Πόσο αληθινά είναι όσα βλέπουμε στην ταινία Conclave; Ο θάνατος του πάπα Φραγκίσκου σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής για την Καθολική Εκκλησία και ανοίγει τον δρόμο για την εκλογή ενός νέου πάπα.
Ο πάπας Φραγκίσκος πέθανε τη Δευτέρα του Πάσχα σε ηλικία 88 ετών. Εξελέγη για πρώτη φορά τον Μάρτιο του 2013 ως ο 266ος Πάπας και πυροδοτεί τώρα την διαδικασία επιλογής του διαδόχου του, η οποία θα αρχίσει στις 7 Μαΐου.
Γνωστή ως κονκλάβιο, που είναι και το όνομα της ταινίας Conclave που κάνει θραύση. Η ταινία δείχνει το κονκλάβιο, και όσα γίνονται κατά τη διάρκεια της συνάντησης καρδιναλίων με κόκκινους μανδύες, οι οποίοι έχουν συγκεντρωθεί στην Αιώνια Πόλη για να ψηφίσουν για το ποιος θα ηγηθεί των περίπου 1,4 δισεκατομμυρίων Καθολικών του κόσμου.
Πολλοί είναι εξοικειωμένοι με τις κορυφαίες στιγμές ενός κονκλαβίου, όταν ο λευκός καπνός αναδύεται από μια καμινάδα ακριβώς έξω από την Καπέλα Σιξτίνα, προκαλώντας τους συγκεντρωμένους πιστούς σε μια φρενίτιδα ζητωκραυγών, ακολουθούμενη από την εμφάνιση του νεοεκλεγέντος ποντίφικα στο κεντρικό μπαλκόνι της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου.
Αλλά δεδομένου ότι το Βατικανό δεν… έχει σχέσεις πραγματικά με το Χόλιγουντ, αναρωτιέται κανείς πώς οι δημιουργοί της ταινίας κατάφεραν να αποτυπώσουν τις λεπτές λεπτομέρειες – από τα περίτεχνα ρούχα μέχρι τους λατινικούς όρκους κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας – που παρουσιάζονται στην ταινία, στην οποία πρωταγωνιστούν οι Ραλφ Φάινς, Στάνλεϊ Τούτσι και Τζον Λίθγκοου ως αντιφατικοί καρδινάλιοι, και η Ιζαμπέλα Ροσελίνι ως μια περίεργη καλόγρια.
«Μας έκαναν μια ιδιωτική ξενάγηση στο Βατικανό και ήταν αρκετά φιλόξενοι, στην πραγματικότητα, αρκετά εξυπηρετικοί», λέει ο σεναριογράφος του «Conclave», Πίτερ Στρόγκαν, μιλώντας στην USA TODAY ενόψει της κυκλοφορίας της ταινίας το 2024. «Οπότε ήταν ένα μεγάλο ερευνητικό έργο, πραγματικά. Είναι ένας συναρπαστικός και θεατρικός κόσμος, οπότε θέλεις να αποδώσεις αυτές τις λεπτομέρειες σωστά. Είναι κάτι πολύ ιδιαίτερο».
Οι αξιωματούχοι του Βατικανού φάνηκαν να συμφωνούν με την σοκαριστική υπόθεση της ταινίας, προσθέτει ο Στρόγκαν, καθώς και με την απεικόνιση των πολιτικών μηχανορραφιών ενός κονκλαβίου. «Δεν θέλαμε να είμαστε άκαμπτοι στην προσέγγισή μας απέναντι στην εκκλησία, η οποία έχει πολλά ελαττώματα, αλλά θέλαμε να σεβαστούμε την καρδιά της Καθολικής Εκκλησίας», περιγράφει.
Ο Στρόγκαν απάντησε στο USA TODAY στα ερωτήματα που προκύπτουν όταν παρακολουθεί κανείς το “Conclave”.
Απομονώνονται πράγματι οι 235 Ρωμαιοκαθολικοί καρδινάλιοι μέχρι να εκλέξουν έναν πάπα;
Ναι. Όπως φαίνεται στο «Conclave», όταν ένας αξιωματούχος του Βατικανού αντιμετωπίσει τους συγκεντρωμένους καρδινάλιους και πει τις λέξεις «extra omnes» (ή «όλοι έξω»), οι καρδινάλιοι επιτρέπεται να αλληλεπιδρούν μόνο μεταξύ τους. «Δεν υπάρχουν πληροφορίες που εισέρχονται ή εξέρχονται από τον έξω κόσμο και θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εκλογή με οποιονδήποτε τρόπο», λέει ο Στρόγκαν.
