Ξεκίνησε η κατασκευή του πρώτου ελληνικού «Canadair»

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Στο υπόστεγο που φιλοξενεί τη γραμμή παραγωγής αεροσκαφών της καναδικής De Havilland στην κομητεία Γουίτλαντ λίγο έξω από το Κάλγκαρι, το πρώτο ελληνικό πυροσβεστικό DHC/CL-515, η πιο σύγχρονη εκδοχή του θρυλικού «Canadair», παίρνει «σάρκα και οστά».

Τμήμα της ατράκτου και συγκεκριμένα το wing box, ένα από τα ισχυρότερα μέρη του αεροσκάφους πάνω στο οποίο στηρίζονται οι πτέρυγες, βρίσκεται ήδη υπό κατασκευή όπως μαρτυρά στιγμιότυπο από το ρεπορτάζ που πραγματοποίησε πριν από λίγες ημέρες το Radio Canada στις εγκαταστάσεις της κατασκευάστριας εταιρείας. Δίπλα στον μεταλλικό «σκελετό» έχει τοποθετηθεί η ελληνική σημαία που υποδεικνύει πως πρόκειται για το ελληνικό αεροπλάνο, το οποίο θα είναι και το πρώτο που θα βγει από τη γραμμή παραγωγής πέραν του μοντέλου δοκιμών.

Ξεκίνησε η κατασκευή του πρώτου ελληνικού «Canadair»-1

Το συγκεκριμένο CL-515 θα παραδοθεί στην Ελλάδα στις αρχές του 2028, όπως ανέφερε πρόσφατα στην «Κ» ο αντιπρόεδρος της De Havilland, Jean-Philippe Côté, και θα είναι ένα από τα 14 σύγχρονα «όπλα» της Αθήνας απέναντι στις καταστροφικές επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης. Συνολικά 22 νέα CL-515 πρόκειται να κατασκευαστούν για να καλύψουν τις ευρωπαϊκές ανάγκες αεροπυρόσβεσης, βάσει της σύμβασης που υπεγράφη τον Οκτώβριο του 2024, ενώ, πριν από λίγες ημέρες η επαρχία Μανιτόμπα του Καναδά προχώρησε στην παραγγελία τριών ακόμη αεροσκαφών.

Νέα εποχή

Ξεκίνησε η κατασκευή του πρώτου ελληνικού «Canadair»-2

Το νέο αεροσκάφος έχει ισχυρότερους κινητήρες που του επιτρέπουν να επιχειρεί ακόμη και από πολύ μικρά αεροδρόμια καθώς απαιτούνται μόλις 783 μέτρα για την απογείωση και 674 μέτρα για την προσγείωση του. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, το CLC-515 μπορεί να μεταφέρει έως 6.137 λίτρα νερού, το οποίο συλλέγει σε μόλις 12 δευτερόλεπτα, και 680 λίτρα επιβραδυντικού υγρού. Μάλιστα, η νεότερη εκδοχή του διεθνώς γνωστού πυροσβεστικού μέσου, είναι η μοναδική με πιστοποίηση για να επιχειρεί σε θάλασσες με κυματισμό που φτάνει τα δύο μέτρα, επιτρέποντας την αξιοποίηση του αεροσκάφους ακόμη και αν στην περιοχή επικρατούν αντίξοες καιρικές συνθήκες. Τέλος, η μεγάλη πτέρυγα και οι επιφάνειες ελέγχου, σε συνδυασμό με τα σύγχρονα ναυτιλιακά συστήματα και τους νέους κινητήρες, το καθιστούν ακόμη πιο ευέλικτο ώστε να φτάνει με μεγαλύτερη ασφάλεια σε δυσπρόσιτα σημεία, όπως χαράδρες και πλαγιές βουνών, όπου συχνά καλούνται να επιχειρήσουν τα πληρώματα των πυροσβεστικών αεροσκαφών.

Η σημαντικότερη, ίσως, αναβάθμιση του CL-515 σε σχέση με τον προκάτοχο του, είναι το νέο πιλοτήριο (glass cockpit) το οποίο αποτελείται από τρεις μεγάλες οθόνες πολλαπλών χρήσεων, νέο σύστημα αυτόματου πιλότου, σύγχρονα βοηθήματα για την πλοήγηση και πιστοποίηση για χρήση συστήματος νυχτερινής όρασης, ώστε το πλήρωμα να μπορεί να επιχειρεί και μετά τη δύση του ήλιου. Τα εξελιγμένα συστήματα του CL-515 διευρύνουν και τον φάκελο αποστολών του αεροσκάφους, το οποίο εκτός από την αεροπυρόσβεση και τις αποστολές έρευνας και διάσωσης, μπορεί να μετατραπεί σε ελαφρύ μεταγωγικό ή να χρησιμοποιηθεί για την εκκένωση τραυματιών (Medevac).

Αναβάθμιση CL-415

Εκτός από τα επτά νέα «Canadair» που βρίσκονται υπό παραγγελία, δύο εκ των οποίων αναμένεται να ενταχθούν στον ευρωπαϊκό μηχανισμό πολιτικής προστασίας RescEU, η Ελλάδα σκοπεύει να προχωρήσει στην αναβάθμιση των επτά CL-415 στο επίπεδο των 515. Το πρόγραμμα έχει ήδη ενταχθεί στο ΑΙΓΙΣ, ώστε το μεγαλύτερο μέρος του να καλυφθεί από κοινοτικούς πόρους και, σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα αναβαθμισμένα 415 της 383 Μοίρας Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης «Πρωτέας» θα είναι έτοιμα πριν τα τέλη της δεκαετίας, εξασφαλίζοντας ομοιογένεια στην υποστήριξη και τις επιχειρησιακές ικανότητες του στόλου.

Παράλληλα, όπως αναφέρουν πηγές της κατασκευάστριας εταιρείας στην «Κ», εξετάζεται το ενδεχόμενο μεταφοράς τεχνογνωσίας και βιομηχανικού έργου σε ελληνικές εταιρείες. Τον ρόλο του συντονισμού μεταξύ της καναδικής εταιρείας και της εγχώριας βιομηχανίας πρόκειται να αναλάβει το παράρτημα της De Havilland που ιδρύθηκε πριν από λίγους μήνες.

Η ΕΑΒ, ωστόσο, φαίνεται να προκρίνεται ως ο πιθανότερος διεκδικητής του προγράμματος αναβάθμισης των CL-415, καθώς η εταιρεία υποστηρίζει και τον υφιστάμενο στόλο των πυροσβεστικών αεροσκαφών. Η συντήρηση των παλαιότερων CL-215, ωστόσο, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα καθώς αν και υπάρχει ενεργή σύμβαση εν συνεχεία υποστήριξης (FOS) η εύρεση ανταλλακτικών για τους θρυλικούς κινητήρες Pratt & Whitney R-2800 τεχνολογίας Β’ Παγκοσμίου Πολέμου εξελίσσεται σε δύσκολη «εξίσωση».

Πηγή

Περιεχόμενα [hide]

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα