Τα επόμενα Rafale και η μάχη για το τεχνολογικό πλεονέκτημα

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Η προμήθεια μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon από την Τουρκία δεν ανατρέπει τις ισορροπίες στο Αιγαίο, καθώς η Πολεμική Αεροπορία με τον υφιστάμενο στόλο των F-16 Viper και Rafale και την προσθήκη των F-35 διατηρεί την υπεροχή τόσο σε τεχνολογικό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο. Ωστόσο, η ένταξη 20 σύγχρονων μαχητικών στο τουρκικό οπλοστάσιο (και η πιθανή αγορά ακόμη 20), σε συνδυασμό με την απόκτηση όπλων BVR (Beyond Visual Range) όπως οι πύραυλοι Meteor, δεν περνάει απαρατήρητη από την Αθήνα.

Ειδικά, αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες που θέλουν την Τουρκία να επιλέγει την έκδοση Tranche 5 των Eurofighter, την πιο εξελιγμένη τεχνολογικά εκδοχή του μαχητικού, η οποία θα είναι διαθέσιμη μετά το 2030. Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν την Τουρκία και τη Γερμανία, η οποία έχει ήδη προχωρήσει σε παραγγελία Eurofighter Tranche 5, να αναλαμβάνουν από κοινού το κόστος ανάπτυξης του αεροσκάφους.

Σε σχέση με τα ελληνικά Rafale F3R, τα Eurofighter Tranche 5 θα διαθέτουν ισχυρότερο ραντάρ και σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου αλλά και αναβαθμισμένα ηλεκτρονικά συστήματα, νέους αισθητήρες και δυνατότητα μεταφοράς μεγαλύτερης γκάμας όπλων αέρος και εδάφους. Ωστόσο, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές στην «Κ», η Πολεμική Αεροπορία στοχεύει στην προμήθεια επιπλέον Rafale, τα οποία θα αποκτηθούν στη νεότερη και πλέον εξελιγμένη έκδοση του αεροσκάφους.

Rafale F4

Η εκδοχή F3R, αντίστοιχη με των ελληνικών Rafale, εισήχθη σε υπηρεσία το 2018 και ήταν η πρώτη με ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης τύπου AESA και δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων Meteor. Το 2023, ωστόσο, η γαλλική αεροπορία υιοθέτησε τη νεότερη εκδοχή F4 με στόχο να παραμείνει σε υπηρεσία μέχρι το 2050-2060.

Σύμφωνα με πηγές που έχουν άριστη γνώση των συζητήσεων σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο, πριν από τα τέλη της δεκαετίας η Πολεμική Αεροπορία θα κινηθεί προς την κατεύθυνση απόκτησης επιπλέον Rafale ώστε να αντικατασταθούν τα Mirage 2000-5, τα οποία σύντομα θα σταματήσουν να υποστηρίζονται από την κατασκευάστρια Dassault. Εξάλλου, η ανάγκη απόκτησης μίας ακόμη μοίρας Rafale απορρέει και από τη νέα δομή δυνάμεων, η οποία έχει την έγκριση της Βουλής και του ΚΥΣΕΑ, ώστε να επιτευχθεί η οροφή των 200 σύγχρονων μαχητικών αεροσκαφών.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως η νέα παραγγελία Rafale θα αφορά στην πιο σύγχρονη έκδοση του μαχητικού, δηλαδή στην F4 που σήμερα αποτελεί το βιομηχανικό πρότυπο του αεροσκάφους ή ακόμη και στη F5 αν έως τότε έχει εισαχθεί σε υπηρεσία. Εκτός από τη Γαλλία και ενδεχομένως την Ελλάδα, Rafale F4 έχουν εντάξει ή αναμένουν να εντάξουν στο δυναμικό τους η Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Ινδονησία.

Νέες δυνατότητες

Η έκδοση F4 ξεχωρίζει από την F3R καθώς διαθέτει πολύ ισχυρότερα ηλεκτρονικά συστήματα, δυνατότητα μεταφοράς νέων όπλων αλλά και βελτιώσεις στην υποστήριξη. Αναπτύχθηκε στη φιλοσοφία των δικτυοκεντρικών επιχειρήσεων και εκτός από σύστημα ζεύξης δεδομένων Link 16, διαθέτει το δικό του data link για καλύτερο συντονισμό και ασφαλέστερες επικοινωνίες ακόμη και σε περιβάλλον έντονων ηλεκτρονικών παρεμβολών. Επιπλέον, διαθέτει μια πλήρη σουίτα ηλεκτρονικού πολέμου, ισχυρότερο υπολογιστή μάχης που επιτρέπει την ταχύτερη σύντηξη δεδομένων από τους δεκάδες αισθητήρες του μαχητικού και αναβαθμισμένο ραντάρ AESA με δυνατότητα εγκλωβισμού κινούμενων επίγειων στόχων από πολύ μεγάλες αποστάσεις.

Το F4 έρχεται με νέο υπέρυθρο αισθητήρα (IRST) που βελτιώνει τον εντοπισμό στόχων με χαμηλό ίχνος (stealth), σύστημα αυτοπροστασίας SPECTRA και σύστημα στόχευσης επί κάσκας Scorpion Helmet Mounted Display. Επιπλέον, τα αεροσκάφη της έκδοσης F4 μπορούν να εξοπλιστούν με τους πυραύλους αέρος – αέρος MICA NG. Πρόκειται για την εξελιγμένη έκδοση του δημοφιλούς MICA, που δοκιμάστηκε για πρώτη φορά τον περασμένο Ιούλιο. Οι MICA NG διαθέτουν είτε κεφαλή υπέρυθρης παθητικής καθοδήγησης ή ραντάρ AESA και, σύμφωνα με τον κατασκευαστή, φάκελο εξαπόλυσης 360 μοιρών, ενώ η εμβέλεια του ξεπερνά κατά 40% την εμβέλεια των MICA που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία.

Τα Rafale F4 θεωρούνται το ενδιάμεσο βήμα πριν από την εισαγωγή των πρωτοποριακών F5, τα οποία αναμένεται να ενταχθούν σε υπηρεσία μετά το 2030.

Μεταξύ άλλων, η εκδοχή F5 θα επιτρέπει στα Rafale να ελέγχουν σμήνη από drones με στόχο τον κορεσμό της εχθρικής αεράμυνας και να συνεργάζονται με drones «παραστάτες», λειτουργώντας ως πραγματικοί πολλαπλασιαστές αεροπορικής ισχύος. 

Πηγή

Περιεχόμενα [hide]

Διαβάστε Περισσότερα

Η Ευρώπη γερνάει: Μπορεί η διεύρυνση να φέρει νέα ζωή στην ΕΕ;

Ο πληθυσμός της ΕΕ θα μειωθεί κατά ένα τρίτο μέχρι το τέλος του αιώνα χωρίς τη μετανάστευση, χάνοντας το ισοδύναμο ενός εκατομμυρίου εργαζομένων ετησίως...

Tελευταία Nέα