Μέχρι και 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως σε τόκους θα πρέπει να καταβάλει η Ευρώπη και μάλιστα… επ’ αόριστον αν δεν καταφέρουν τα κράτη μέλη της ΕΕ να καταλήξουν σε συμφωνία για την χρήση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το δάνειο ύψους 140 δισεκατομμυρίων στην Ουκρανία, όπως προειδοποιεί η Κομισιόν.
Υπενθυμίζεται ότι, την πρόταση της χρήσης ρωσικών περιουσιακών στοιχείων για τη χρηματοδότηση του Κιέβου μπλόκαρε το Βέλγιο σε Σύνοδο Κορυφής που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο.
Όπως αποκαλύπτουν οι Financial Times επικαλούμενοι ένα έγγραφο που συντάχθηκε μετά τη διαφωνία εντός της Ε.Ε. ως προς τη χρήση ρωσικών περιουσιακών στοιχείων για τη χρηματοδότηση του Κιέβου, τα 27 κράτη μέλη του μπλοκ πρέπει είτε να εγκρίνουν κοινό δανεισμό που θα επιβαρύνει τους ήδη πιεσμένους εθνικούς προϋπολογισμούς με δισεκατομμύρια, είτε να παράσχουν στην Ουκρανία άμεσες επιχορηγήσεις συνολικού ύψους 140 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Και οι δύο επιλογές «ενδέχεται να απαιτήσουν δημοσιονομικές προσαρμογές σε ορισμένα κράτη μέλη» και «θα επηρέαζαν άμεσα το έλλειμμα και το χρέος τους».
Το κόστος εξυπηρέτησης ενός κοινού δανείου θα έφτανε τα 5,6 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, σύμφωνα με την εκτίμηση της Κομισιόν, με την υπερχρεωμένη Γαλλία να πληρώνει σχεδόν ένα δισεκατομμύριο ευρώ από αυτό.
Από την πλευρά της η Ιταλία θα συνεισφέρει 675 εκατομμύρια ευρώ και το ίδιο το Βέλγιο – το οποίο ήδη δυσκολεύεται να ψηφίσει τον εθνικό προϋπολογισμό για το επόμενο έτος – θα επωμιστεί σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ ετησίως σε πληρωμές τόκων.
Αλυσιδωτές επιπτώσεις
Ο δανεισμός των 140 δισεκατομμυρίων ευρώ θα μπορούσε να έχει «πιθανές αλυσιδωτές επιπτώσεις τόσο στην αγορά όσο και στο επιτόκιο που η Ένωση γενικά θα καταβάλλει για τον δανεισμό της».
«Δεν μπορεί να αποκλειστεί το ενδεχόμενο ότι μπορεί επίσης να έχει πρόσθετο έμμεσο κόστος» για άλλα χρηματοδοτικά προγράμματα της ΕΕ, αναφέρεται στην έκθεση.
Αντιθέτως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι το σχέδιο που μπλόκαρε το Βέλγιο τον περασμένο μήνα θα συνεπαγόταν μόνο προσωρινή «υποχρέωση» για τα κράτη μέλη να εγγυηθούν το δάνειο, προτού αυτό μεταφερθεί στον κοινό προϋπολογισμό της ΕΕ το 2028.
Το επίμαχο έγγραφο, συζητείται από τα κράτη μέλη ενόψει της συνόδου κορυφής του Δεκεμβρίου, οπότε, όπως λένε αξιωματούχοι, τίθεται και η τελική προθεσμία για την επίτευξη συμφωνίας σε ένα οικονομικό σχέδιο για την υποστήριξη της Ουκρανίας. Εντός του περιλαμβάνονται επίσης ορισμένες εγγυήσεις που ζητά το Βέλγιο.
Δικλείδες ασφαλείας
Οι οικονομικές εγγυήσεις που παρέχονται αρχικά από τα κεφάλαια και στη συνέχεια από τον προϋπολογισμό της ΕΕ θα «καλύπτουν τον υπολειπόμενο κίνδυνο επιτυχούς εκτέλεσης μιας διαιτητικής απόφασης εναντίον ενός κράτους μέλους» όπως σημειώνεται από τους FT.
«Κεντρική προϋπόθεση» για τη χρήση των ρωσικών περιουσιακών στοιχείων θα ήταν «η συνεχιζόμενη ακινητοποίησή τους» και η ανάγκη να βρεθεί μια νομική δομή που θα διατηρούσε τα περιουσιακά στοιχεία δεσμευμένα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από τις υπάρχουσες εξαμηνιαίες περιόδους που πρέπει να ανανεώνονται συνεχώς βάσει του δικαίου κυρώσεων της ΕΕ.
Το Βέλγιο φοβάται ότι σε περίπτωση που μια χώρα της ΕΕ ασκήσει βέτο σε απόφαση για παράταση των κυρώσεων που ακινητοποιούν τα περιουσιακά στοιχεία, η Ρωσία θα μπορούσε να ανακτήσει τα μετρητά της και να αναγκάσει τις πρωτεύουσες της ΕΕ να καταβάλουν το πλήρες ποσό του δανείου.

