Το σχέδιο για αμερικανική «πύλη» στην Ελευσίνα

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται οι διεργασίες για την ανάπτυξη ενός εναλλακτικού λιμανιού στην Αττική, που θα παρέχει τα εχέγγυα και τις διασφαλίσεις που επιδιώκουν οι δυτικοί σύμμαχοι της Ελλάδας και συγκεκριμένα οι Ηνωμένες Πολιτείες, και παράλληλα θα διαθέτει προοπτικές οικονομικής βιωσιμότητας. Μια λιμενική υποδομή, δηλαδή, που θα βρίσκεται μακριά από τη σφαίρα επιρροής επιχειρήσεων που συνδέονται με την Κίνα ή τη Ρωσία.

Το εγχείρημα αποτελεί ένα μόνο βήμα της προσπάθειας ιδίως της Ουάσιγκτον να διασφαλίσει άμεση και ασφαλή πρόσβαση σε κομβικά σημεία του πλανήτη και εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο αναδιαμόρφωσης των εφοδιαστικών αλυσίδων της Δύσης. Η πεποίθηση της αμερικανικής κυβέρνησης πως σε μια ενδεχόμενη κρίση θα πρέπει να έχει εξασφαλισμένο τον ομαλό εφοδιασμό με κρίσιμες προμήθειες, αλλά και γρήγορη πρόσβαση σε σημεία «κλειδιά» της υδρογείου, έχει κινητοποιήσει δράσεις που ξεκινούν από τη μεγέθυνση του εφεδρικού στόλου που έχουν στη διάθεσή τους οι Ηνωμένες Πολιτείες έως την αναβίωση των αμερικανικών ναυπηγείων.

Αλλά και η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι περισσότερες από τις χώρες-μέλη της έχουν ήδη τα τελευταία χρόνια διακηρύξει πως η ενέργεια, οι τηλεπικοινωνίες και οι υποδομές της Γηραιάς Ηπείρου αποτελούν στρατηγικά χρήσιμα πεδία που απαιτούν ιδιαίτερη προστασία. Εχει έτσι υιοθετήσει συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο, που έχει ενσωματώσει στο εθνικό δίκαιο η Ελλάδα νωρίτερα φέτος, το οποίο δίνει τη δυνατότητα αποκλεισμού για παράδειγμα κινεζικών εταιρειών από τη συμμετοχή σε σχετικά έργα και διαγωνισμούς του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.

Προκειμένου να υλοποιηθεί ο στόχος της ανάπτυξης ενός εναλλακτικού λιμανιού από αυτό του Πειραιά, το υπουργείο Ναυτιλίας, εκτελώντας οδηγίες της προεδρίας της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού προσωπικά, και από την άλλη η αμερικανική πλευρά έχουν συμφωνήσει να χρησιμοποιηθεί το υφιστάμενο λιμάνι του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνος. Το θέμα έχει ήδη συζητηθεί μεταξύ του υπουργού Βασίλη Κικίλια και Αμερικανών αξιωματούχων σε συναντήσεις που έχουν γίνει τόσο στην Ελλάδα όσο και στις Ηνωμένες Πολιτείες τους προηγούμενους μήνες.

Η Ελευσίνα είναι ένα λιμάνι που βρίσκεται κοντά στο βασικό σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο της χώρας, με άμεση πρόσβαση σε ηλεκτρικά δίκτυα και αγωγούς φυσικού αερίου, αλλά και δίπλα στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας και το υπό ανάπτυξη εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο. Πρόκειται για λιμάνι που διαθέτει ήδη άδεια λειτουργίας πολλαπλών δραστηριοτήτων και έτσι δεν μπορεί να θεωρηθεί ως νέο ανταγωνιστικό λιμάνι που θα μπορούσε να προκαλέσει οικονομικές ζημίες στον υπό τον έλεγχο της κινεζικής Cosco Shipping Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς. «Το λιμάνι της Ελευσίνας λειτουργεί επί δεκαετίες και κανείς δεν μπορεί να απαγορεύσει στην Ελλάδα να το αναπτύξει», αναφέρουν πηγές που εμπλέκονται άμεσα στην όλη διαδικασία, όταν ερωτήθηκαν από την «Κ» κατά πόσον ανησυχούν πως θα εκδηλωθούν σχετικές πρόσφυγες από την Cosco.

Ο διαγωνισμός

Πίσω από τις αντεγκλήσεις μεταξύ των επικεφαλής της αμερικανικής και της κινεζικής διπλωματίας στην Ελλάδα για τον Πειραιά, και τα σενάρια για απομάκρυνση των Κινέζων από το λιμάνι, βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη το σχέδιο ανάπτυξης της Ελευσίνας και του Θριάσιου Πεδίου σε στρατηγικό διαμετακομιστικό κόμβο της Ανατολικής Μεσογείου. Αυτό προβλέπει τη διεξαγωγή διεθνούς ανοικτού διαγωνισμού για την παραχώρηση μέρους του υφιστάμενου λιμανιού.

Εναλλακτικά, μπορεί να βγει σε διαγωνισμό συνολικά το λιμάνι της Ελευσίνας, του οποίου η χερσαία και η θαλάσσια ζώνη είναι από τις μεγαλύτερες στην Ελλάδα και περιλαμβάνει εκτάσεις που ξεκινούν από την Πάχη Μεγάρων και φτάνουν έως τον Ασπρόπυργο.

Με δεδομένο ότι έχει ενσωματωθεί στην ελληνική έννομη τάξη η ευρωπαϊκή οδηγία περί στρατηγικών υποδομών, όπως προαναφέρθηκε, και ότι σε κάθε περίπτωση οι υποψήφιοι επενδυτές που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό θα πρέπει να αξιολογηθούν από το υπουργείο Εθνικής Αμύνης για λόγους εθνικής ασφάλειας, εκτιμάται πως στην τελική φάση του διαγωνισμού θα συμμετάσχουν μόνον εταιρείες από φίλιες δυτικές χώρες. Μεταξύ αυτών μπορεί να είναι και η ONEX, που ελέγχει τα Ναυπηγεία Ελευσίνος και χρηματοδοτείται από την κρατική αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, η οποία με τη σειρά της χρηματοδοτεί και το έργο της ανάπτυξης του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.

Ενα δεύτερο σενάριο για την ανάπτυξη του λιμανιού στην Ελευσίνα είναι μέσω διακρατικής συμφωνίας μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ, που ενδέχεται πάντως να χρειαστεί εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πιθανόν να αποτελέσει διαδικασία ανοιχτή σε προσφυγές. Σημειώνεται πως η αδειοδότηση λιμενικών υποδομών για το ναυπηγείο της Ελευσίνας, που δρομολογείται μέσω διάταξης του υπουργείου Aνάπτυξης, όπως ανακοινώθηκε στα μέσα της εβδομάδας, αφορά τις λιμενικές υποδομές του ναυπηγείου και λιμενικές δραστηριότητες συναφείς με αυτό και όχι την αδειοδότηση λιμενικών δραστηριοτήτων γενικής φύσης.

Πηγή

Περιεχόμενα [hide]

Διαβάστε Περισσότερα

Μελόνι: Ένα κομμάτι του σχεδίου για την Ουκρανία χρειάζεται την Ευρώπη για να εφαρμοστεί

Την ανάγκη η Ευρώπη να επικεντρωθεί στην ήδη υπάρχουσα πρόταση που έχουν υποβάλει οι ΗΠΑ για την Ουκρανία και σε συγκεκριμένα κομβικά ζητήματα που...

Tελευταία Nέα