Φόρτωση Text-to-Speech…
Δημιουργικός «αναβρασμός» επικρατεί τις τελευταίες ημέρες μεταξύ κυβέρνησης, υπουργείου Εθνικής Αμυνας και γενικών επιτελείων για τον καθορισμό των προγραμμάτων που θα ενταχθούν στον κανονισμό SAFE. Η Αθήνα, όπως έχει ήδη αναφερθεί, σχεδιάζει να κάνει χρήση των ευνοϊκών ευρωδανείων, φέρνοντας νωρίτερα ορισμένα «οπισθοβαρή» εξοπλιστικά, τα οποία ήταν προγραμματισμένο να υλοποιηθούν μετά το 2030.
Εκτός, όμως, από την προτεραιοποίηση των εξοπλιστικών αναγκών που θα ενταχθούν στο SAFE και την κατάρτιση της σχετικής λίστας, η οποία αναμένεται να υποβληθεί μέχρι τον προσεχή Νοέμβριο, η Αθήνα, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», εξετάζει και την αύξηση του συνολικού ποσού των δανείων που δεν αποκλείεται να ξεπεράσει τα τέσσερα δισεκατομμύρια ευρώ, εφόσον το επιτρέπουν τα δημοσιονομικά της χώρας.
Προς το παρόν, πάντως, για την αξιοποίηση των 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ που φαίνεται να έχουν «κλειδώσει», στο «μικροσκόπιο» έχει μπει σειρά από εξοπλιστικά που περιλαμβάνει κυρίως συστήματα αεράμυνας, πυραυλικού πυροβολικού, μονάδες επιφανείας και τροχοφόρα γενικής υποστήριξης. Οπως πληροφορείται όμως η «Κ», αντικείμενο συσκέψεων με τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία αποτελεί η πιθανή ένταξη των ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης AW-139 για την αντικατάσταση των AB-205/AB-212 της Πολεμικής Αεροπορίας που έχουν συμπληρώσει τον επιχειρησιακό τους κύκλο.

Οι προϋποθέσεις
Η προμήθεια των 14 ελικοπτέρων AW-139, επιλογή την οποία εξακολουθεί να στηρίζει η Πολεμική Αεροπορία, αν και έχει λάβει την έγκριση του ΣΑΓΕ, δεν έχει ενταχθεί ακόμη στον μακροπρόθεσμο εξοπλιστικό προγραμματισμό (ΜΠΑΕ). Ωστόσο, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, το πρόγραμμα πληροί τις προϋποθέσεις για ένταξη στο SAFE, καθώς ο κατασκευαστής είναι η ιταλική Leonardo, ενώ ήδη δύο ευρωπαϊκές χώρες, η Σλοβενία και η Ιταλία, το έχουν επιλέξει. Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο κατασκευαστής προτίθεται να υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με εταιρείες του ελληνικού αμυντικού οικοσυστήματος, μεταφέροντας βιομηχανικό έργο, αν η Ελλάδα προχωρήσει σε επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος και παραγγελία.
Στην παραγγελία τριών ελικοπτέρων του συγκεκριμένου τύπου προχώρησε το 2024 και η πυροσβεστική μέσω του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ» έναντι 65,7 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η αγορά των 14 ελικοπτέρων της Πολεμικής Αεροπορίας θα γίνει με διακρατική συμφωνία μεταξύ της ελληνικής και της ιταλικής κυβέρνησης και αναμένεται να αγγίξει τα 400 εκατομμύρια ευρώ, με παράδοση των δύο πρώτων ελικοπτέρων εντός 24 μηνών. Στην τιμή συμπεριλαμβάνεται η πενταετής σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (FOS) που εγγυάται διαθεσιμότητα 85%, ο αρχικός φόρτος ανταλλακτικών, η τεχνική βοήθεια και ο επίγειος εξοπλισμός, η εκπαίδευση χειριστών και τεχνικών και η απόκτηση του προσομοιωτή πτήσης FMS (Full Motion Simulator).
Δύο διαμορφώσεις
Η πρόταση της Πολεμικής Αεροπορίας περιλαμβάνει δύο διαφορετικές διαμορφώσεις για τα 14 ελικόπτερα. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα 10 θα είναι διαμόρφωσης SAR (έρευνας και διάσωσης) και τέσσερα C-SAR (έρευνας και διάσωσης σε περιβάλλον μάχης), δηλαδή θα διαθέτουν επιπλέον συστήματα και θωράκιση που ενισχύουν την επιβιωσιμότητα, ώστε να επιχειρούν σε περιβάλλον πολλαπλών απειλών, ακόμη και πίσω από τις γραμμές του εχθρού.
Συγκεκριμένα, τα τέσσερα C-SAR ελικόπτερα θα φέρουν πλήρη θωράκιση, μειωμένη ακουστική και θερμική υπογραφή αλλά και οπλισμό για την προστασία του μέσου. Ολα τα AW-139 θα εξοπλιστούν με τερματικό Link-16, ώστε να ανταλλάσσουν πληροφορίες με τα μαχητικά αεροσκάφη και τα πολεμικά πλοία.
Προς το παρόν, το κρίσιμο έργο της έρευνας και διάσωσης αναλαμβάνουν τα Super Puma, τα οποία καλύπτονται από σύμβαση FOS μέχρι το 2028 και τα γερασμένα AB-205 και AB-212. Ωστόσο, η αδυναμία ανάληψης νυχτερινών αποστολών ή επιχειρήσεων υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες καθιστά επιτακτική ανάγκη την αντικατάστασή τους.