Το πρόγραμμα ανάπτυξης του νέας γενιάς μαχητικού αεροσκάφους Future Combat Air System (FCAS) μπήκε σε τροχιά υλοποίησης το 2017 από τον Γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και την τότε καγκελάριο της Γερμανίας Ανγκελα Μέρκελ, προτού ενταχθεί σε αυτό στην πορεία και η Ισπανία.
Με βάση όσα θεωρούνταν μέχρι πρότινος «δεδομένα», η γαλλική Dassault, η γερμανική Airbus Defence and Space και η ισπανική Indra είχαν ενώσει τις δυνάμεις τους με στόχο να έχουν έτοιμο αυτό το επόμενης γενιάς μαχητικό αεροσκάφος έως το 2040.

«Το Παρίσι και το Βερολίνο θα πρέπει να επιλύσουν βασικές διαφορές μέχρι το τέλος του έτους, για να είναι σε θέση να τηρήσουν την προθεσμία του 2040», σημείωνε σε δημοσίευμά της η «Κ» τον περασμένο Ιούλιο.
Οπως φαίνεται ωστόσο, αυτές οι διαφορές αντί να επιλυθούν διευρύνονται, βαθαίνουν και διχάζουν, προσλαμβάνοντας πια διαστάσεις διαζυγίου.

Σύμφωνα με όσα είδαν το φως της δημοσιότητας προ ημερών, η πλευρά της Γερμανίας έχει ενοχληθεί από τον «κυρίαρχο» ρόλο που έχουν οι Γάλλοι στο συγκεκριμένο πρότζεκτ, σε τέτοιο βαθμό μάλιστα ώστε να εξετάζει εναλλακτικές μελλοντικές επιλογές όπως τη συνέχιση του συγκεκριμένου έργου χωρίς τη Γαλλία τη θέση της οποίας θα μπορούσαν, ενδεχομένως, να πάρουν άλλες χώρες όπως η Βρετανία και η Σουηδία.

Αλλά και η Γαλλία, από την πλευρά της, διαμηνύει τώρα κάτι ανάλογο: ότι θα μπορούσε δηλαδή να προχωρήσει μόνη, χωρίς τη Γερμανία, εάν οι διαφωνίες με το Βερολίνο δεν επιλυθούν.

Η Γαλλία είναι σε θέση να κατασκευάσει μόνη της το επόμενης γενιάς μαχητικό, εάν δεν επιτευχθεί συμφωνία με τη Γερμανία σχετικά με το FCAS, δήλωσε χθες Γάλλος αξιωματούχος μιλώντας σε ολιγομελή ομάδα δημοσιογράφων.
«Εάν δεν καταφέρουμε να καταλήξουμε σε συμφωνία για το FCAS, δεν υπάρχει λόγος να ανησυχούμε για το γεγονός ότι η Γαλλία έχει ήδη κατασκευάσει, ξέρει πώς να κατασκευάζει και θα κατασκευάσει ένα μαχητικό αεροσκάφος μόνη της», δήλωσε ο αξιωματούχος, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Με πληροφορίες από Politico