Τα μυστικά της συμφωνίας για τα τουρκικά Eurofighter

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Η επιλογή της Τουρκίας να προχωρήσει για πρώτη φορά στα τελευταία 75 χρόνια της ιστορίας της στην προμήθεια ενός μαχητικού αεροσκάφους που δεν έχει κατασκευαστεί στις ΗΠΑ (το προηγούμενο ήταν το επίσης βρετανικό Spitfire), του Eurofighter Typhoon, αποτελεί μια εξέλιξη η οποία πέρα από την αμιγώς στρατιωτική και βιομηχανική διάσταση, έχει πολύ σοβαρές διπλωματικές προεκτάσεις.

Επιλέγοντας ένα αεροσκάφος το οποίο αποτελεί κονσόρτσιουμ των αμυντικών βιομηχανιών τεσσάρων χωρών (Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία), ουσιαστικά ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προχωρεί σε μια λύση που δεν έχει αμερικανικό χρώμα, καθώς αφενός επιθυμεί να έχει εξασφαλισμένη την πρόσβαση σε υψηλή τεχνολογία, αφετέρου διότι ενδεχομένως εκτιμά ότι η υπόθεση των F-35 παραμένει εξαιρετικά παρακινδυνευμένη ανεξαρτήτως των άριστων προσωπικών σχέσεών του με τον πρόεδρο των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ.

Πολλά ευρωπαϊκά κράτη θεωρούν κρίσιμο τον ρόλο της Τουρκίας στα σχέδια επανεξοπλισμού της ηπείρου, ενώ ο Τούρκος πρόεδρος εμφανίζεται να μην αναμένει άμεση λύση στο ζήτημα των F-35 -Στην Αγκυρα αύριο ο Μερτς.

Η συμφωνία αγοράς 20 Eurofighter ύψους 8 δισ. βρετανικών λιρών (περίπου 9,2 δισ. ευρώ) ανακοινώθηκε από τον κ. Ερντογάν και τον πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Κιρ Στάρμερ, το αεροσκάφος του οποίου πέταξε από το Λονδίνο προς την Αγκυρα συνοδευόμενο από δύο αεροσκάφη αυτού του τύπου της Βασιλικής Αεροπορίας, αλλά αύριο το πρωί στην Τουρκία θα βρεθεί και ο καγκελάριος της Γερμανίας, Φρίντριχ Μερτς.

Δεν θα πρέπει να λησμονείται ότι η αλλαγή κυβέρνησης στη Γερμανία ήταν εκείνη που οδήγησε στην άρση του βέτο που έθετε η καγκελαρία υπό τον Ολαφ Σολτς, τον σοσιαλδημοκράτη προκάτοχο του κ. Μερτς.

Οι «τέσσερις» και η Γαλλία

Από την πλευρά της Αγκυρας η πιο στρατηγική επαφή με τους Ευρωπαίους προφανώς περνάει μέσα από τα διάφορα έργα της ευρωπαϊκής άμυνας, ενώ και για την πλευρά πολλών Ευρωπαίων η συμμετοχή της χώρας που διαθέτει τον δεύτερο μεγαλύτερο στρατό στο ΝΑΤΟ αλλά και μια διαρκώς αναπτυσσόμενη αμυντική βιομηχανία θεωρείται απολύτως απαραίτητη στην προσπάθεια επανεξοπλισμού, στην οποία έχουν αποδυθεί κυρίως η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Στη συμφωνία φαίνεται ότι συμπεριλαμβάνονται και όπλα, τα οποία στην περίπτωση των Eurofighter κατασκευάζονται από το κονσόρτσιουμ της MBDA, όπου πέρα από τις τέσσερις χώρες που αναπτύσσουν το αεροσκάφος, κομβικό ρόλο έχει η Γαλλία.

Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα είχε ζητήσει από τη Γαλλία να μπλοκάρει την εξαγωγή των πυραύλων Meteor (που αναπτύσσει η MBDA), σε διάφορα επίπεδα. Επιπλέον, η Αθήνα έχει έως τώρα μια πολύ σαφή και διατυπωμένη άποψη περί των όρων που θα πρέπει να πληροί η Αγκυρα προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στα δάνεια του κανονισμού SAFE της Ε.Ε. και, κυρίως, την άρση του casus belli και την αποκήρυξη της θεωρίας των «γκρίζων ζωνών».

