Το έχουµε πει πολλές φορές. Ο λόγος για τον οποίο άργησε τόσο πολύ να ξεκαθαρίσει η κατάσταση στον ΟΠΕΚΕΠΕ είχε να κάνει και µε το γεγονός ότι το εγχείρηµα είχε δυσκολίες. Όσο µάλιστα καθυστερούσε η εξυγίανση, τόσο πιο δύσκολο γίνονταν το ξεκαθάρισµα.
Ολόκληρο το ρεπορτάζ στην Agrenda που κυκλοφορεί
Ανεξάρτητα από τη γνώµη που µπορεί να έχει κανείς για τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, η απόφαση να µεταφερθεί η αρµοδιότητα της διαχείρισης των κοινοτικών ενισχύσεων στην ΑΑ∆Ε, ήταν σοφή. Μόνο αυτός ο σύγχρονος και αυστηρά δοµηµένος οργανισµός θα µπορούσε να φέρει εις πέρας µια τόσο λεπτή και κρίσιµη υπόθεση. Και πάλι µε τεράστιες δυσκολίες.
Πρώτον, γιατί, οι «σκοτεινοί κλειδούχοι» αυτών των δεδοµένων θα έκαναν και κάνουν ακόµα, ότι µπορούν για να υπονοµεύσουν τη µετάβαση στη νέα αρχή.
∆εύτερον, γιατί, ακόµα και η ΑΑ∆Ε, είχε στον πυρήνα της συγκρότησής της αντικείµενο τις εισπράξεις (φόρων) και όχι τις πληρωµές (ενισχύσεων).
Τρίτον, γιατί, ο σύνθετος χώρος της αγροτικής παραγωγής έχει τις ιδιαιτερότητές του και δεν είναι απλό για όλους να τις αντιληφθούν µέσα σε τόσο απαιτητικούς χρόνους.
Τέταρτον, γιατί, οι αγρότες είχαν συνηθίσει αλλιώς. Αν θέλετε, τους είχαν µάθει αλλιώς. Τους ήθελαν επαίτες. Κι αυτό δεν αλλάζει από την µια µέρα στην άλλη.
Ο νέος τρόπος διαχείρισης των κοινοτικών ενισχύσεων αλλά και ο νέος τρόπος αντιµετώπισης των αγροτών (ως γνήσιων επαγγελµατιών) διαµορφώνουν µια τελείως νέα κατάσταση η οποία µόνο για το καλό της αγροτικής οικονοµίας και της ανάπτυξης της υπαίθρου µπορεί να λειτουργήσει.
Μέχρι βέβαια να κλείσει αυτός ο κύκλος και να αποκατασταθεί πλήρως η οµαλότητα στη ροή των πληρωµών, θα υπάρχουν επί µέρους προβλήµατα και σε κάποιες περιπτώσεις αδικίες. Ειδικά οι µεγάλες αδυναµίες που συνεχίζουν να υπάρχουν στο monitoring, αφήνουν αναίτια εκτός πληρωµών πολύ κόσµο.
Πολλοί µένουν απλήρωτοι και εξαιτίας του γεγονότος ότι, αυτή τη φορά, στα βιολογικά γίνεται διασταύρωση των παραστατικών αγοράς εφοδίων. Εκεί, πέραν του µεγάλου όγκου δικαιολογηµένων αποκλεισµών, προκύπτουν και πολλές αδικίες. Ειδικά στις περιπτώσεις κατά τις οποίες την εκµετάλλευση συνθέτουν και καλλιέργειες που δεν είναι ενταγµένες – πιστοποιηµένες στα βιολογικά.
Μια περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων από τους φορείς πιστοποίησης ή ακόµα και από τις ελεγκτικές αρχές, θα ήταν µάλλον απαραίτητη. Γιατί, εκτός από τη µεγάλη εικόνα εκσυγχρονισµού του συστήµατος, θα πρέπει να αποδειχθεί στην πράξη και η ευαισθησία στα επί µέρους, στα µικρά, στα καθηµερινά.












