Σύγκρουση Τραμπ – Μασκ: Ποιος μπορεί να έχει το «πάνω χέρι» σε αυτόν τον «πόλεμο»

Μετά το «βελούδινο διαζύγιο» μεταξύ Ίλον Μασκ και Ντόναλντ Τραμπ, ο ο πρώτος φεύγοντας από τον Λευκό Οίκο εξαπέλυσε δριμεία επίθεση τόσο στο κυβερνητικό επιτελείο, όσο και στον ίδιο τον πρόεδρο των ΗΠΑ με φόντο το φορολογικό νομοσχέδιο. Μάλιστα, το βράδυ της Πέμπτης (5/6) μετά από εκατέρωθεν δηλώσεις και αναρτήσεις, ο Μασκ έριξε την «βόμβα», όπως ο ίδιος την χαρακτήρισε εμπλέκοντας το όνομα του Τραμπ με τα αρχεία του Επστάιν.

Και αν τις τελευταίες ώρες φάνηκε οι δύο πλευρές να ρίχνουν τους τόνους, το CNNi σε ανάλυσή του, επισημαίνει ότι ο πλανητάρχης μπορεί να έχει το πάνω χέρι σε έναν «πόλεμο» με τον μεγιστάνα.

Συγκεκριμένα αναφέρει πως, η μετοχή της Tesla εκτοξεύτηκε τους μήνες μετά τις προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου, επειδή οι επενδυτές ήταν πεπεισμένοι ότι ο Ντόναλντ Τραμπ επρόκειτο να κάνει τεράστιες χάρες στον μεγαλύτερο οικονομικό του υποστηρικτή, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Tesla, Ίλον Μασκ. Όμως, ο Τραμπ μπορεί επίσης να προκαλέσει μεγάλη ζημιά στα πολλαπλά επιχειρηματικά συμφέροντα του Μασκ.

Ο κίνδυνος αυτής της ζημίας είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι μετοχές της Tesla ( TSLA ) υποχώρησαν κατά 14% χάνοντας σχεδόν 152 δισεκατομμύρια δολάρια από την αξία της εταιρείας στις συναλλαγές της Πέμπτης (5/6) μετά την πολύ άσχημη και δημόσια διαμάχη μεταξύ Τραμπ και Μασκ.

Αλλά δεν είναι μόνο η Tesla που θα μπορούσε να κινδυνεύσει. Η SpaceX εξαρτάται από κυβερνητικά συμβόλαια για ένα σημαντικό μερίδιο των εσόδων της. Και οι άλλες εταιρείες του Μαακ, συμπεριλαμβανομένης της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης X, της εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης xAI και της εταιρείας διεπαφής εγκεφάλου-υπολογιστή Neuralink, αντιμετωπίζουν όλες ρυθμίσεις από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση.

Θα μπει στο «κάδρο» των ερευνών

Επιπλέον, ο Μασκ αντιμετωπίζει πιθανές έρευνες για τις δικές του δραστηριότητες από οργανισμούς όπως η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία διερευνά εάν παραβίασε τους κανόνες όταν αγόρασε το αρχικό του μερίδιο στην X, η οποία τότε ονομαζόταν Twitter, πριν από την έναρξη της προσφοράς εξαγοράς της εταιρείας.

Ο Τραμπ φάνηκε να απειλεί ότι θα λάβει τέτοια μέτρα εναντίον του Μασκ, καθώς δημοσίευσε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης Truth την Πέμπτη ότι «Ο ευκολότερος τρόπος για να εξοικονομήσουμε χρήματα στον προϋπολογισμό μας, δισεκατομμύρια και δισεκατομμύρια δολάρια, είναι να τερματίσουμε τις κυβερνητικές επιδοτήσεις και συμβάσεις του Ίλον Μασκ. Πάντα με εξέπληττε που ο Μπάιντεν δεν το έκανε!»

Στην οποία ο Μασκ απάντησε στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X: «Αυτό γίνεται όλο και καλύτερο», ακολουθούμενο από δύο emoji με γελαστά πρόσωπα, μαζί με το «Προχωρήστε, φτιάξτε μου τη μέρα».