Για τον αποκλεισμό της Τουρκίας από το SAFE η Αθήνα είναι σε πλήρη εναρμόνιση με το Παρίσι και τη Λευκωσία, ωστόσο όλες οι υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. επιθυμούν τη στενότερη συνεργασία με την Αγκυρα, μάλιστα κάποιες, όπως η Ιταλία και η Ισπανία, προχωρούν σε γοργούς ρυθμούς τη διμερή συνεργασία των αμυντικών βιομηχανιών τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αγκυρα αναζητεί την απαραίτητη τεχνολογία για την ανάπτυξη του εγχώριας κατασκευής αεροσκάφους τύπου ΚΑΑΝ, το οποίο δεν προχωρεί λόγω της κωλυσιεργίας των ΗΠΑ στην εξαγωγή κάποιων συστημάτων.

Μετά την ανακοίνωση για την προμήθεια των 20 νέων Eurofighter, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας της Τουρκίας συμπλήρωσε ότι ο στόχος της Αγκυρας είναι να αγγίξει τον αριθμό των 44 αεροσκαφών, με την προσθήκη ακόμη 24 μεταχειρισμένων από το Κατάρ και το Ομάν. Η πρώτη παράδοση των μαχητικών στην Τουρκία αναμένεται το 2030. Ομως τα πρώτα μαχητικά από το Κατάρ θα παραδοθούν τους πρώτους μήνες του 2026.

Πάντως, η αγορά των Eurofighter θεωρείται και λύση ανάγκης καθώς ο αρχικός σχεδιασμός της τουρκικής αεροπορίας προέβλεπε τη συμπαραγωγή και παραλαβή 100 αεροσκαφών πέμπτης γενιάς F-35, τα οποία θα αντικαθιστούσαν τα παλαιότερα F-4 και κάποια από τα F-16. Υπενθυμίζεται ότι με τον αποκλεισμό της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35 (λόγω της αγοράς των ρωσικών αντιαεροπορικών συστημάτων S-400) αρχικά είχε εξετασθεί ως εναλλακτική η αγορά 40 νέων F-16 και ο εκσυγχρονισμός άλλων 80 F-16 Viper. Στη συνέχεια έμειναν μόνο τα 40 νέα F-16 και η παραγωγή των ΚΑΑΝ.

Η Ελλάδα θα διατηρήσει το προβάδισμα στους αιθέρες 

Οι επίσημες ανακοινώσεις για την προμήθεια 20 αεροσκαφών τύπου Eurofighter (Typhoon) από την Τουρκία, όπως αυτές έγιναν από τον πρόεδρο της χώρας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και τον πρωθυπουργό του Ηνωμένου Βασιλείου Κιρ Στάρμερ, ήρθαν να επιβεβαιώσουν μια διαπραγμάτευση που εξελισσόταν τα τελευταία τέσσερα χρόνια πολύ εντατικά.

Η Τουρκία, όπως φαίνεται κυρίως από το πολύ υψηλό κόστος πρόσκτησης του αεροσκάφους, πιθανότατα θα αποκτήσει την τελευταία εκδοχή του και μαζί όλα τα όπλα τα οποία μπορεί να φέρει το Eurofighter, περιλαμβανομένων των πυραύλων αέρος – αέρος Meteor αλλά και αέρος – εδάφους Brimstone, ενώ μένει να φανεί ο τύπος του Eurofighter που θα αποκτηθεί από Κατάρ και Ομάν.

Με βάση τα σημερινά δεδομένα και την εξέλιξή τους στο προσεχές μέλλον, η ισορροπία δυνάμεων παραμένει υπέρ της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.). Η Τουρκία θα αρχίσει να αποκτά από το 2030 έναν τύπο αεροσκάφους πολύ υψηλής τεχνολογίας, ωστόσο έως τότε η Π.Α. θα έχει ήδη εντάξει στον στόλο της κάποια από τα 20 F-35 που έχουν ήδη ξεκινήσει να αναπτύσσονται στις ΗΠΑ (το πρώτο θα παραληφθεί το 2028), θα έχει παραλάβει το σύνολο των 82 F-16 Viper και ενδεχομένως να έχει προσθέσει κάποια ακόμη στα 24 Rafale που ήδη διαθέτει. Επιπλέον, το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα θα διαφανεί αν τελικά η Π.Α. θα προχωρήσει στο πρόγραμμα αναβάθμισης ακόμη 38 F-16 σε Viper (εν είδει ενίσχυσης της ΕΑΒ) ή αν θα ενεργοποιήσει την προαίρεση αγοράς ακόμη 12 F-35.   

