Φόρτωση Text-to-Speech…
Η τελευταία πράξη της πολύμηνης έρευνας για το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών γράφτηκε την περασμένη Τρίτη, όταν στο γραφείο του εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη έφτασε το πόρισμα της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής (ΔΑΕΕ). Ηταν η τελευταία απάντηση που ανέμενε ο δικαστικός λειτουργός για να ολοκληρώσει την έρευνά του ώστε μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου να παραδώσει το υλικό στον εισαγγελέα Εφετών. Τα συμπεράσματα της αυτοψίας της ΔΑΕΕ υιοθετούν την έκθεση του καθηγητή του ΕΜΠ Πέτρου Τσακιρίδη – ότι η δεύτερη ηλεκτράμαξα της εμπορικής αμαξοστοιχίας «δεν φέρει ίχνη καύσης ή άλλες αλλοιώσεις από έκθεση σε φωτιά, όπως επίσης και ότι στο εσωτερικό της καμπίνας δεν υπάρχουν ίχνη καύσης».
Σύμφωνα με πληροφορίες, από την αυτοψία που πραγματοποιήθηκε στο Κουλούρι προέκυψε πως τα κομμάτια του πιλοτηρίου και τα πλαίσια της ηλεκτρομηχανής που εξετάστηκαν, δεν είναι καμένα, αλλά φέρουν μόνον παραμορφώσεις από χτυπήματα που προκλήθηκαν από τη σύγκρουση των τρένων. «Από τη γενική/μακροσκοπική εικόνα του συνόλου των συντριμμιών της ηλεκτράμαξας παρατηρείται εκτεταμένη στρέβλωση – παραμόρφωση από τη σύγκρουση αλλά απουσία ιχνών έντονης καύσης. Ακόμη και συνθετικά τμήματα, όπως οι καλωδιώσεις, δεν έχουν αλλοιωθεί, καταστραφεί ή καεί», σημειώνουν οι ερευνητές της ΔΑΕΕ.

Στην κυβέρνηση, πάντως, επικρατεί ικανοποίηση και «αίσθημα δικαίωσης» από το πόρισμα της Πυροσβεστικής, το οποίο «βάζει οριστικά τέλος» στη «συνωμοσία του ξυλολίου», όπως επισημαίνουν κυβερνητικές πηγές, το οποίο «δεν είναι καθόλου αμελητέο» καθώς πρόκειται για μία θεωρία η οποία από τον περασμένο Φεβρουάριο έως και τον Απρίλιο λίγο έλειψε να ανατρέψει το πολιτικό σκηνικό, ρίχνοντας τη Ν.Δ. κατά σχεδόν τρεις ποσοστιαίες μονάδες, τροφοδοτώντας μικρότερα και αντισυστημικά κόμματα, όπως η Πλεύση Ελευθερίας και η Ελληνική Λύση.
Στην κυβέρνηση επικρατεί ικανοποίηση και «αίσθημα δικαίωσης» από το πόρισμα, καθώς στον δημόσιο διάλογο είχαν επικρατήσει σενάρια που «αποδεικνύονται τελείως εκτός πραγματικότητας».
Στο Μαξίμου ομολογείται πως εκείνο το τρίμηνο «ήταν το πιο δύσκολο που έχει περάσει ποτέ η κυβέρνηση» στην έως τώρα θητεία της, αφού στον δημόσιο διάλογο διαδόθηκαν θεωρίες που «αποδεικνύονται τελείως εκτός πραγματικότητας», με την κυβέρνηση να είναι αναγκασμένη να διαψεύδει διαρκώς σενάρια συνωμοσίας.
Υπενθυμίζεται πως τότε η βασική κατηγορία εναντίον της κυβέρνησης ήταν ότι μπάζωσε τον χώρο για να καλύψει τα ίχνη παράνομου φορτίου και λαθρεμπορίου.
Πλέον, στο νεοκλασικό της Ηρώδου Αττικού θεωρούν ότι το τέλος της ανάκρισης και ο ορισμός έναρξης της δίκης αποτελούν τη σημαντικότερη βαλβίδα αποσυμπίεσης για ένα θέμα πολύ ευαίσθητο και με πάρα πολλές δυσκολίες στον χειρισμό του, μια και πλέον τον λόγο έχει η Δικαιοσύνη.
Τα επόμενα βήματα
Οι πρώτες κλήσεις προς τους δικηγόρους όλων των πλευρών έχουν ήδη αποσταλεί προκειμένου να παραλάβουν τη δικογραφία, να μελετήσουν και τις επόμενες ημέρες να υπογράψουν το πέρας της ανακρίσεως. Δικαστικοί κύκλοι εκτιμούν ότι μετά τα μέσα Σεπτεμβρίου ο Σωτήρης Μπακαΐμης θα είναι σε θέση να διαβιβάσει στον εισαγγελέα Εφετών την ογκωδέστατη δικογραφία, η οποία θα συνοδεύεται από διαβιβαστικό κείμενο που θα ανακοινώνει την περαίωση της ανάκρισης και θα αναλύει τις κινήσεις του μέχρι σήμερα, τις κατηγορίες και τα πρόσωπα εις βάρος των οποίων τις απήγγειλε.
Με τη σειρά του ο εισαγγελέας Εφετών αν κρίνει ότι η διενεργηθείσα ανάκριση δεν χρειάζεται συμπλήρωση, καθώς και ότι προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ενοχής των κατηγορουμένων για την παραπομπή τους στο ακροατήριο, προτείνει στον πρόεδρο Εφετών να οδηγηθεί η υπόθεση σε δίκη. Κατά τις ίδιες εκτιμήσεις, η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί έως τον Δεκέμβριο με τη δίκη να προσδιορίζεται πιθανότητα τους πρώτους μήνες της άνοιξης.Μετά τον διαχωρισμό της δικογραφίας για το σκέλος της αλλοίωσης του τόπου του δυστυχήματος, ο αριθμός των κατηγορουμένων έχει αλλάξει και φτάνει στους 36. Οι 33 αντιμετωπίζουν μεταξύ άλλων το κακούργημα της διατάραξης συγκοινωνιών, που επισύρει ακόμη και ισόβια, ενώ τρία πρόσωπα κατηγορούνται για πλημμέλημα.

Πρόκειται για την υπάλληλο, η οποία προσέλαβε τον σταθμάρχη της μοιραίας νύχτας και αντιμετωπίζει το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, και δύο στελέχη της Hellenic Train που αντιμετωπίζουν το πλημμέλημα ανθρωποκτονίας από αμέλεια κατά συρροή διά παραλείψεως.
Για τους γραμματείς
Ο κ. Μπακαΐμης αναμένεται εντός της εβδομάδας να διαβιβάσει στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου το σκέλος της δικογραφίας που αφορά τους επτά γενικούς γραμματείς του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών από το 2016 έως και το 2023.
Μόλις συγκροτηθεί το δικαστικό συμβούλιο του άρθρου 86 του Συντάγματος για την υπόθεση του Κ. Καραμανλή στα μέσα Σεπτεμβρίου, θα εξεταστεί αν μαζί με τον πρώην υπουργό θα παραπεμφθούν και οι γενικοί γραμματείς, οι οποίοι θήτευσαν ως συνεργάτες των υπουργών.
Στην περίπτωση που θα κριθεί πως έχουν ανεξάρτητη ευθύνη, η δικογραφία θα επιστρέψει στη Λάρισα και ο εφέτης ανακριτής θα τους καλέσει σε απολογία, γεγονός που θα καθυστερήσει την ολοκλήρωση της ανάκρισης για το βασικό σκέλος της υπόθεσης.