Υπάρχουν, ωστόσο, ορισμένοι αξιωματούχοι που, ανάλογα με τις ανάγκες, μπορούν να ενεργήσουν ως απεσταλμένοι, ακόμη και αν οι ίδιοι οι καρδινάλιοι δεν μπορούν να φύγουν μέχρι να διεξαχθεί μια επιτυχής ψηφοφορία, που σημαίνει ότι ένας καρδινάλιος λαμβάνει τα δύο τρίτα των ψήφων και εκλέγεται πάπας. «Ενώ κάποιοι άνθρωποι μπορούν να έχουν διαμάχες, δεν είμαι σίγουρος ότι χρησιμοποιούνται ως ντετέκτιβ όπως στην ιστορία μας», λέει ο Στρόγκαν.
Οι καρδινάλιοι που συγκεντρώνονται για ένα κονκλάβιο κοιμούνται στις εγκαταστάσεις;
Οι καρδινάλιοι διαμένουν στην Κάζα Σάντα Μάρτα, έναν αρκετά απλό κοιτώνα στο Βατικανό. Τους επιτρέπεται να συναναστρέφονται σε κοντινά κτίρια και αυλές και να δειπνούν μαζί σε μια καφετέρια που στελεχώνεται από μοναχές.
«Οπτικά, έχεις αυτό το παράξενο μείγμα απόλυτης αρχαίας ομορφιάς και τεράστιας κλίμακας, σε αντίθεση με την αίσθηση που θυμίζει σχεδόν επιχειρηματικό συνεδριακό κέντρο», λέει ο Στρόγκαν. «Αποκτάς αυτή την αίσθηση μεγάλης σκηνής, με την Καπέλα Σιξτίνα και αυτούς τους άνδρες να αποφασίζουν ποιος θα εκπροσωπήσει τους Καθολικούς όλου του κόσμου, και στη συνέχεια αυτή την σχεδόν μέτρια αίσθηση στα παρασκήνια. Αρκετά μεγάλη αντίθεση, που δημιουργεί ένα υπέροχο σκηνικό».
Είναι η διαδικασία ψηφοφορίας σε ένα παπικό κονκλάβιο τόσο επίσημη όσο φαίνεται στην ταινία;
Όταν οι καρδινάλιοι συγκεντρώνονται για να εκλέξουν έναν πάπα, ψηφίζουν έως και τέσσερις φορές την ημέρα, ειδικά την πρώτη ή τις δύο πρώτες ημέρες, για να καθορίσουν ποιοι υποψήφιοι είναι πιθανότερο να συγκεντρώσουν την πλειοψηφία των ψήφων. Όπως φαίνεται στο «Κονκλάβιο», η διαδικασία της ψηφοφορίας δεν είναι μια θορυβώδης υπόθεση αλλά επίσημη και γεμάτη τελετουργίες. «Κάθε φορά που ψηφίζει κάθε καρδινάλιος, πρέπει να περπατήσει μέχρι το μπολ όπου θα τοποθετηθεί η γραπτή ψήφος του και να απαγγείλει έναν όρκο (στα λατινικά)», λέει ο Στρόγκαν.
Ένας προς έναν, οι καρδινάλιοι τοποθετούν τα διπλωμένα ψηφοδέλτιά τους πάνω σε ένα στρογγυλό πιάτο και τα γλιστρούν σε μια οβάλ τεφροδόχο, ενώ απαγγέλλουν έναν όρκο. Όπως δείχνει το «Conclave», αυτά τα ψηφοδέλτια ράβονται μεταξύ τους με βελόνα και κλωστή και στη συνέχεια καίγονται με μια χημική ουσία για να στείλουν είτε μαύρο καπνό, που σημαίνει αδιέξοδο, είτε λευκό, που σημαίνει «habemus papam» – «έχουμε πάπα».
Ποιο μέρος του «Conclave» γυρίστηκε στην πραγματικότητα στο Βατικανό;
Κανένα. «Δεν μπορείς να κάνεις γυρίσματα στο Βατικανό, ποτέ», λέει ο Στρόχαν. «Έπρεπε να σκεφτούμε εναλλακτικές λύσεις».