Η Tesla έχει σχετικά λίγες κυβερνητικές συμβάσεις. Ωστόσο, υπάρχουν πολλές ομοσπονδιακές πολιτικές που επηρεάζουν άμεσα τα οικονομικά της, συμπεριλαμβανομένης μιας φορολογικής πίστωσης 7.500 δολαρίων για τους αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων που επιτρέπει στην Tesla και σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες να αυξήσουν τις τιμές. Αυτό πιθανότατα άξιζε δισεκατομμύρια για την Tesla μόνο πέρυσι.

Τι θα γίνει αν μπει στο… μάτι η Tesla

Επιπλέον, η Tesla ανέφερε πωλήσεις άνω των 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε διάστημα έξι ετών, χορηγώντας σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες κανονιστικές πιστώσεις, για να τις βοηθήσει να συμμορφωθούν με τα ομοσπονδιακά και πολιτειακά πρότυπα εκπομπών. Ο Τραμπ τάσσεται υπέρ της κατάργησης αυτών των προτύπων και της αφαίρεσης από τις πολιτείες της εξουσίας να ορίζουν τους δικούς τους κανόνες εκπομπών, κάτι που θα κατέστρεφε την αγορά για αυτές τις πωλήσεις με πίστωση.

Ένα σημείωμα της JPMorgan προς τους πελάτες την Πέμπτη εκτιμά ότι η απώλεια της φορολογικής πίστωσης για τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσε να κοστίσει στην Tesla 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως και η απώλεια πωλήσεων κανονιστικών πιστώσεων άλλα 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο Μασκ έχει επίσης προβλέψει το μέλλον της ανάπτυξης της Tesla με τη λειτουργία μιας υπηρεσίας αυτόνομων ταξί χωρίς οδηγό. Η τρέχουσα προσφορά «πλήρως αυτόνομης οδήγησης» (FSD) της Tesla απαιτεί την παρουσία οδηγού για να αναλάβει τον έλεγχο του αυτοκινήτου. Η υπηρεσία αναμένεται να κάνει το ντεμπούτο της στο Όστιν του Τέξας αργότερα αυτόν τον μήνα. Παραδέχεται ότι τα φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξής του θα μπορούσαν να περιοριστούν από τους κανονισμούς.

Επιπλέον, η ομοσπονδιακή Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας της Οδικής Κυκλοφορίας έχει ήδη ανακοινώσει έρευνες για ατυχήματα που αφορούν υπάρχοντα αυτοκίνητα Tesla που λειτουργούν με FSD. Πολλοί οπαδοί της Tesla υπέθεσαν ότι αυτές οι έρευνες θα εγκαταλειφθούν υπό μια κυβέρνηση Τραμπ φιλική προς την Tesla.

Η κόντρα φτάνει μέχρι το… διάστημα

Η SpaceX έχει λάβει συμβόλαια ύψους 15,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη NASA, καθώς και 5,8 δισεκατομμύρια δολάρια από το Υπουργείο Άμυνας, μαζί με μερικά εκατομμύρια ακόμη από άλλες υπηρεσίες, σύμφωνα με το USASpending.gov. Η αντικατάσταση της SpaceX σε αυτές τις συμβάσεις, ωστόσο, δεν είναι ρεαλιστική. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν υπάρχει άλλη εταιρεία διαθέσιμη για να την αντικαταστήσει.

Για παράδειγμα, η Boeing, η μόνη άλλη εταιρεία που μπορεί να μεταφέρει αστροναύτες από και προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), αντιμετώπισε προβλήματα στη μοναδική επανδρωμένη πτήση της πέρυσι. Αυτό ανάγκασε το διαστημόπλοιο της Starliner να επιστρέψει στη Γη χωρίς δύο αστροναύτες, οι οποίοι παρέμειναν εγκλωβισμένοι στον ISS για εννέα μήνες αντί για το προγραμματισμένο ταξίδι των λίγων ημερών.

Ωστόσο, η SpaceX υπόκειται επίσης στην εποπτεία τόσο της NASA όσο και της FAA. Η υπηρεσία δορυφορικής διαδικτυακής επικοινωνίας Starlink ζητά επίσης έγκριση από την FCC για την επέκταση της υπηρεσίας της.



Πηγή

Tελευταία Nέα