτά αφορούν τα ήδη γνωστά ευρήματα στο Κουλούρι, και όχι κάτι επιπλέον».
Πρώτο προβληματικό σημείο αποτελεί τόσο το γατί το κουβούκλιο με τα χειριστήρια διαλύθηκε – εφόσον δεν ήταν στο πρώτο «μέτωπο» της σύγκρουσης – όσο και πού ακριβώς είχαν βρεθεί αυτά τα συντρίμμια και εάν έχουν ίχνη φωτιάς που σχετίζονται με το «πύρινο» μανιτάρι. Κενά τα οποία επιχειρείται να καλυφθούν με δύο χρόνια καθυστέρηση, αφού δεν υπήρξε αρχικά καμιά χαρτογράφηση των μεταλλικών τμημάτων των τρένων στο σημείο του δυστυχήματος! Οπως γνωρίζουμε, μετά την άμεση ανάσυρση και μεταφορά τους σε άλλο σημείο, ακολούθησε το περιβόητο «μπάζωμα» του χώρου της τραγωδίας.
Ενα δεύτερο προβληματικό σημείο είναι η αναμενόμενη έρευνα, τις επόμενες ημέρες από τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής, των υπολειμμάτων του κυλικείου και άλλων βαγονιών της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Σε μία προσπάθεια να εντοπισθεί ίσως εκεί άλλη «εστία» έναρξης της πυρόσφαιρας. Με προβληματικό όμως σημείο ότι δεν υπήρχε στο επιβατικό τρένο ο χώρος (μόνο στη σκευοφόρο που είναι μικρής χωρητικότητας, έχει ράφια και σημεία διαχωρισμού) για μεταφορά εύφλεκτων υλικών. Μια προσπάθεια όμως που δυσχεραίνεται από τον τεμαχισμό του βαγονιού του κυλικείου για άγνωστους λόγους.
Ακόμη ζητούμενο είναι να υπάρξει κλήση για κατάθεση νέων μαρτύρων από τον εμπορευματικό σταθμό και το μηχανοστάσιο της Θεσσαλονίκης προκειμένου να δοθούν απαντήσεις σε δύο βασικά και γνωστά ερωτήματα: Γιατί υπήρξε καθυστέρηση στην εκκίνηση των μηχανών του εμπορικού τρένου, με επίκληση πρόβλημα της μίας εξ αυτών στον παντογράφο (σημείο σύνδεσης με τα ηλεκτρικά καλώδια) και γιατί υπήρξαν διαβεβαιώσεις υπαλλήλων του ΟΣΕ ότι επιθεώρησαν διεξοδικά το φορτίο του εμπορικού τρένου σε χρόνο που αυτό δεν είχε εμφανισθεί ακόμη στον χώρο ελέγχου!
kosmoslarissa.gr (από το ρεπορτάζ του Βασίλη Λαμπρόπουλου, στα ΝΕΑ)