Αρμόδιες πηγές του υπουργείου Εθνικής Αμυνας επιβεβαιώνουν τις συνομιλίες Αθήνας – Ρώμης για το ενδεχόμενο απόκτησης ιταλικών φρεγατών, διευκρινίζοντας όμως, ότι αντίστοιχες συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη με όλες τις χώρες από τις οποίες το Πολεμικό Ναυτικό θα μπορούσε να προμηθευτεί μεταχειρισμένα πολεμικά πλοία, υπό την προϋπόθεση ότι αυτά θα είναι άμεσα διαθέσιμα και σε χαμηλή τιμή. Μεταξύ αυτών, η Γαλλία, οι ΗΠΑ, η Μεγάλη Βρετανία και η Ολλανδία, ενώ, ανάλογες διαβουλεύσεις με τη Γερμανία, τη Γαλλία και τη Σουηδία διεξάγονται για τα νέα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού.

Αναφορικά με τις ιταλικές φρεγάτες FREMM κλάσης Bergamini και τις ελαφρύτερα εξοπλισμένες PPA, οι ίδιες πηγές σημειώνουν ότι οι επαφές βρίσκονται σε πολύ πρώιμο στάδιο και η όποια «διαπραγμάτευση» θα πρέπει να ολοκληρωθεί πρώτα σε πολιτικό επίπεδο. Αλλωστε, η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα που ενδιαφέρεται για μεταχειρισμένα πλοία. Η Ιταλία έχει ήδη παραχωρήσει φρεγάτες που ναυπήγησε για το ναυτικό της, στην Αίγυπτο (FREMM) και την Ινδονησία (PPA) και είναι δεδομένο ότι στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ReArm Europe για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης, η ζήτηση για αξιόμαχα πλοία θα αυξηθεί κατακόρυφα.
Αμεση ενίσχυση
Κοινός παρονομαστής στους σχεδιασμούς της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας είναι η ανάγκη για άμεση ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού. Τα περιθώρια στενεύουν ασφυκτικά αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, καθώς, εκτός από τις φρεγάτες FDI δεν υπάρχει άλλη ρεαλιστική πρόταση για την αύξηση του αριθμού των κύριων μονάδων επιφανείας. Είναι ενδεικτικό, όμως, ότι ακόμη και για την τέταρτη Belharra, η οποία ανακοινώθηκε προ εξαμήνου, οι δύο πλευρές δεν έχουν προχωρήσει σε υπογραφή δεσμευτικής συμφωνίας αφού η Αθήνα δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη τις προθέσεις της.
Με την παραλαβή των τριών FDI αναμένεται να παροπλιστούν τρεις από τις παλαιότερες φρεγάτες τύπου S. Στα τέλη της δεκαετίας, ωστόσο, θα αρχίσουν σταδιακά να αποσύρονται και οι υπόλοιπες έξι εκσυγχρονισμένες, μειώνοντας σημαντικά την οροφή των κύριων μονάδων επιφανείας. Για να καλύψει το κενό μέχρι να οριστικοποιηθεί ο επόμενος τύπος φρεγάτας που θα ενταχθεί στο Πολεμικό Ναυτικό, η ηγεσία αναζητά λύσεις σε μεταχειρισμένα πλοία, όπως οι ιταλικές φρεγάτες.

Η απόφαση του ιταλικού ναυτικού για την πρόσκτηση δύο νεότερης γενιάς FREMM (FREMM-EVO) φαίνεται να δημιουργεί κατάλληλες συνθήκες για την παραχώρηση, έναντι τιμήματος, δύο παλαιότερων τύπων πλοίων όπως οι FREMM κλάσης Bergamini ή οι PPA. Ακόμη και η υποεξοπλισμένη έκδοση των PPA θα μπορούσε να ενδιαφέρει το Πολεμικό Ναυτικό αναφέρουν αρμόδιες πηγές, καθώς πρόκειται για σύγχρονα πλοία με λίγα μίλια στις πλάτες τους, ενώ οπλισμός από τις ελληνικές S θα μπορούσε να μεταφερθεί στις νέες φρεγάτες, συμβάλλοντας στην αύξηση της ισχύος πυρός.
Η Αθήνα, πάντως, πρέπει να κινηθεί άμεσα καθώς όσο περνάει ο χρόνος και οι ανάγκες γίνονται πιο πιεστικές, τόσο οι λύσεις θα έρχονται από το ράφι και όχι από την εγχώρια βιομηχανία. Στη συγκεκριμένη περίπτωση βέβαια, η σχετικά άμεση δυνατότητα παραχώρησης (πριν τα τέλη της δεκαετίας) εξυπηρετεί τους σχεδιασμούς του Πολεμικού Ναυτικού, με δεδομένο ότι μέχρι το 2027 θα παραλάβει τουλάχιστον τρεις φρεγάτες FDI.
Κορβέτες και Constellation
Στην Αθήνα επικρατεί η εκτίμηση ότι το πρόγραμμα της ευρωκορβέτας (European Patrol Corvette) θα λάβει νέα ώθηση στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας ReArm Europe. Είναι μια λύση που έχει προκρίνει τόσο το υπουργείο Εθνικής Αμυνας όσο και το Πολεμικό Ναυτικό για δύο βασικούς λόγους. Ο ένας είναι πως η χώρα μας θα αναλάβει σημαντικό κατασκευαστικό έργο που θα τονώσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία. Ο δεύτερος έχει να κάνει με την υποστήριξη του πλοίου.

Σε αντίθεση με τις γαλλικές GoWind και τις ιταλικές Doha, οι οποίες εξάγονται σε τρίτες χώρες αλλά δεν χρησιμοποιούνται από τα εθνικά ναυτικά των κατασκευαστών, οι EPC αναμένεται να έχουν μεγαλύτερη υποστήριξη σε ό,τι αφορά στη συντήρηση, ροή ανταλλακτικών και τις απαραίτητες αναβαθμίσεις συστημάτων και λογισμικού.
Στο πεδίο των φρεγατών, όμως, τα πράγματα είναι αρκετά πιο σύνθετα. Η επιλογή της αμερικανικής κλάσης Constellation φαίνεται ότι απομακρύνεται ολοένα και περισσότερο εξαιτίας των σημαντικών προβλημάτων στην ανάπτυξη του πλοίου. Η διοίκηση Τραμπ ζήτησε την περικοπή κονδυλίων, μεταφέροντας αρκετά χρόνια πίσω την παράδοση της πρώτης φρεγάτας και την ίδια ώρα το αμερικανικό ναυτικό προχωρά σε νέες παραγγελίες αντιτορπιλικών τύπου Arleigh Burke. Με άγνωστο πλέον τον ορίζοντα παράδοσης της πρώτης Constellation, το Πολεμικό Ναυτικό καλείται να εντοπίσει τον διάδοχο των παλαιότερων φρεγατών τύπου S, αναμένοντας παράλληλα τις αποφάσεις της ηγεσίας για το μέλλον των φρεγατών ΜΕΚΟ.
