Τριμελή Επιτροπή συγκρότησε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, με σκοπό να προχωρήσει το συντομότερο δυνατόν και με τον πιο πρόσφορο τρόπο, στην πιστοποίηση των αποτελεσμάτων του πορίσματός του, από πανεπιστημιακό ή συναφές ίδρυμα της Ελλάδας ή του εξωτερικού, αναφορικά με τα αίτια της δημιουργίας της πυρόσφαιρας που ακολούθησε μετά την σύγκρουση των δύο μοιραίων αμαξοστοιχιών στην σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη.
Ρεπορτάζ: Κωνσταντίνα Χαϊνά
Η συγκρότηση της Τριμελούς Επιτροπής αποφασίστηκε κατά την διάρκεια της συνεδρίασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού που πραγματοποιήθηκε την Τετάρτη, η οποία ανέλαβε σε συνεννόηση και συνεργασία με τους κ.κ. Accou και Carpinelli (Μέλη της Τριμελούς Επιτροπής που συνέταξε το πόρισμα των Τεμπών) την διαδικασία της πιστοποίησης των αποτελεσμάτων της πυρόσφαιρας που περιλαμβάνονται στο πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, από κορυφαίο και εγνωσμένου κύρους πανεπιστημιακό ή συναφές ίδρυμα της Ελλάδος ή ξένης χώρας, τo oποίο θα επιλέξει εκείνη και θα εισηγηθεί στο συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για έγκριση.
Πληροφορίες του enikos.gr αναφέρουν πως σε περίπτωση που επιλεγεί κάποιο ελληνικό Ινστιτούτο, αυτό πιθανότατα θα είναι το ερευνητικό κέντρο «Δημόκριτος», ωστόσο αν προκριθεί η λύση του εξωτερικού, όλα τα ενδεχόμενα παραμένουν ανοιχτά όσον αφορά το ίδρυμα που θα αναλάβει την έρευνα.
Παράλληλα, τα τρία μέλη της Επιτροπής καλούνται να συλλέξουν τυχόν νέα στοιχεία που ενδέχεται να ανακύψουν για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, που κόστισε την ζωή 57 ανθρώπων, κατά κύριο λόγο νέων, «από οποιονδήποτε θέσει στη διάθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ τα στοιχεία αυτά και να συναντηθεί με όποιον τυχόν εμπειρογνώμονα, δικηγόρο ή συγγενή θύματος των Τεμπών το ζητήσει». Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr, εφόσον όντως υπάρξουν νέα σημαντικά ευρήματα, τα οποία διαφοροποιούν το ουσιαστικό κομμάτι της πολύκροτης υπόθεσης ή αφορούν την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου, θα υπάρξει συμπληρωματικό πόρισμα από την πλευρά του Οργανισμού, ενώ σε αντίθετη περίπτωση, θα συνταχθεί το σχετικό πόρισμα που θα αφορά μόνο την πυρόσφαιρα.
Σημειώνεται πως η Τριμελής Επιτροπή αποτελείται από τους: Κωνσταντίνο Καπετανίδη, πολιτικό μηχανικό, προϊστάμενο μονάδας διερεύνησης ατυχημάτων, Αστέριο Αλεξάνδρoυ, πολιτικό μηχανικό, προϊστάμενο Τμήματος Διερεύνησης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, και Δημήτριο Γαλανό, σιδηροδρομικό ερευνητή. Πάντως, η πιστοποίηση θα αφορά την επιβεβαίωση ή μη του συμπεράσματος που κατέληξε το πόρισμα του Οργανισμού, το οποίο έκανε λόγο για ύπαρξη 2,5 τόνων εύφλεκτου υλικού.
Το συμπέρασμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για την πυρόσφαιρα
Στο συμπέρασμα για την πυρόσφαιρα που περιλαμβάνεται στο πόρισμα του Eθνικoύ Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών, το οποίο παρουσιάστηκε μία ημέρα πριν από την μαύρη επέτειο της τραγωδίας των Τεμπών, αναφέρεται:
«Η παρουσία μιας εύφλεκτης ουσίας με τα χαρακτηριστικά που προσδιορίστηκαν στις αναλύσεις δεν αναφέρεται στα μεταφορικά έγγραφα της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503. Επιπλέον, τα πρόσφατα δημοσιευμένα βίντεο της αμαξοστοιχίας 63503, αν και δεν έχουν ακόμη τεθεί στη διάθεση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ από τη δικαστική έρευνα, δεν δείχνουν τη μεταφορά μιας αντιπροσωπευτικής ποσότητας εύφλεκτου υλικού σε σημείο που να συμφωνεί με τα παραπάνω ευρήματα. Ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ αναγνωρίζει αυτό το γεγονός, αλλά αυτό δεν αναιρεί τις παρατηρήσεις της ενότητας (4.4.3.1), οι οποίες είναι σαφώς τεκμηριωμένες.
Αυτές οι παρατηρήσεις, σε συνδυασμό με τις προσομοιώσεις που έγιναν, επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε και ο καθηγητής Κωνσταντόπουλος:
“Η μεγάλη πυρόσφαιρα στο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, η οποία εμφανίστηκε μέσα σε 0,5 δευτερόλεπτα από τη σύγκρουση των τρένων, δεν μπορεί να αποδοθεί στο έλαιο των μετασχηματιστών (PDMS), το οποίο αν είναι εύφλεκτο σε αρκετά υψηλές θερμοκρασίες (> 400°C), δεν θα μπορούσε – για λόγους κινητικής αντίδρασης – να αναφλεγεί στο συγκεκριμένο περιβάλλον. Επιπλέον, η απουσία λευκής σκόνης (διοξείδιο του πυριτίου, SiO₂) στον τόπο του δυστυχήματος, σε ποσότητες που θα δικαιολογούσαν την καύση μεγάλης ποσότητας ελαίου σιλικόνης, αποτελεί άλλη μία σαφή ένδειξη ότι ένα τέτοιο γεγονός δεν έλαβε χώρα. Επομένως, η προέλευση της πυρόσφαιρας, η οποία συνάδει με μερικούς τόνους εύφλεκτου πτητικού καυσίμου, πρέπει να αναζητηθεί αλλού“.
Η μάζα αυτού του εύφλεκτου πτητικού υγρού έχει εκτιμηθεί, μέσω της μοντελοποίησης CFD, σε τάξη μεγέθους 2,5 τόνων. Μέχρι στιγμής, η έρευνα δεν έχει εντοπίσει καμία ουσία, με τα γνωστά χαρακτηριστικά και τη συνολική μάζα που υπήρχαν στο τροχαίο υλικό, η οποία θα μπορούσε να έχει αυτόν τον ρόλο. Όπως και στα προηγούμενα στάδια (488), ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ θα αναθέσει σε ένα αναγνωρισμένο ινστιτούτο την επανεξέταση της εγκυρότητας των μεταβλητών και των παραμέτρων που χρησιμοποιήθηκαν στην αναθεωρημένη ανάλυση CFD. (Computational Fluid Dynamics – CFD) (προσομοιώσεις Υπολογιστικής Ρευστοδυναμικής)».
Δείτε εδώ ολόκληρο το πόρισμα