Τρεις προτάσεις από τη Σεούλ για εξοπλισμούς

Φόρτωση Text-to-Speech…

Ενα μεγάλο πακέτο προτάσεων που περιλαμβάνει τη ναυπήγηση νέων υποβρυχίων, την παραγωγή συστημάτων συνεργασίας επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών (Manned-Unmanned Teaming, γνωστά ως MUM-T και «Loyal Wingman» στα αγγλικά), αλλά και τη συμπαραγωγή οχημάτων σε ελληνικό έδαφος, έχει παρουσιάσει η Νότια Κορέα, με σκοπό να αποκτήσει πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά.

Οι προτάσεις έχουν κατατεθεί τους προηγούμενους μήνες, με τελευταία αυτή που αφορά τη ναυπήγηση υποβρυχίων από τη Hanwha Ocean, η οποία δεσμεύεται και για την αναβάθμιση των υφισταμένων τύπου 214 του Πολεμικού Ναυτικού (Π.Ν.), που αποτελούν και την αιχμή του δόρατος κάτω από την επιφάνεια του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Hanwha Ocean έχει ήδη ναυπηγήσει στη Νότια Κορέα τρία υποβρύχια τύπου 214, ενώ αυτή τη στιγμή αναπτύσσει για λογαριασμό του ναυτικού της χώρας το KSS-III (κλάση Ντόσαν Αν Τσάνγκχο), το οποίο διαθέτει δυνατότητες να φέρει και βαλλιστικούς πυραύλους.

Από τους Ελληνες αξιωματικούς διαπιστώθηκε ότι οι τεχνολογικές προσεγγίσεις των Κορεατών είναι ποιοτικά ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου. Γι’ αυτό και ζητήθηκε από τους εκπροσώπους των Κορεατών αποστολή συγκεκριμένης πρότασης, στην οποία θα πρέπει να περιλαμβάνεται με τρόπο ευκρινή η δέσμευση για διαμόρφωση όρων συμπαραγωγής και αναβάθμισης των μονάδων υποβρυχίων σε ελληνικά ναυπηγεία με τη συμμετοχή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όπως, άλλωστε, επιτάσσουν οι νέες προβλέψεις περί μίνιμουμ συμμετοχής της τάξης του 25%.

Λίγο νωρίτερα από τη Σεούλ είχε καταφθάσει ακόμη μία πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση για παραγωγή συστημάτων συνεργασίας επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών από την εταιρεία ΚΑΙ (Korea Airspace Industries). Τα συστήματα MUM-T αφορούν την ανάπτυξη μη επανδρωμένων αεροσκαφών μάχης (U-CAV), τα οποία έχουν τη δυνατότητα να συνεργάζονται με κάποιο επανδρωμένο αεροσκάφος. Στη Νότια Κορέα τα συγκεκριμένα U-CAV αναπτύσσονται με σκοπό τη συνεργασία με τα εγχώριας κατασκευής μαχητικά αεροσκάφη τύπου KF-21, τα οποία η Σεούλ παρουσιάζει ως τη σημαντικότερη απόδειξη του επιπέδου στο οποίο έχει φθάσει η τεχνολογία της (έχουν παραδοθεί έξι και έως το 2028 αναμένεται να φθάσουν στα 40). Είναι προφανές ότι σε περίπτωση που Αθήνα και Σεούλ καταλήξουν σε συμφωνία για τέτοια συστήματα, αυτά θα αναπτυχθούν προκειμένου να συνεργαστούν με τα αεροσκάφη που ήδη διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία (Π.Α.).

Οι κινήσεις της Νότιας Κορέας εντάσσονται στην προσπάθεια για γενικότερη δραστηριοποίησή της στην Ευρώπη, με αφορμή την έναρξη του προγράμματος επανεξοπλισμών.

Η τρίτη πρόταση που έχει καταφθάσει στην Αθήνα από τη Σεούλ είναι αυτή της προμήθειας και συμπαραγωγής στρατιωτικών οχημάτων στην Ελλάδα. Οι Ενοπλες Δυνάμεις, και ειδικά ο Στρατός Ξηράς (Σ.Ξ.) που αποτελεί τον πλέον πολυάριθμο κλάδο, έχουν σοβαρες μεταφορικές ανάγκες επί καθημερινής βάσης και ο στόλος οχημάτων γενικής χρήσης είναι αρκετά γερασμένος. Αλλωστε, η κατασκευή οχημάτων γενικής χρήσης είναι ένα από τα προγράμματα που η Αθήνα ήδη σχεδιάζει να προωθήσει σε περίπτωση που προκύψει δημοσιονομικός χώρος.

