ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Με ερωτήματα που αφορούσαν τον ρόλο της Κομισιόν σχετικά με τις παραλείψεις των ελληνικών αρχών, τόσο σε ό,τι αφορά τις επίμαχες συμβάσεις για την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων όσο και τις σχετικές έρευνες πριν και μετά την τραγωδία στα Τέμπη, κινήθηκε η σχετική συζήτηση στην ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου παρουσία του Ελληνα επιτρόπου Μεταφορών Απόστολου Τζιτζικώστα. Η συζήτηση «για τα δύο χρόνια Τέμπη», που διεξήχθη ύστερα από σχετικό αίτημα της ευρωομάδας της Αριστεράς (LEFT) και πρωτοβουλία του ΣΥΡΙΖΑ, διεξήχθη μια μέρα πριν από τη συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή για τη σύσταση Προανακριτικής για το δυστύχημα.
Στις σύντομες παρεμβάσεις της η πλειονότητα των ευρωβουλευτών της αντιπολίτευσης εστίασε στα ζητήματα ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης στην Ελλάδα, της ορθότητας των διαδικασιών σε συνάρτηση με τη νομοθεσία περί λογοδοσίας υπουργών, καθώς και στην ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, λόγω συστηματικής παραβίασης της σχετικής ευρωπαϊκής νομοθεσίας.
Για «διπλό σκάνδαλο» έκανε λόγο ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης, καθώς αφορά τραγωδία σύγκρουσης τρένων που οφείλεται σε προβλήματα ασφαλείας «που όλοι γνώριζαν» και στην ανολοκλήρωτη σύμβαση τηλεδιοίκησης (717), καθώς και εκείνου της «συγκάλυψης» με στόχο την προστασία των υπευθύνων. Από την πλευρά του, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Αρβανίτης κατηγόρησε την Κομισιόν ότι «γνώριζε και δεν ενήργησε ως ώφειλε» για την «κρίσιμη και ανύπαρκτη σύμβαση μεταξύ υπουργείου και ΟΣΕ», για την ολιγωρία σχετικά με την παραπομπή της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο και την αδιαφανή επιλογή μελών του Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Η ευρωβουλευτής της Ν.Δ. Ελίζα Βόζεμπεργκ αναρωτήθηκε για τους λόγους που άλλα πολύνεκρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα στην Ευρώπη δεν έχουν συζητηθεί στο Ευρωκοινοβούλιο, ενώ αναφέρθηκε στην κατάθεση από την κυβέρνηση σχετικού σχεδίου δράσης και έκθεσης ανά δίμηνο προς την Κομισιόν.

Στην παρέμβασή του ο Απόστολος Τζιτζικώστας ξεκαθάρισε ότι «η ασφάλεια και η καθημερινή λειτουργία των σιδηροδρόμων είναι αποκλειστική ευθύνη των κρατών-μελών και των εθνικών αρχών και όχι της Κομισιόν», όπως και η διερεύνηση των δυστυχημάτων, ενώ διευκρίνισε ότι οι εμπειρογνώμονες του ERA «παρείχαν μόνο συμβουλευτική υποστήριξη προς τον ΕΔΟΑΣΑΑΜ» για τους οποίους το εκτελεστικό όργανο της Ε.Ε. δεν φέρει άποψη για την επιλογή τους. Διευκρίνισε ότι η απόφαση, που έλαβε τον Δεκέμβριο για τη διαδικασία παράβασης της νομοθεσίας από την Ελλάδα, βασίστηκε στις «διαχρονικές και συστημικές παραλείψεις» στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου. Δεσμεύθηκε, επίσης, ότι εάν υπάρξει παρέκκλιση και ολιγωρία από την κυβέρνηση για το νέο σχέδιο δράσης της, «η Κομισιόν θα προχωρήσει άμεσα στα επόμενα στάδια της διαδικασίας παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας». Στο μεταξύ, την απόφασή του να απέχει από τη σημερινή ψηφοφορία για την Προανακριτική για το δυστύχημα των Τεμπών, εάν δεν αλλάξει η διαδικασία που έχει αποφασίσει η διάσκεψη των προέδρων της Βουλής, ανακοίνωσε ο ΣΥΡΙΖΑ.