Ειδικά στη δεύτερη περίπτωση η Π.Α. είναι πολύ πιθανόν σε δέκα χρόνια να διαθέτει ένα στόλο 32 F-35 (5ης γενιάς) και 36-40 Rafale (4,5ης γενιάς). Εφόσον η Τουρκία αποκτήσει τα 20 Eurofighter τελευταίας εκδοχής (Tranche 5), και ακόμη περισσότερο αν επανέλθει στο πρόγραμμα των F-35, τότε το περιβάλλον πάνω από το Αιγαίο θα αποκτήσει εντελώς νέα χαρακτηριστικά, καθώς και στις δύο πλευρές τα αεροσκάφη θα φέρουν όπλα μεγάλου βεληνεκούς και υψηλής ακριβείας, κάτι που θα καθιστά τις εικονικές αερομαχίες περίπου περιττές, καθώς θα μπορούν να ανιχνεύουν τον αντίπαλο από δεκάδες μίλια μακριά και να τον στοχεύουν, μάλιστα με μικρή πιθανότητα διαφυγής του.    
Ενα από τα συγκριτικά μειονεκτήματα του Eurofighter είναι το εξαιρετικά υψηλό κόστος συντήρησης και λειτουργίας του (κόστος ανά ώρα πτήσης), το οποίο ξεπερνάει ακόμη και το –κατά γενική ομολογία– διόλου αμελητέο κόστος λειτουργίας των γαλλικών Rafale.

Τουρκική παραγωγή αρμάτων μάχης 

Του ΜΑΝΩΛΗ ΚΩΣΤΙΔΗ 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ-ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συμμετείχε στην τελετή εγκαινίων του εργοστασίου παραγωγής αρμάτων μάχης και τεθωρακισμένων οχημάτων και της παράδοσης στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις των πρώτων τριών τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής αρμάτων μάχης Altay. Η τελετή πραγματοποιήθηκε στις νέες εγκαταστάσεις της τουρκικής εταιρείας BMC στην Αγκυρα, που υποστηρίζεται από το Κατάρ. Ο κ. Ερντογάν αποκάλυψε πως στόχος είναι η παραγωγή οκτώ αρμάτων μάχης τον μήνα, με τελικό στόχο την παραλαβή 250 αρμάτων μάχης τα επόμενα τρία έως τέσσερα χρόνια.  

«Τα εμπόδια που συναντάμε στην πορεία προς τους στόχους μας μόνο θα μας επιβραδύνουν, ίσως μας καθυστερήσουν λίγο, αλλά ποτέ δεν μπορούν να μας εμποδίσουν να φθάσουμε στον στόχο μας. Είτε θα βρούμε έναν τρόπο είτε θα δημιουργήσουμε έναν, και τελικά θα φθάσουμε στον προορισμό μας», δήλωσε ο κ. Ερντογάν και αναφέρθηκε στα εμπόδια που έχουν τεθεί στις προμήθειες της Τουρκίας από το εξωτερικό.  

Σύμφωνα με τους Τούρκους αξιωματούχους, τα άρματα μάχης Altay πέρασαν όλα τα στάδια δοκιμής, μια διαδικασία που κάλυψε 35.000 χιλιόμετρα και 3.700 πραγματικές βολές.  

Οι εγκαταστάσεις της BMC περιλαμβάνουν κέντρα έρευνας και ανάπτυξης, πεδία δοκιμών, τεθωρακισμένα εργαστήρια και πίστες εκπαίδευσης, ενώ σε αυτές θα απασχολούνται 1.500 εργαζόμενοι. Στο ίδιο εργοστάσιο θα παράγεται και το τεθωρακισμένο όχημα μάχης Altug. Το πρώτο παραδόθηκε και αυτό στις τουρκικές ένοπλες δυνάμεις και θα παράγονται δέκα κάθε μήνα.  
Ο πρόεδρος της Τουρκίας δήλωσε ότι «μαζί με το Altay, τον επόμενο χρόνο θα παραδώσουμε επίσης το έργο εκσυγχρονισμού του Leopard 2A4». Ο Ταγίπ Ερντογάν ευχαρίστησε το Κατάρ, το οποίο στηρίζει όλο το έργο.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Βερόνα: Σκότωσε την πρώην σύντροφό του αφού πρώτα αφαίρεσε το «ηλεκτρονικό βραχιόλι»

Μια ακόμη δολοφονία γυναίκας σοκάρει την Ιταλία και συγκεκριμένα το Καστελνουόβο Ντελ Γκάρντα, λίγο έξω από τη Βερόνα, όπου ένας άνδρας 41 ετών σκότωσε «με...

Tελευταία Nέα