Ανησυχία για το φλερτ Καΐρου – Αγκυρας – Η στάση της Αθήνας

Κοινοποίηση

Φόρτωση Text-to-Speech…

Τη χαμηλή ορατότητα που έχει για την Αίγυπτο η επικοινωνία με την Ελλάδα σε ό,τι αφορά επαφές σχετικά με την περιφερειακή κατάσταση στον χώρο Μέσης Ανατολής – Περσικού Κόλπου αναδεικνύει το γεγονός ότι από το Κάιρο δεν ειδοποίησαν την Αθήνα για την πολύ σημαντική τετραμερή συνάντηση που έγινε προχθές στην αιγυπτιακή πρωτεύουσα με τη συμμετοχή, όχι μόνο της Σαουδικής Αραβίας και του Πακιστάν, αλλά και της Τουρκίας.

Για την Αθήνα το ενδιαφέρον εστιάζεται ευλόγως στη Λιβύη, όπου τον τελευταίο χρόνο η Τουρκία κάνει προσπάθεια να αποκτήσει μεγαλύτερη πρόσβαση και επιρροή στην οικογένεια των Χαφτάρ που ελέγχει το ανατολικό κομμάτι. Αλλωστε, χθες στη Βεγγάζη βρέθηκε ο διοικητής της τουρκικής ΜΙΤ, Ιμπραχίμ Καλίν, ο οποίος έγινε δεκτός από τον υπαρχηγό των δυνάμεων της Βεγγάζης και φερόμενο ως διάδοχο του στρατάρχη Χαλίφα Χαφτάρ, Σαντάμ Χαφτάρ.

Εκτός από την τετραμερή συνάντηση –με μενού και τη Λιβύη–, για την οποία η Αθήνα δεν έλαβε κάποια ειδοποίηση, τους τελευταίους δώδεκα μήνες έχει γίνει μια σειρά από κινήσεις που προδίδουν ότι υπάρχει έλλειμμα εμπιστοσύνης ανάμεσα στην Αθήνα και στο Κάιρο. Πλέον ενδεικτική είναι η υπόθεση της Ιεράς Μονής Αγίας Αικατερίνης του Ορους Σινά, η οποία ξέσπασε πέρυσι τον Μάιο, όταν ελήφθησαν αποφάσεις που τροποποίησαν στην πράξη το καθεστώς του μοναστηριού.

Η ολοένα και στενότερη σχέση των δύο χωρών οφείλεται και στο Ισραήλ – Οι επικοινωνίες Γεραπετρίτη με τον Αιγύπτιο ομόλογό του.

Η εξεύρεση ενός συμβιβασμού πήρε αρκετό καιρό και εν τέλει η εγκατάσταση του νέου αρχιεπισκόπου Συμεών υπήρξε αποτέλεσμα προσπάθειας κυρίως από τον υπουργό Εξωτερικών Γιώργο Γεραπετρίτη και τον ομόλογό του Μπαντρ Αμπντελάτι. Η απουσία ενημέρωσης δεν αποτελεί, πάντως, προνόμιο των Αιγυπτίων. Είχε προηγηθεί η δημοσίευση του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού (ΘΧΣ) στις 16 Απριλίου 2025, όταν η Αθήνα ενημέρωσε εκ των υστέρων ότι τα ανώτατα όρια των ελληνικών θαλασσίων ζωνών έχουν κηρυχθεί με τη σαφή υπογράμμιση της εκκρεμότητας της οριοθέτησης («pending delimitation»).

Η ρηματική διακοίνωση που είχε κάνει τον Ιούλιο του 2025 η Αίγυπτος, με την οποία υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα υπέγραψε τον Αύγουστο του 2020 τμηματική συμφωνία οριοθέτησης ΑΟΖ (που μέχρι σήμερα αποτελεί το πιο ισχυρό εργαλείο έναντι του τουρκολιβυκού μνημονίου), ήταν αποτέλεσμα αυτής της ελλιπούς συνεννόησης.

Η ανησυχία της Αθήνας για την ολοένα και φιλικότερη στάση του Καΐρου έναντι της Αγκυρας (όπως αυτή έχει εγκαινιαστεί από το 2024 και μετά με την ανταλλαγή επισκέψεων των δύο ηγετών Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι και Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν) έχει εκφραστεί με διάφορους τρόπους. Ο κ. Γεραπετρίτης έχει μιλήσει με τον ομόλογό του Μπαντρ Αμπντελάτι δύο φορές το τελευταίο διάστημα (17 Μαΐου και 11 Ιουνίου) με επίσημη αιτιολογία τις «περιφερειακές εξελίξεις», ωστόσο είναι απολύτως σαφές ότι η Αθήνα επιθυμεί να υπογραμμίσει στους Αιγυπτίους τη σημασία της διμερούς σχέσης.

Είναι απολύτως σαφές ότι η ολοένα και στενότερη σχέση της Αιγύπτου με την Τουρκία οφείλεται και στο Ισραήλ. Η Αίγυπτος διατηρεί πλήρως λειτουργικές σχέσεις με το Ισραήλ, ωστόσο οι πόλεμοι των τελευταίων τριών χρόνων (Γάζα, Λίβανος, Ιράν – Περσικός Κόλπος) έχουν δημιουργήσει για τις μουσουλμανικές χώρες της περιοχής την ανάγκη αναδιάταξης των διπλωματικών τους επιλογών. Η Αίγυπτος δεν παρασύρεται, βεβαίως, από την Τουρκία στο ζήτημα του Ισραήλ, την ίδια στιγμή, όμως, έχει μια διοικητική μηχανή που είναι διαχρονικά ανοιχτή προς την Αγκυρα.

Αυτές τις ημέρες γίνονται και στρατιωτικές ασκήσεις ανάμεσα στην τουρκική και την αιγυπτιακή αεροπορία στο Ικόνιο της Τουρκίας, με τη συμμετοχή και του Αζερμπαϊτζάν (Anatolian Eagle 2026). Οι στρατιωτικές ασκήσεις δεν αξιολογούνται πάντως ως ιδιαίτερης σημασίας, τουλάχιστον όχι τόσο ανησυχητικές όσο οι ολοένα και πιο εγκάρδιες τουρκοαιγυπτιακές διπλωματικές σχέσεις.

Πηγή

Διαβάστε Περισσότερα

Tελευταία Nέα