Υπηρεσιακά έχει ήδη τονισθεί προς τα υπουργεία Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας ότι όλες οι προτάσεις που έχουν κατατεθεί εμπεριέχουν ιδιαίτερα στοιχεία τα οποία μπορεί να προσφέρουν υπεραξίες τόσο στην ισχύ των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων όσο και στην ελληνική βιομηχανία. Και προτείνεται να υπάρξουν το επόμενο χρονικό διάστημα και επαφές σε υψηλότερο επίπεδο, ώστε να φανεί αν κάποιες από αυτές τις προτάσεις μπορεί να προχωρήσουν, σε συμφωνία, πάντα, με τον γενικότερο σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων. Και στις τρεις περιπτώσεις, πάντως, οι Κορεάτες εμφανίζονται ιδιαίτερα μελετημένοι, καθώς οι προτάσεις τους αφορούν έργα τα οποία η Αθήνα έχει ήδη προϋπολογίσει στο πλαίσιο του μακροπρόθεσμου προγραμματισμού αμυντικών εξοπλισμών.

Οι προτάσεις της Σεούλ προς την Αθήνα εντάσσονται στην προσπάθεια για γενικότερη δραστηριοποίησή της στην Ευρώπη, με αφορμή την έναρξη του προγράμματος επανεξοπλισμού της Γηραιάς Ηπείρου (ReArm Europe), το οποίο προβλέπει να δαπανηθούν τα επόμενα χρόνια συνολικά 800 δισ. ευρώ.

Συζητήσεις με Γερμανούς για εκτοξευτές ρουκετών

Σε πιθανές προσαρμογές του σχεδιασμού για τον εκσυγχρονισμό του πυραυλικού πυροβολικού του Στρατού Ξηράς οδηγεί η απόφαση της Αθήνας να εξετάσει γερμανική πρόταση για εκτοξευτές ρουκετών τύπου GMARS, οι οποίοι αναπτύσσονται από τη Rheinmetall σε συνεργασία με την αμερικανική Lockheed Martin. Υπενθυμίζεται ότι όλη αυτή η συζήτηση αφορά την αναβάθμιση ή αντικατάσταση των υπαρχόντων ρουκετοβόλων M270 MLRS, έργο για το οποίο έως τώρα υπάρχει προσφορά της Lockheed Martin για εκσυγχρονισμό κάποιων από τους υφιστάμενους και προμήθεια ορισμένων HIMARS, και εκείνη των Ισραηλινών (Elbit) για τους Puls. Η εμφάνιση της γερμανικής πρότασης έρχεται και σε συνέχεια της συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στο Βερολίνο, όπου ο νέος καγκελάριος της Γερμανίας Φρίντριχ Μερτς εξέφρασε ενδιαφέρον για μεγαλύτερη συμμετοχή στα ελληνικά εξοπλιστικά προγράμματα. Η ίδια η ανάπτυξη των GMARS αποτελεί μια ακόμη ορατή απόδειξη της επιρροής στην αμυντική βιομηχανία όλων όσα έχουν συμβεί στα πεδία των μαχών και κυρίως στην Ουκρανία, όπου το πυραυλικό πυροβολικό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.

Από τις παραπάνω προτάσεις η πλέον ώριμη ήταν, μέχρι πρότινος, αυτή του Ισραήλ, που λόγω κόστους (περί τα 600 εκατ. ευρώ) και της συμφωνίας για συμπαραγωγή σε ελληνικό έδαφος των συστημάτων, είχε οδηγήσει στη συγκρότηση τεχνικών επιτροπών για την εξέταση των επόμενων βημάτων. Ωστόσο, η νέα γερμανική πρόταση και η εξέτασή της από την Αθήνα θα οδηγήσει, εκ των πραγμάτων, σε ελαφρά καθυστέρηση των τελικών αποφάσεων.

Πηγή

Tελευταία Nέα