Φόρτωση Text-to-Speech…
Η επιχείρηση παροχής ανθρωπιστικής βοήθειας από αέρος στη Γάζα ανέδειξε την πολύτιμη συνεισφορά των μεταφορικών μέσων της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και το σημαντικό ζήτημα των διαθεσιμοτήτων. Για τους πιο παρατηρητικούς, το «ευχάριστο» στοιχείο ήταν πως ο σχηματισμός των δύο ελληνικών αεροσκαφών αποτελούνταν από ένα C-130H Hercules και ένα C-27J Spartan. Οι «Σπαρτιάτες» της Πολεμικής Αεροπορίας επιστρέφουν στην επιχειρησιακή δράση έπειτα από μακρά περίοδο καθήλωσης, όμως, το στοίχημα τώρα είναι η διατήρηση και η αύξηση των διαθέσιμων μέσων.
Το 2004 η Ελλάδα ξεκίνησε να παραλαμβάνει τα πρώτα από τα οκτώ δικινητήρια μεταγωγικά αεροσκάφη C-27J Spartan, τα οποία εντάχθηκαν στην 354 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος» με έδρα το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Εξαιτίας των γνωστών παθογενειών και της απουσίας σύμβασης υποστήριξης, στις αρχές της δεκαετίας οι διαθεσιμότητες έπεσαν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, ενώ υπήρξαν διαστήματα κατά τα οποία δεν υπήρχε διαθέσιμο μέσο. Η εικόνα άρχισε να αντιστρέφεται τον Σεπτέμβριο του 2022, όταν ενεργοποιήθηκε η σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (Follow On Support). Την επαναφορά του στόλου των C-27 ανέλαβε μια μικρή ομάδα αποτελούμενη από τεχνικούς της 354 ΜTM και στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας και μέσα σε τρία χρόνια οι διαθεσιμότητες ξεπερνούν το 50%.

Ολική επαναφορά
Πριν από λίγους μήνες η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε το 5ο C-27, το οποίο επανήλθε σε πτήσιμη κατάσταση, ενώ το 6ο αεροσκάφος του ελληνικού στόλου πρόκειται να επιστρέψει στην ενεργό δράση τον Απρίλιο του 2026, έπειτα από 14 χρόνια ακινησίας στην πίστα της Ελευσίνας. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, η επαναφορά σε πτήσιμη κατάσταση του συνόλου των C-27 δεν είναι εύκολη υπόθεση και απαιτεί σημαντικά κεφάλαια, περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ ανά αεροσκάφος, καθώς τα δύο εναπομείναντα C-27 βρίσκονται καθηλωμένα μεγάλο χρονικό διάστημα και απαιτούνται εκτεταμένες εργασίες υποστήριξης για να ξαναπετάξουν.
Ωστόσο, η διατήρηση σε υπηρεσία των πολύτιμων μεταγωγικών αεροσκαφών, ειδικά από τη στιγμή που ο στόλος των C-130 εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα, αποτελεί προτεραιότητα του αεροπορικού επιτελείου και της ηγεσίας. Πριν από λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκαν οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στο ΓΕΑ και την κατασκευάστρια εταιρεία, με το Ανώτατο Αεροπορικό Συμβούλιο να ανάβει το πράσινο φως για ένα πακέτο μέτρων με στόχο την ολική επαναφορά και τον εκσυγχρονισμό των «Σπαρτιατών».

Η λύση στο τραπέζι
Σύμφωνα με πληροφορίες, η δέσμη δράσεων περιλαμβάνει την πενταετή επέκταση της FOS, η ισχύς της οποίας εκπνέει το 2026, την αποκατάσταση του 7ου αεροπλάνου και μια σειρά από απαραίτητες αναβαθμίσεις με έμφαση στα ηλεκτρονικά συστήματα των C-27 (Avionics Upgrade). Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 260 εκατομμύρια ευρώ, ωστόσο εκκρεμεί η ένταξη του προγράμματος στον Μακροπρόθεσμο Προγραμματισμό Αμυντικών Εξοπλισμών (ΜΠΑΕ), ο οποίος έχει εγκριθεί από τη Βουλή και το ΚΥΣΕΑ, προκειμένου να υλοποιηθεί. Αρμόδιες πηγές επισημαίνουν στην «Κ» ότι είναι κρίσιμο να προχωρήσουν η επέκταση της FOS αλλά και η αναβάθμιση των αεροσκαφών καθώς σε διαφορετική περίπτωση η τεχνική υποστήριξη θα καταστεί εξαιρετικά δύσκολη λόγω της παλαιότητας των συστημάτων τους. Ηδη, παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις ανταλλακτικών για τα παρωχημένα ηλεκτρονικά συστήματα των C-27, καθώς όλοι οι χρήστες του τύπου, πλην της Ελλάδας και του Μαρόκου, έχουν προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό μέσης ζωής.
Το «πακέτο» της αναβάθμισης που εξετάζει η ελληνική πλευρά περιλαμβάνει νέο σύστημα ελέγχου πτήσης, ψηφιακές οθόνες πολλαπλών χρήσεων στο πιλοτήριο και παρεμβάσεις στα υδραυλικά συστήματα του αεροσκάφους. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αεροπορικό επιτελείο μελετά και μια σειρά από παρεμβάσεις για να αυξήσει τις επιχειρησιακές ικανότητες των μικρών μεταγωγικών. Ανάμεσα σε αυτές είναι η εγκατάσταση συστήματος αυτοπροστασίας, τερματικού Link-16 αλλά και η τοποθέτηση του συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου και επιτήρησης GEDY, που χρησιμοποιεί και η ιταλική αεροπορία, η αναγκαιότητα ύπαρξης των οποίων έγινε απολύτως κατανοητή κατά την επιχείρηση ρίψης ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα. Ολες οι εργασίες αναβάθμισης πρόκειται να πραγματοποιηθούν στην Ελευσίνα από τεχνικούς της Πολεμικής Αεροπορίας υπό την καθοδήγηση στελεχών της κατασκευάστριας εταιρείας.