Οι περισσότερες από αυτές τις εναλλακτικές λύσεις βρίσκονταν στην πραγματικότητα στη Ρώμη, η οποία είναι γεμάτη με κτίρια από περασμένους αιώνες με μαρμάρινη επένδυση.
Η υπόθεση της ταινίας Conclave
Το Κονκλάβιο (πρωτότυπος τίτλος: Conclave) είναι αμερικανική-βρετανική ταινία πολιτικού θρίλερ του 2024, σε σκηνοθεσία του Έντβαρντ Μπέργκερ και σενάριο του Πίτερ Στρόουν, με βάση το μυθιστόρημα του 2016 από τον Ρόμπερτ Χάρις. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο Ρέιφ Φάινς, ο Στάνλεϊ Τούτσι, ο Τζον Λίθγκοου, ο Σέρτζιο Καστελίτο και η Ιζαμπέλα Ροσελίνι. Στην ταινία, ο Καρδινάλιος Τόμας Λόρενς (Φάινς) οργανώνει ένα παπικό κονκλάβιο για να εκλέξει τον επόμενο Πάπα και βρίσκει τον εαυτό του να ερευνά μυστικά και σκάνδαλα για κάθε υποψήφιο.
Το Κονκλάβιο, που έκανε πρεμιέρα στο 51ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τελουρίδε στις 30 Αυγούστου 2024, κυκλοφόρησε στις αίθουσες στις Ηνωμένες Πολιτείες από την Focus Features στις 25 Οκτωβρίου 2024 και στο Ηνωμένο Βασίλειο από την Black Bear UK στις 29 Νοεμβρίου. Η ταινία έλαβε θετικές κριτικές από τους κριτικούς, με έπαινο για τις επιδόσεις, την σκηνοθεσία, το σενάριο και την κινηματογραφία, και είχε εισπράξεις 76,4 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.
Ήταν μια από τις δέκα καλύτερες ταινίες του 2024 από το National Board of Review και το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου. Μεταξύ άλλων βραβείων, έλαβε έξι υποψηφιότητες για Βραβεία Χρυσές Σφαίρες και κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου. Ήρθε ισόπαλη με την ταινία Wicked, με 11 υποψηφιότητες στα 30α Βραβεία Broadcast Film Critics Association, συμπεριλαμβανομένου του Βραβείου Καλύτερης Εικόνας. Στα Βραβεία Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου 2024 έλαβε οχτώ υποψηφιότητες και κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερου Προσαρμοσμένου Σεναρίου.
Μετά τον θάνατο του Πάπα από έμφραγμα του μυοκαρδίου, το Κολλέγιο των Καρδιναλίων, υπό την ηγεσία του Βρετανού Καρδινάλιου-Ηγούμενου Τόμας Λόρενς, συγκεντρώνεται για να εκλέξει τον διάδοχό του. Οι τέσσερις κύριοι υποψήφιοι είναι ο Άλτνο Μπελίνι από τις Ηνωμένες Πολιτείες, ένας φιλελεύθερος αγαπημένος του αποθανόντα Πάπα, ο Τζόσουα Αντεγιέμι από τη Νιγηρία, ένας κοινωνικός συντηρητικός, ο Τζόσέφ Τρέμπλεϊ από τον Καναδά, ένας μετριοπαθής και ο Γκοφρέντο Τεντέσκο από την Ιταλία, ένας ένθερμος παραδοσιακός.
Ο Γιάνους Βόζνιακ, ο επιμελητής του Παπικού Οίκου, ισχυρίζεται ότι ο αποθανόντας Πάπας ζήτησε την παραίτηση του Τρέμπλεϊ την νύχτα που πέθανε, κάτι που ο Τρέμπλεϊ αρνείται, ενώ ο Μπελίνι λέει στους υποστηρικτές του ότι ο στόχος του είναι να εμποδίσει τον Τεντέσκο να γίνει Πάπας. Εν τω μεταξύ, ο Λόρενς εκπλήσσεται από την άφιξη της τελευταίας στιγμής του Αρχιεπισκόπου Βίνσεντ Μπενίτες της Καμπούλ, ο οποίος διορίστηκε κρυφά καρδινάλιος έναν χρόνο νωρίτερα.